جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 75370
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1400 10:25
بررسی ها نشان می دهد در انتصاب تیم جدید مدیریتی در ایران خودرو و سایپا، وزارت صمت نقش موثر و تعیین کننده داشته و دارد. طبق اخبار به دست آمده وزارت صمت در این باره تیم مشورتی تشکیل داده که ریاست آن برعهده "علی نبوی" می باشد.
به گزارش خط بازار؛ بررسی های میدانی نشان می دهد در انتصاب تیم جدید مدیریتی در ایران خودرو و سایپا، وزارت صمت نقش موثر و تعیین کننده داشته و دارد. طبق اخبار به دست آمده وزارت صمت در این باره تیم مشورتی تشکیل داده که ریاست آن برعهده "علی نبوی” می باشد. علی نبوی که ظاهرا از نزدیکان وزیر صمت می باشد، در اواخر شهریور 1400 به عنوان "دستیار ویژه وزیر صمت و رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت” منصوب شده و تاثیر بسیاری در تایید یا عدم تایید افراد دارد.

طبق اخبار به دست آمده اثرگذاری و نفوذ نبوی در انتصابات به حدی است که برخی وی را جعبه سیاه انتصابات در خودروسازی می دانند. البته نبوی این ادعا را قبول ندارد و در همین خصوص به خط بازار عنوان نموده:” من جعبه سیاه نیستم. مسئولیت بنده این است و همه می دانند. ضمنا به تنهایی تصمیم نمی گیرم و مجموعه ای تصمیم می گیریم.” فارغ از اینکه نبوی جعبه سیاه است یا نه، این موضوع بر بسیاری مشهود است که روزمه افراد برای انتصاب در خودروسازی اول به تایید نبوی می رسد و بعدا مراحل بعدی آن طی می شود.

حال با توجه با این توضیحات این سوال مطرح است که جناب وزیر صمت و مشاور عقل کل طبق کدام قانون، شرع و عرف به خود این اجازه را می دهند که در انتخاب مدیران خودروسازی دخالت کنند؟ مگر نه این است که در ایران خودرو سهام دولت کمتر از 10 درصد و در سایپا کمتر از 20 درصد می باشد؟ مگر نه این است که این شرکت های سهامداران خصوصی دارند و باید تصمیمات کلان در مجمع عمومی گرفته شود؟

جناب وزیر صمت و مشاور عقل کل، طبق کدام سابقه فنی، حرفه ای و مدیریتی در خودروسازی به این حد از اجتهاد رسیده اند که در خصوص صلاحیت مدیرعاملی افراد نظر دهند؟ اگر بررسی رزومه و مصاحبه با افراد حراف ملاک خوبی برای تایید یا عدم تایید صلاحیت افراد است که وضعیت خودروسازی بعد از چهار دهه به این فلاکت نمی رسید؟

اگر جناب وزیر صمت و مشاور عقل کل، خود را ذی حق می دانند تا در بنگاه داری شرکت های خودروسازی دخالت موثر کنند، پس تبعات تمامی تصمیمات و اتفاقات نیز بر عهده شان است و در صورت تعقیبات قضائی مدیران، آنان نیز باید پاسخگو باشند.

اگر جناب وزیر صمت و مشاور عقل کل به قدرت تشخیص خود ایمان دارند، لیست تمامی افراد تایید شده توسط ایشان را به همراه رزومه و سوابق منتشر کنند. حتی لیست افرادی را که خودروسازان زیربار انتصاب آنان نرفتند را هم منتشر کنند تا افکار عمومی نظر دهد انتصابات تحمیلی و سیاسی بوده و یا فنی و تخصصی؟

اگر جناب وزیر صمت و مشاور عقل کل در خصوص انتخاب افراد دلسوز و دغدغه مند هستند صراحتا اعلام کنند که آیا حضور امثال خجسته ها با مدرک فلسفه به عنوان قائم مقام در امور بازرگانی با تایید آنان بوده است یا نه؟ آیا پوشاندن کت گشاد مدیرعاملی به تن یک مدیر رده دوم که تا چند روز قبل از انتصاب در رویای دوچرخه سواری بوده نیز با نظر ایشان صورت گرفته است؟ آیا انتخاب تکنوکرات های مذهبی در دولت انقلابی و ارزشی نیز با چراغ سبز ایشان بوده است؟

اگر جناب وزیر صمت و مشاور عقل کل نگران وضعیت وضعیت خودروسازی هستند باید بدانند که این شرایط حاصل دخالت های بیجا بوده است. حاصل نظر برخی عقل کل هایی بوده است که فکر می کردند می دانند ولی در واقع نمی دانستند که نمی دانند. حاصل تصمیمات پشت درهای بسته در وزارتخانه ها بوده است. حاصل خفه کردن سهامدار خصوصی واقعی است که حتی حق تصمیم بر سهام خود را نیز ندارد. حاصل زدوبندهای سیاسی پشت پرده در ستادها و وزارتخانه ها است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر