جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 753
تاریخ انتشار: 09 تير 1392 08:30
حراج اعتبار استاد برای حفظ یک آموزشگاه

حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد!

این اتفاق از آن حیث نگران کننده است که ممکن است حراج اعتبار استاد سمندریان برای حفظ یک آموزشگاه تعبیر شود و بسیاری تصور کنند از تمام گزینه‌های ممکن برای باز نگه داشتن این مدرسه بهره برداری می‌شود، حتی گزینه‌های اشتباه که در سطح استادیِ بازیگری نیستند اما کاراکتر جذاب‌شان رونق بخش است.

پس از وداع حمید سمندریان استاد برجسته تئاتر از صحنه زندگی، تلاش‌های فراگیری از سوی هما روستا همسر استاد و از پیشکسوتان تئاتر و سینما برای حفظ مجموعه آموزشی سمندریان پی گرفته شد تا مدرسه بازیگری استاد همچنان بازیگرساز باشد. در همین راستا نیز ظاهراً حامد بهداد به عنوان استاد بازیگری در این آموزشگاه دوره برگزار کرده تا این پرسش مطرح شود که این آموزشگاه به چه قیمتی بازخواهد ماند؟!

به گزارش «تابناک»، «عزت‌الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، آتش تقی‌پور، سعید پورصمیمی، فریبرز عرب‌نیا، امین تارخ، احمدساعتچیان، محمد رحمانیان، محمد یعقوبی، امیر جعفری، فتحعلی اویسی، فردوس کاویانی، مهران مدیری، میرطاهر مظلومی، پیام دهکردی، پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حامد بهداد، فرزاد حسنی، حمید فرخ‌نژاد، آشا محرابی» این چهره شناخته شده تنها بخش کوچکی از بازیگرانی را تشکیل می‌دهند که افتخار شاگردی حمیدسمندریان را داشته‌اند.

زنده‌یاد استاد حمید سمندریان با تکیه بر چندین دهه تجربه تئاتر و مطالعات عمیقی که در ابعاد مختلف هنر نمایش و به ویژه در حوزه بازیگری داشت، بیش از آنچه بتوان تصور کرد بازیگر برای تئاتر و سینمای ایران کشف و تربیت کرد که گروهی از ایشان اثرگذاری عمیقی بر سینمای معاصر ایران داشته‌اند. این بازیگران قطعاً مدیون جدیت و سخت‌گیری مثال‌زدنی سمندریان هستند و شاید اگر این برخورد محکم در حین پروراندن با بسیاری از آنها صورت نمی‌پذیرفت، امروز به نقطه کنونی در حرفه‌شان نرسیده بودند.

حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد!

با درگذشت استاد سمندریان در تیرماه سال 91، چنین تصور می‌شد که آموزشگاه بازیگری استاد بسته خواهد شد و در تاریخ سینما و تئاتر ایران در کنار نام زنده‌یاد سمندریان به نیکی ثبت خواهد شد اما هما روستا همسر حمید سمندریان درصدد برآمد تا چراغ این آموزشگاه به خاموشی نگراید. این اتفاق البته به سادگی تحقق پذیر نبود، چرا که در همین سال‌ها، یکی از شاگردان سمندریان آموزشگاهی تاسیس کرده بود که هرچند اعتبار کلاس سمندریان را نداشت اما مشتریان خودش را داشت، به دلایل خاص داشت.

با توجه به اصالت گرفتن آموزشگاه سمندریان از شخص سمندریان، حضور هما روستا در صدر این آموزشگاه نتوانست برای اغنای متقاضیان شود و آموزشگاه سمندریان تا حدودی در حاشیه قرار گرفت و آموزشگاه‌های رقیب درصدد جذب هنرجویان پرداختند. شاید همین شرایط منجر به استفاده از طرح‌های تازه برای حفظ و جذب علاقمندان به بازیگری به آموزشگاه سمندریان شد و همین امر باعث شد آموزش در اولویت دوم قرار گیرد.

در همین چهارچوب، حامد بهداد در روزهای اخیر رسماً به عنوان استاد این آموزشگاه دوره‌ای را تدریس کرد و در یک ورکشاپ به انتقال تجربیاتش پرداخت و در واقع حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد! این اتفاق از آن حیث نگران کننده است که ممکن است حراج اعتبار استاد سمندریان برای حفظ یک آموزشگاه تعبیر شود و بسیاری تصور کنند از تمام گزینه‌های ممکن برای باز نگه داشتن این مدرسه بهره برداری می‌شود، حتی گزینه‌های اشتباه که در سطح استادیِ بازیگری نیستند اما کاراکتر جذاب‌شان رونق بخش است.
حامد بهداد هم‌کفه با حمید سمندریان شد!

آنچه مسلم است، حامد بهداد یک بازیگر شش دانگ نیست و عمدتاً نقش‌هایی که از وی سراغ داریم و مورد توجه قرار گرفته در حدود یک تیپ عصبی - در برخی فیلم‌ها خفیف تر و در برخی شدیدتر - خلاصه شده و بهداد حداقل در پنج سال اخیر یا همان بازیهای پیشینش را تکرار کرده و یا اگر خواسته حضور متفاوتی داشته باشد، به بدترین شکل ممکن بازی کرده و حداقل انتظارات را نیز برآورده ننموده و با این حساب حداقل نمی‌تواند با برچسب یک بازیگر خبره و شاخص، دستاوردی برای هنرجویان بازیگری داشته باشد، مگر آنکه صرفاً در خصوص بازی تیپ عصبی تدریس نماید.

حال بر فرض محال بهداد را یک بازیگر تمام عیار بدانیم که هر نقشی به او سپرده شود، به بهترین نحو ممکن بازی می‌کند. در این صورت، آیا چنین بازیگری لزوماً یک استاد توانمند بازیگری نیز به شمار می‌رود؟ مسلماً چنین نیست و هر بازیگر توانمندی - به خصوص اگر بازی بازیگر غریضی باشد - لزوماً استاد توانمندی نیز محسوب نمی‌شود، هرچند ممکن است برخی بازیگران، اساتید برجسته‌ای نیز شوند اما قطعاً پیش نیاز تدریس حتی در حد یک ساعت، دهه‌ها تجربه به انضمام تحقیقات و مطالعات گسترده و پیوسته است که به عمر بهداد کفایت نمی‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر