يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 7513
تاریخ انتشار: 18 آبان 1392 23:29
سال 61 هجری. سم‌های اسبان مهیای پس و پیش رفتن بر روی پیکر پاک ترین مردان خدا می‌شود. چند صباح دیگر، غوغایی در دشت نینوا برقرار است و چنین است که عزای ایشان از هم اکنون به اوج رسیده و اندوه داغداران این مصیبت عظمی وارد آمده به تشیع را می توان حس کرد.

کاروان کوچک حسین به علی (ع) به کربلا رسیده و در چنین روزی، فرصت پیوستن به این کاروان برای یاران حسین (ع) بسیار محدود شد و بسیاری از آنهایی که قصد پیوستن به امام شان را داشتند با تیغ هایی مواجه شدند که 72 تن را در حصار خویش داشتند و در پی آن بودند تا به شهادت رساندن پاک ترین مردان خدا، برای نامردمان دشوارتر از آنچه بود، نشود.

پایتخت کشور اسلامی ایران سیاه پوش شده و مردمان در عزای سید و سالار شهیدان، بر سر و سینه می زنند و ایثار حسین بن علی (ع) را پاس می‌دارند. در چنین ایامی اقدامی متفاوت در قلب پایتخت رقم خورده و کاروان‌های حسینی از شمال تا جنوب تهران را راهپیمایی می‌کنند اما خیابانهای تهران از روز جمعه کاروانی متفاوت را میزبانی می کند.

کاروان لاله ها که مشابه کاروان امام حسین(ع) طراحی شده و متشکل از یک گروه سوارکار با لباس‌های رزم، بیرق‌ها، پرچم‌ها، زره و سلاح، کلاهخود، پاپوش و چکمه‌های منسوب به دوره وقوع حماسه عاشورا است، به مدت سه روز از ساعت 13 در مسیرهای اصلی شهر تهران حرکت خواهد کرد؛ حرکتی که از آدینه پیشین آغاز شد و مسیری از میدان ولیعصر(عج)، بلوار کشاورز، خیابان کارگر، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، میدان امام حسین(ع) را پیمود.

گروهی از نوازندگان سازهای بادی و کوبه‌ای همراه با نوحه سرایان و مداحان اهل بیت(ع) و تعزیه خوانان نیز برای سومین سال پیاپی با کاروان لاله ها همراه شده و در طول مسیر نواهای عاشورایی برای شهروندان اجرا می‌کند تا روایت تاریخی عاشورائیان را برای نوجوانان و جوانان زنده نگه دارد؛ اتفاقی که امروز برای دومین مرتبه در محرم 1435 تکرار شد و این کاروان مسیر مسجد بلال صدا و سیما، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان کریمخان، خیابان حافظ، خیابان طالقانی،خیابان شریعتی، خیابان انقلاب، میدان امام حسین(ع) را پیمود.

کاروان «لاله» شبیه به کاروان‌های تعزیه است اما هم نوای کاروان آنچنان بلند و فراگیر بود و هم مسیر وسیعی از تهران را پیمود که برخلاف تعزیه ها، گروه اندکی مخاطبش نبوده باشد. مسیر این کاروان در روز سوم، پارک شهر، خیابان خیام، خیابان ناصر خسرو، خیابان پانزده خرداد، خیابان مصطفی خمینی، خیابان انقلاب، میدان امام حسین(ع) است. آیا چنین ابتکارهایی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت؟

دانلود
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر