يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 75114
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1400 12:03
بازار ارز به کدام سو می رود؟

ُسرنوشت قیمت دلار

دلار در روز‌هایی که عمده خبر‌ها به اتفاقات اوکراین اختصاص دارد، آرام گرفته است. اسکناس آمریکایی هفته قبل را با رقم ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار آزاد به‌اتمام رساند و امروز شنبه هفتم اسفند احتمالا حوالی همین عدد کار خود را آغاز می‌کند
قیمت دلار احتمالا معاملات اولین روز هفته را با نوسان محدودی آغاز می‌کند. بازار ارز ایران در یکی‌دو روز گذشته سیگنال تاثیرگذاری از مذاکرات هسته‌ای دریافت نکرده و اتفاقات معاملات پشت‌خطی نشان می‌دهد در شروع هفته یا دست‌کم ساعت‌های ابتدایی امروز نباید منتظر افت‌وخیز قابل توجهی از دلار باشیم. اسکناس آمریکا هفته گذشته را با رقم ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان به‌پایان رساند و دیروز جمعه ششم اسفند دلار فردایی را ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌کردند.

قیمت دلار در بازار آزاد
قیمت دلار آزاد هفته گذشته دو روند متفاوت را پشت سر گذاشت. اسکناس آمریکایی دو روز اول از کانال ۲۶ هزار در سراشیبی ارزان شدن قرار گرفت، برای ۲۴ ساعت در محدوده ۲۵ هزار تومان حضور داشت و نهایتا آخرین روز هفته دوباره حوالی نیمه کانال ۲۶ هزار به کار خود پایان داد. رقم ۲۵ هزار و ۷۳۰ تومان در روز یکشنبه نشان می‌داد، بعد نزدیک به ۲۰۰ روز در بازار آزاد دلار تا محدوده ۲۵ هزار تومان پایین رفته است. شنبه و یکشنبه بازار آزاد ارز ایران شاهد افت قیمت ۸۵۰ تومانی دلار بود و سایر ارز‌های رایج و بازار سکه و طلا هم از این افت قیمت تاثیر گرفتند، اما از روز دوشنبه دلار دوباره پا به منطقه ۲۶ هزار گذاشت. سه‌شنبه ۱۳۰ تومان به قیمت آن اضافه شد و رقم ۲۶ هزار و ۲۸۰ تومان نرخ پایانی محسوب می‌شد. چهارشنبه اتفاق خاصی رخ نداد و نهایتا نرخ پایانی روز پنجشنبه ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان به‌ثبت رسید. یعنی تمام افت‌وخیز‌های هفته اول اسفند منجر به کاهش ۱۵۰ تومانی دلار آزاد شد و ارزش این اسکناس از ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان – قبل از شروع معاملات شنبه ۳۰ بهمن- به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

قیمت دلار، سیگنال‌های برجامی
قیمت دلار تحت تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی هفته گذشته بعد شش ماه و نیم تا کانال ۲۵ هزار تومان عقب رفت. روز یکشنبه معامله‌گران ارزی درحالی دلار را با رقم ۲۵ هزار و ۷۳۰ تومان خرید و فروش می‌کردند که انواع و اقسام خبر‌های امیدوارکننده و مثبت از مذاکرات احیای برجام مخابره می‌شد. برخی از نمایندگان کشور‌های حاضر در مذاکرات، تاریخ احتمالی امضای توافق‌نامه را مشخص می‌کردند. حتی به‌شکل غیررسمی گفته می‌شد آنقدر توافق نزدیک است که از رسانه‌های مختلف کشور خودمان چند نفر به وین اعزام می‌شوند تا مثلا روز امضای توافق در محل مذاکرات حاضر باشند، اما از روز دوشنبه مشخص شد دلار دیگر با خبر‌های غیر رسمی قصد عقب‌نشینی ندارد. آن روز دوباره دلار آزاد پا به محدوده ۲۶ هزار تومان گذاشت و تا پایان هفته قیمت آن تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان بالا آمد. 

قیمت دلار در معاملت پشت‌خطی
قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی جمعه ششم اسفند نوسان محدودی داشت و می‌توانیم همین روند را در جریان خرید و فروش‌های امروز بازار آزاد شاهد باشیم. معامله‌گران عمده دلار فردایی را در آخرین ساعت‌های شب گذشته ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش کردند درحالی که این اسکناس صبح جمعه ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش داشت. طی خرید و فروش‌های روز گذشته معاملات فردایی ارزش اسکناس آمریکایی از محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر نرفت و رقم ابتدایی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان را باید کف دلار فردایی بدانیم. همین عدد‌های نزدیک به هم مشخص می‌کند معامله‌گران عمده انتظار نوسان چشمگیری از دلار در ساعت‌های ابتدایی امروز ندارند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر