شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 75064
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1400 12:37
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت:

ادعا نمی کنیم تخلف نیست، اما باید بررسی شود!

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت با بیان اینکه اکنون اختلاف نظری در اجرای قانون بین ما و سازمان گمرک وجود ندارد، افزود: مرحله صدور کارت بازرگانی، ثبت سفارش، تأمین ارز، حمل و تخلیه کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور و برخی اطلاعات گمرکی، اتصال کامل در سامانه جامع تجارت ایجاد شده است.
علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت نیز با حضور در گفت وگوی ویژه خبری به چند سوال پاسخ داد. او در پاسخ به اینکه آیا مسئولیت هر آنچه که از گمرک وارد می‌شود را می پذیرید، گفت:  سامانه جامع تجارت ابر پروژه است که به دنبال ساماندهی تجارت رسمی است. یک ابرسامانه است که امکان قاچاق را از مسیر تجارت رسمی می‌بندد و بستر شناسایی قاچاق و تجارت غیررسمی را فراهم می کند. گستره تجارت خارجی می‌تواند بر اساس معماری مشخص و با یک تلاش مستمر که در طول دولت‌ها باید ادامه پیدا کند. این پروژه‌ها باید به ترتیب انجام شود.

رهبری افزود:  استعلام صورت حساب معاملات هنگام ارائه تسهیلات بانکی است و از ۳۲ بانک و مؤسسه اعتباری، ۲۲ بانک به سامانه متصل شده اند. تلاش کرده ایم ۹۰ درصد کالا‌هایی را که بدون مشخص کردن منشأ ارز و مراجعه به بانک ترخیص می‌شود در سامانه گمرک کنترل کنیم.

او با بیان این که بیش از ۸۰ درصد کارایی سامانه جامع تجارت محقق شده، اضافه کرد: مسئولیت ترخیص کالا از گمرک بر عهده این سازمان است و استعلامات ترخیص کالا از طریق سامانه جامع تجارت مانند ثبت سفارش، مجوز‌های ترخیص و اعلامیه‌های تأمین ارز باید انجام شود.

او با بیان اینکه اکنون اختلاف نظری در اجرای قانون بین ما و سازمان گمرک وجود ندارد، افزود: مرحله صدور کارت بازرگانی، ثبت سفارش، تأمین ارز، حمل و تخلیه کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور و برخی اطلاعات گمرکی، اتصال کامل در سامانه جامع تجارت ایجاد شده است.

او در ادامه گفت: سامانه جامع تجارت جای سامانه‌های عملیاتی دستگاه‌ها را نگرفته است و این سامانه با ایجاد هماهنگی، امکان نظارت لازم را ایجاد می‌کند. اما در برخی جا‌ها که باید فرایند اصلاح یا تبادل اطلاعات از درگاه سامانه جامع انجام شود، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رهبری با اشاره به اینکه برای ۱۲ دستگاه تکالیفی برای تکمیل سامانه جامع تجارت تعیین شده، تصریح کرد: اکنون از ۶۶ تکلیف ۴۱ تکلیف بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

رهبری با بیان این که سازمان بنادر به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت دسترسی دارد گفت: برای کالا‌های اساسی که مورد توجه کشور بود و به آن ارز ترجیحی تخصیص داده شده است، هدف حداقل شدن رسوب این نوع کالا‌ها در گمرکات است، بنابراین فهرست ثبت سفارش‌ها را در اختیار سازمان بنادر برای استفاده آن‌ها قرار داده ایم و هنگامی که قبض انبار برای کالا‌های اساسی صادر می‌شود حتماً وجود ثبت سفارش منطبق با قبض انبار را سازمان بنادر بررسی می‌کند.

وی افزود: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور تصمیم گرفته شد اگر امکان داشته باشد این کار را برای دیگر کالا‌ها نیز انجام دهیم که کالا‌هایی که ثبت سفارش ندارند امکان تخلیه نداشته باشند.

او با بیان اینکه از نظر لجستیکی در جریان ورود کالا به کشور وقفه ایجاد می‌کند، توضیح داد: زیرا کالا بر اساس اعتبار وارد کننده به سمت ایران حرکت می‌کند و تخلیه می‌شود در حالی که وقتی می‌خواهند اظهار شود اسناد ارزی آن و مجوز‌ها بررسی می‌شود.  

 او با بیان این که اجرای توافقات در زمینه تکمیل سامانه جامع تجارت زمان بر است، افزود: به عنوان نمونه، پیش از این گمرک فقط هنگام خروج کالا ثبت مقصد آن در سامانه جامع انبار‌ها را استعلام می‌کرد و در این زمینه موازی کاری داشتیم، اما تفاهم شده است که این موازی کاری‌ها رفع شود.

به گفته او،  ورود غیرقانونی کالا از گمرکات به دلیل برخی تخلفات در وزارتخانه یا گمرک را رد نمی‌کنیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر