يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 74982
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1400 16:51
در ششمین دوره نشان امین‌الضرب، 2 کارآفرین و بنیان‌گذار واحد تولیدی و صنعتی، با رای هیات داوران این دوره، لوح و نشان امین‌الضرب دریافت کردند و 2 کارآفرین نیز موفق شدند تندیس امین‌الضرب را به دست آوردند.
نخستین لوح و نشان ششمین دوره جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب به یک فعال فرهنگی اعطا شد؛ سید محمود دعایی، مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات و پیشکسوت حوزه نشر و فرهنگ که این موسسه را با وجود بدهی‌ اوایل انقلاب آن، احیا کرده و گسترش داده است.

او پس از دریافت این لوح و نشان به ایراد سخن پرداخت و با اشاره شش سال برگزاری جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب گفت: ای کاش این ایده از ابتدای انقلاب اجرا ‌می‌شد تا بسیاری از کارآفرینان مومن و مردم دوست با دلگرمی و پشت گرمی، به کارآفرینی و رونق کسب و کارشان ادامه ‌می‌دادند. کسانی که پس از انقلاب، کشور به ایده‌های خلاقانه شان نیاز وافر داشت اما به واسطه چپ‌روی‌ها و کژاندیشی‌های پاره‌ای، رخصت ادامه کار نیافتند و مجبور به جلای وطن شدند و شم کارآفرینی و ذهن خلاقشان نصیب بیگانگان شد.

او افزود: چنانچه بینش نرم و جنبش گرمی که امروز پاره‌ای از دلسوزان کشور و انقلاب را بر آن داشته تا کارآفرینان را قدر بدانند و صدر نشانند، از آغاز می‌بود، اکنون چه بسا در نقطه‌ای رفیع‌تر ایستاده بودیم و اوضاع اقتصاد و کسب و کار و معیشت مردمان نجیب این سرزمین، به از این بود که هست. خوشبختانه جامعه و بیش از آن مسئولان و دست‌اندرکاران کشور به این حد از آگاهی رسیده‌اند که اهمیت کارفرما و کارآفرین اگر از کارگر بیشتر نباشد کمتر نیست و دیگر نباید از دریچه تنگی به این مقوله نگریست.

او در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های روزنامه اطلاعات و نشریات متعدد این موسسه فرهنگی پرداخت و گفت: برخی از کتاب‌های این موسسه به رغم کم‌خوانی عمومی و با وجود حجم زیادشان به طور مکرر چاپ شده و برخی آثار برنده بهترین کتاب سال شده‌اند.

او افزود: اگر امروز موسسه اطلاعات آبرویی میان اهل فرهنگ، میهن‌دوستان و اخلاق‌مداران دارد، از لطف خدا و همکاری صادقانه همکارانم در موسسه است که امروز من به نمایندگی از آنها در این همایش حضور یافته‌ام.

ضرورت احیای تفکر دادگری و عقلانیت

احمد مسجدجامعی، قائم‌مقام رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، در سخنانی با تقدیر از ابتکار اتاق تهران برای پاسداشت نام و یاد کارآفرینان کشور، در توصیف جایگاه این بخش از جامعه ایران در طول ادوار گذشته به ویژه عصر حاضر، کارآفرینان را نخبگانی دانست که عقلانیت را برای آبادانی ایران به کار گرفتند و موجب شکوفایی این سرزمین شدند.

وی با این رویکرد، که الگوی تفکر ایرانی بر اساس اثر سترگ شاهنامه فردوسی، بر پایه عقلانیت و عدالت نهاده شده است، گفت: در شاهنامه، تمامی قهرمانان توان گفت‌وگو با دوست و دشمن را دارند و این رویکرد به خوبی در متون شاهنامه دریافت می‌شود که قهرمانان آن، حتی این توان را دارند که از دشمن خود نیز بیاموزند.

هیات داوران ششمین دوره نشان امین‌الضرب، محمدرضا نعمت‌زاده، پیام باقری، بختیار علم‌بیگی، بهرام حوالی شهریاری، علیرضا کلاهی صمدی، نصراله ایزدپناه، محمدرضا نجفی‌منش، محمدرضا مرتضوی، مهدی فضلی، اکبر ابراهیمی، سلطان‌حسین فتاحی و علی نقیب بودند.

نشان امین‌الضرب برای توسعه صنعت کفش در ایران

در مراسم امسال، محمد عرب، بنیان‌گذار و رئیس هیات مدیره گروه صنعتی کفش شیما، به پاس یک عمر حضور در عرصه کارآفرینی، لوح و نشان امین‌الضرب را دریافت کرد. وی در این مراسم، در سخنانی، هدف ورودش به عرصه صنعت و کارآفرینی را بومی‌سازی صنعت کفش عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان و صنعتگران ایران اگرچه سخت، اما توانسته‌اند از چالش‌های تحریم گذر کنند حال آنکه مشکلات و موانع ایجاد شده از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، بیشترین سختی را بر گرده کارآفرینان وارد کرده‌است.

او یکی از مشکلات پیش‌روی صنعتگران را قانون 38 تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: سازمان تامین اجتماعی به هنگام معامله دو بنگاه‌ اقتصادی، مطالبه رقم 16 درصدی از قراردادها می‌کند حال آنکه این سازمان و دیگر نهادها، تولید را نمی‌شناسند و به جای تسهیل فرآیند پیش روی کارآفرینی، به ایجاد موانع و مشکلات دست می‌زنند.

عرب با این توضیح که تا یک دهه پیش، صنعت کفش در ایران وابسته به دیگر کشورها بود، افزود: امروز در صنعت کفش ایران به چنان بالندگی دست یافته‌ایم که می‌توانیم علاوه بر عرضه ماشین‌آلات این بخش، مواد اولیه نیز در اختیار دیگر کشورهای قرار دهیم.

بی ‎نیازی کشور از تولیدات خارجی

فضل‌اله جواهری، بنیان‌گذار شرکت الکترود یزد و بهسازان سیمین نیز پس از دریافت لوح و نشان امین‌الضرب، با این توضیح که اگر موانع و مشکلات داخلی که پیش‌روی محیط کسب‌و‌کار و تولید قرار دارد، وجود نمی‌داشت امروز بیش از 6 کارخانه‌ای که تاکنون در 4 استان کشور راه‌اندازی کرده، احداث می‌کرد و اشتغال بیشتری را در کشور رقم می‌زد.

وی با این یادآوری که با کمک متخصصان داخلی توانسته‌است بهترین واحدهای تولیدی را راه‌اندازی و نیاز کشور را از واردات برطرف کند، تصریح کرد که محصولات گروه صنعتی الکترود یزد، امروز به چندین کشور اروپایی از جمله ایتالیا صادرات می‌شود. جواهری همچنین به تاسیس شهرک توریستی در خوانسار اصفهان از سوی وی اشاره کرد که امروز به عنوان شهرک نمونه گردشگری در کشور معرفی شده است.

ما جان‌سختان این سرزمین هستیم

در ادامه این جلسه، مظفر عبدالله، بنیانگذار مجموعه تولیدی روژین‌تاک برای دریافت لوح و نشان امین‌الضرب روی صحنه رفت. او طی سخنانی، به مشقت‌های تولید اشاره کرد و سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: ما جان‌سختان این سرزمین هستیم و در جبهه اقتصاد، تولید و اشتغال فعالیت می‌کنیم.

مظفر عبدالله در ادامه گفت: ایران، زخم‌های مزمنی بر پیکر دارد و طی این سال‌ها لطمات بسیاری را متحمل شده است؛ اما ما پیش‌قراولان تولید باید این زخم‌ها را التیام ببخشیم. همه ما ‌می‌توانستیم مهاجرت کنیم؛ اما نرفتیم و ماندیم و به این ماندن افتخار می‌کنیم. ایرادات بسیاری در کشور وجود دارد اما نمی‌توانیم متوقف شویم و باید با وجود همه فراز و نشیب‌ها ادامه دهیم.

انحصارشکنی در صنعت ساخت ترانسفورماتور

فرج‌اله معماری، مدیرعامل گروه صنعتی آریا ترانسفو نیز از دیگر کارآفرینانی است که در ششمین دوره نشان امین‌الضرب، موفق به دریافت لوح و این نشان شد.

وی در سخنانی، بر انحصارزدایی در صنعت ایران تاکید کرد و گفت: طی دهه‌های گذشته، بسیار تلاش شد تا در صنعت ترانسفورماتور کشور، سیطره انحصار باقی بماند اما بخش خصوصی در حالی پا به این عرصه گذاشت و چراغ این صنعت را روشن نگاه‌داشته است که امروز صنعت ساخت ترانسفورماتور فوق سنگین برای شبکه انتقال برق، رقابتی شده است.

این کارآفرین، با تقدیر از اتاق تهران برای برگزاری شش دوره نکوداشت کارآفرینان کشور، پیشنهاد داد که طی ادوار آتی، سدشکنان انحصار در صنایع کشور نیز مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

باید به القاب کارآفرینان، پوست‌کلفتان را هم اضافه کرد

کارآفرین دیگری که برای دریافت لوح و نشان امین‌الضرب معرفی شد، محمد ظهیر، موسس شرکت لبنی می‌ماس و پیشکسوت صنعتی بود. او برای دقایقی پشت میکروفن ایستاد و گفت: در دهه 1350، کارخانه مدرنی را راه‌اندازی کردیم که برای نخستین بار ماست را در ظروف یک بار مصرف عرضه می‌کرد.

او سپس به اقدامات این مجموعه تولیدی در سال‌های جنگ و پس از جنگ اشاره کرد و گفت: ما توانستیم شرکت نستله را که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک بود، متقاعد کنیم که در ایران سرمایه‌گذاری کند و بدین ترتیب این شرکت با 50 درصد سهم در راه‌اندازی یک کارخانه تولید شیرخشک در قزوین مشارکت کرد.

ظهیر اشاره کرد که حدود 28 درصد محصولات کارخانه لبنیات ‌می‌ماس به کشورهای همجوار صادر می‌شود. او در خاتمه سخنانش به این نکته اشاره کرد که باید به عنوان کارآفرینان، عبارت پوست‌کلفتان نیز اضافه شود.

آگاه‌سازی جامعه از نقش کارآفرینان در فقرزدایی

در انتهای این مراسم دو کارآفرین برتر برای دریافت تندیس امین‌الضرب نیز معرفی شدند. سومبات ‌هاکوپیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل پوشاک‌ هاکوپیان، بعد از دریافت لوح و نشان و تندیس امین‌الضرب، از اتاق تهران برای حفظ و حراست از نام و یاد کارآفرینان ایران، قدردانی کرد و در سخنانی گفت: جامعه امروز ایران، نیاز دارد نسبت به نقش و اهمیت کارآفرینان در فقرزدایی از جامعه، آگاه شود.

هاکوپیان با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی کارآفرینی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: صنعت در کشور را باید اجتماعی کرد و مردم به این درک و آگاهی برسند که کارآفرینان برای زدودن فقر تلاش می‌کنند. از این رو، اتاق بازرگانی، نهادی است که می‌تواند در ایجاد این فرهنگ نقش‌آفرین باشد.

وظیفه ما تولید ثروت و رفاه برای جامعه است

یونس ژائله، بنیانگذار گروه تولیدی شیرین عسل هم دیگری کارآفرینی بود که موفق شد تندیس، لوح و نشان این دوره از جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب را کسب کند. او که اکنون ریاست اتاق تبریز را نیز بر عهده دارد، در سخنانی کارآفرینان را به خوش‌بینی و پرهیز از یاس دعوت کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی در طول دهه‌های گذشته به سطح شرکت‌هایی در سطح جهانی رسیده اند و باید این نقاط مثبت را هم در نظر گرفت و از بیان گلایه صرف پرهیز کرد.

او با تاکید بر اینکه «مشکلات همیشه وجود دارد» گفت: فردی که از کوه نیز بالا ‌می‌رود می‌داند که در این مسیر با انواع دشواری‌ها از قبیل طوفان مواجه خواهد شد. شرایطی که بر ایران به دلیل اعمال تحریم‌ها حاکم بوده بر هیچ کشوری تحمیل نشده است. اما ما یک وظیفه داریم و آن تولید رفاه و ثروت برای جامعه است. در حالی که وجود فقر و مشکلات اجتماعی نشان می‌دهد که نهاد دولت و بخش خصوصی کار خود را به درستی انجام نداده اند.

ضرورت صیانت از حقوق کارآفرینان

حسین سلاح‌ورزی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در پایان این رویداد، با بیان اینکه، امروز تجلیل و صیانت از حقوق کارآفرینان از طریق تشکل‌گرایی، ضروری است و این رویکرد به احیای اقتصاد ایران کمک خواهد کرد، از اتاق تهران برای برپایی شش دوره مراسم نشان امین‌الضرب و تجلیل از کارآفرینان کشور، قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد که این تلاش و همت اتاق تهران، به سایر بخش‌های نظام تشکلی ایران تسری پیدا کند.

معرفی کمپین به تو ای دوست

در مراسم ششمین دوره نشان امین‌الضرب، همچنین از کمپین «به تو ای دوست» که از سوی اتاق بازرگانی تهران و با هدف مسولیت اجتماعی و کمک به خانواده‌های نیازمند، راه‌اندازی شده است، رونمایی شد.

بر اساس این کمپین، بخش ‌خصوصی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی طی نوروز 1401، از ارسال کارت‌های تبریک کاغذی برای سال نو خودداری و به جای آن با مراجعه به پلتفرمی که طراحی شده است، کارت تبریک نوروز را به صورت دیجیتال برای دیگران ارسال خواهند کرد. هدف از این کمپین، علاوه بر کاهش تخریب محیط‌زیست ناشی از چاپ کارت‌های تبریک، کمک مالی به زنان ‌سرپرست خانوار، کودکان کار و معلولان از طریق فروش و ارسال کارت‌های تبریک دیجیتال، است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر