جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 74821
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1400 09:08
شنیده شده معاونت اقتصادی ایران خودرو اصرار شدیدی به واگذاری برخی شرکت های تابعه و سوده دارد. این در حالی است که موعد "افزایش سرمایه" این شرکت ها فرارسیده و در راستای منافع شرکتی قبل از واگذاری باید مجوز افزایش سرمایه صادر شود.
یکی از اتفاقات مبارک در دوران وزارت رضا رحمانی در وزارت صمت، ابلاغ واگذاری شرکت ها و اموال مازاد شرکت های تابعه خودروسازی بود تا از یک طرف نقدینگی شرکت ها تقویت شود و از طرف دیگر هزینه های غیرضرور کاهش یابد. همگان می دانند که واگذاری قواعد و قوانین خود را دارد و نمی توان در این خصوص سلیقه ای عمل کرد چرا که ممکن است زمینه را برای رانت خواری عده ای منفعت طلب فراهم کند.

در واگذاری ها عقل سلیم حکم می کند اول شرکت های زیان ده در اولویت واگذاری قرار گیرند و نه سودده دوم شرکت های سودده در صورت واگذاری با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسند و سوم هر واگذاری بایستی بعد از افزایش سرمایه باشد. اگر قرار باشد برخلاف این سه اصل واگذاری صورت گیرد، یا مسئولین این امر نابلد هستند و یا رانت خوار و مفسد که به دنبال مفت فروشی اموال شرکت های خودروسازی به نفع عده ای خاص هستند.

در همین زمینه شنیده شده معاونت اقتصادی ایران خودرو اصرار شدیدی به واگذاری برخی شرکت های تابعه و سوده دارد. این در حالی است که موعد "افزایش سرمایه” این شرکت ها فرارسیده و در راستای منافع شرکتی قبل از واگذاری باید مجوز افزایش سرمایه صادر شود. قاعدتا وقتی این امر رعایت نشود ممکن است این شرکت های سوده و بعضا بورسی از نماد بازار اول خارج شوند و ارزش آنان به شدت کاهش یابد. در این صورت فروش آنان اعطای رانت هزارمیلیاردی به عده ای خاص است. رانتی که بیش از هزار میلیارد ارزش دارد.

به نظر می رسد نهادهای نظارتی از جمله اطلاعات سپاه بایستی در دوره جدید مدیریتی ایران خودرو، بر رفتار معاونت اقتصادی ایران خودرو از جمله عملکرد آقای شهاب الدین شمس نظارت جدی تری داشته باشند و فرایند مکاتبات این معاونت و اصرار بر واگذاری شرکت ها قبل از افزایش سرمایه را مورد ارزیابی قرار دهند. قطعا بررسی علت نامه نگاری ها، پشت پرده خیلی از مسائل را روشن می کند.

لازم به ذکر است شهاب الدین شمس علاوه بر معاون اقتصادی گروه ایران خودرو، همزمان عضو هیئت مدیره "تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو”، "طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو)” می باشد. همچنین وی تا قبل از سال 1399 شمس در شرکت های همچون "سرمايه گذاري اعتماد جم”، "مارگارین”، "نوآوران مدیریت سبا”، "نو آوران تجارت تامین آتیه”، "توسعه مدیریت و آموزش بورس” عضو هیئت مدیره بوده است.

منبع: خط بازار
برچسب ها: ایران خودرو
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر