جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 74673
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1400 00:13
تجربه نشان داده هرگاه خودروسازی محل جولان تکنوکرات ها شده، نتیجه فساد و عقب ماندگی بوده است و برعکس هرگاه انقلابی گری و مبارزه با فساد در دستور کار بوده و انتصابات براساس معیار درست صورت گرفته اوضاع بهبود یافته است.
 در لایه های مختلف شرکت های خودروسازی خبرهای شنیدنی بسیاری وجود دارد. خبرهایی که گاهی بوی فساد، گاهی بوی انفعال و گاهی هم بوی زدوبند می دهد. مدیران خودروسازی به واسطه 3 قدرت "پول، امضای طلایی، اختیار عزل و نصب” ممکن است دچار فساد مالی و سیاسی شوند. متاسفانه به دلیل شهوت مدیریت یا شیرینی قدرت و یا منافع مالی برخی از مدیران خودروسازی از قدرت و اختیارات خود سواستفاده می کنند تا همچنان بر صندلی مدیریت بمانند. عده ای خودرو به خواص می دهند؛ عده ای افراد سیاسی و آقازاده را استخدام می کنند؛ عده ای در مقابل حاجی پرونده دار قطعه سازی، سر فرود می آورند و عده ای نیز زنجیره تامین قطعات خودرو را انحصاری به یک انجمن خاص داده اند.

طی دوره های مختلف از این "عده ای” بسیار در صنعت خودرو حضور داشته که هر کدام به سرنوشت متفاوتی دچار شده است:"عزل، دستگیری و رد صلاحیت”. تجربه نشان داده هرگاه خودروسازی محل جولان تکنوکرات ها شده، نتیجه فساد و عقب ماندگی بوده است و برعکس هرگاه انقلابی گری و مبارزه با فساد در دستور کار بوده و انتصابات براساس معیار درست صورت گرفته اوضاع بهبود یافته است. اقدامات تیم جدید مدیریتی ایران خودرو در روزهای ابتدایی آغاز کار به خوبی موید همین موضوع است.

بعد از انتصاب مدیرعامل جدید ایران خودرو، اتفاقات خوبی رخ داده که جای تقدیر دارد. در همان روزهای اول دستور توقف ریخت و پاش های میلیاردی در حوزه مدیرعامل صادر می شود. در لانه زنبور ایران خودرو تغییرات صورت می گیرد و سرپرست های جدید منصوب می شوند و برای برخی از مدیران نیز پرونده تخلف تشکیل می گردد. به موازات همین امر، مدیرعامل ایران خودرو شخصا ساماندهی تکمیل خودروهای کف را برعهده می گیرد و با تلاش شبانه روزی تیم جدید و کارگران ایران خودرو اولا تولید خودرو روزانه 100 دستگاه افزایش می یابد و دوما طی دو هفته بیش از 9 هزار خودرو ناقص کف پارکینگ تکمیل و تجاری سازی می شود. این موضوع از یک طرف(با لحاظ مدت زمان کوتاه) اتفاق کم نظیری در تاریخ ایران خودرو است و از طرف دیگر این سوال را مطرح می کند که چرا چنین اتفاقی در دوران مدیریت تیم قبلی صورت نگرفته است. قطعا ورود نهادهای نظارتی به این مسئله به خوبی می تواند حقایق را روشن کند. اگر این روحیه جهادی و انقلابی در تیم جدید ایران خودرو ادامه یابد، قطعا روزهای بهتری در انتظار گروه صنعتی ایران خودرو است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر