جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 7462
تاریخ انتشار: 18 آبان 1392 08:08
شست خبري رئيس فيفا در هتل آزادي برگزار شد

بلاتر: پول‌هاي ايران را آزاد مي‌كنيم

به گزارش راه مردم،  رئيس فیفا سفرش به تهران را مثبت خواند و گفت، پس از حضورش در ایران یک نماینده دیگر از این کشور در آینده عضو کمیته‌های فیفا خواهد شد. سفر مهم و دو روزه سپ بلاتر به ايران عصر پنجشنبه با برگزاري يك نشست خبري به پايان رسيد. نشست خبري كه ارشدترين مقام اجرايي دنياي فوتبال در آن هم گزارشي از سفرش به ايران ارائه كرد و هم حرف‌هاي مهمي براي ما ايراني‌ها زد. به گفته سپ بلاتر بلوکه شدن پول ایران از سوی قدرت‌های سیاسی تحمیل شده و فیفا هم نمی‌تواند تصمیم‌های سیاسی را تغییر دهد. او گفت، حق مسلم ایران است که پولش را دریافت کند و این که شاید تعداد تیم‌های جام‌جهانی به 40 یا 64  عدد برسد یا این رقابت‌ها مثل گرند‌اسلم تنیس با 128 تیم برگزار شود. رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در آغاز نشست خبري خود كه در هتل آزادي تهران برگزار شد، عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در پایان سفر دو روزه‌ای که داشتم، در خدمت شما هستم. اگر چه این سفر بسیار فشرده بود اما نقطه‌نظرات مثبتی را به همراه داشت. روز چهارشنبه مورد استقبال روحانی، رئيس‌جمهور ایران قرار گرفتم و پس از آن افتتاحیه رسمی‌دومین دوره همایش علم و فوتبال را داشتیم. با تغییر کوچکی در برنامه‌ها با خانم ابتکار، رئيس سازمان محیط زیست ایران دیدار داشتم و از موزه‌ای که او معرفی کرده بود، بازدید کردم. در ادامه نیز در مراسم افتتاحیه فستیوال فوتبال مدارس‌حضور‌ پیدا کردم و با دکتر لاریجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی‌ملاقات داشتم. در این دیدار به اهمیت فوتبال در ایران اشاره کردم و بابت صعود تیم ملی این کشور به جام جهانی 2014 برزیل به ايشان تبریک گفتم.  رئيس فدراسیون جهانی فوتبال در ادامه از خبرنگاران خواست که تنها سوال پرسیده و از بیان دیدگاه‌هایشان خودداری کنند تا بتواند به همه سوال‌ها پاسخ دهد.
 يك عضو ايراني جديد در فيفا
خبرنگاري از بلاتر پرسید ایران در گذشته تنها یک عضو در فیفا داشت و آن هم کرسی علی دایی در کمیته‌ جوانان بود. ایران چطور می‌تواند در حال حاضر به کرسی‌های بیشتری در فیفا دست یابد؟ بلاتر در پاسخ این پرسش عنوان کرد: ‌در حال حاضر یک نماینده در کمیته‌ فیفا داریم و آن شخص علی کفاشیان  است که عضو کمیته‌ فوتسال فیفاست. علت نبود ‌علي‌دایی در کمیته‌ جوانان هم این است که کمیته‌های فیفا پس از هر سال اصلاحاتی را انجام می‌دهند و هیات رئيسه آنها تشکیل جلسه داده و تغییراتی را پیش‌بینی می‌کند اما در اینجا باید بگویم که پس از حضور من در ایران یک نماینده دیگر از این کشور در آینده عضو کمیته‌های فیفا خواهد شد.
 پول‌هايتان آزاد مي‌شوند
رئيس فدراسیون جهانی فوتبال در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالي درباره پول بلوکه شده ایران در فیفا گفت: این مورد متاسفانه مدتی است که به وسیله قدرت‌های سیاسی و نه فقط آمریکا به فيفا تحمیل شده است و ما هم نمی‌توانیم تصمیم‌های سیاسی را تغییر دهیم اما می‌توانیم برای این موضوع راه‌حل پیدا کنیم. برای برون رفت از این مشکل در آخرین مذاکرات كه دولت سوئیس هم  در این موضوع مشارکت کرد، صحبت کردیم و دفتری به نام دپو در سوئیس برای این کار در نظر گرفته شده است. این حق مسلم ایران است که پول خود را دریافت کند. امیدوارم در زودترین زمان ممکن این موضوع محقق شود اما نمی‌توانم قول دهم که فردا یا پس فردا. با این حال در مجمع بعدی فیفا حتما راجع به آن صحبت می‌کنیم.
  فوتبال ايران پيشرفت داشته
در ادامه خبرنگار پرس تی‌وی درباره صعود ایران به جام‌جهانی و شانس درخشش در این مسابقات پرسید. بلاتر در این باره گفت: ایران برای اولین بار نیست که به جام‌جهانی صعود می‌کند. تیم ملی این کشور در جام‌جهانی 1978 آرژانتین و 1998 فرانسه حضور داشته و آن بازی معروف با آمریکا را در شهر لیون انجام داد که منجر به برد ایران شد. فکر می‌کنم که ایران پیشرفت زیادی داشته است. صعود این تیم به جام‌جهانی 2014 در گروهی که قرار داشت، اصلا کار راحتی نبود. الان می‌توانم از تلاش کارلوس کی‌روش یاد کنم اما این نتیجه‌ تلاش فدراسیون فوتبال و مسئولان این کشور نیز بود؛ چرا که فوتبال ایران در جام‌جهانی سفیر هشتاد میلیون ایرانی در برزیل است و شما این سفرا را به برزیل می‌فرستید. من نیز برای تیم ملی ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که بتواند به دور بعد مسابقات صعود کند. این آرزو را برای همه تیم‌ها دارم.
خبرنگار ديگري نیز درباره افزایش سهمیه کشورهای آسیایی در جام‌جهانی از سپ بلاتر پرسید. وی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: جام‌جهانی در حال حاضر با 32 تیم برگزار می‌شود و بالا بردن تعداد تیم‌هایش کیفیت آن را پایین آورده و از ارزشش نیز کم می‌کند. پس افزایش تیم‌ها راه‌حل نخواهد بود. ما توزیع بهتر سهمیه بین قاره‌ها را در نظر داریم. در حال حاضر اروپا 13 سهمیه و آمریکای جنوبی پنج، شش نماینده در جام‌جهانی دارد. بنابراین برای قاره‌های دیگر سخت خواهد شد. باید با دموکراسی بهتر توزیع عادلانه‌ای بین قاره‌ها داشته باشیم اما اجازه دهید که جام‌جهانی 2014 برگزار شود و ببینیم نتایج چطور رقم می‌خورد. سپس با آرامش به این مسئله خواهیم پرداخت و شاید تعداد تیم‌ها به 40 یا 64 برسد، شاید هم مثل گرند‌اسلم تنیس با 128 تیم برگزار کنیم!
 دولت‌ها به ريشه‌كني ناپاكي‌ها كمك كنند
بلاتر در پایان نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای مقابله با ناپاکی‌های جهان فوتبال دارد، گفت: این مشکلی است که کل ورزش جهان را تهدید می‌کند، نه فقط فوتبال را اما چون منشا آن در فوتبال بوده و توجه‌ها به این رشته هم بیشتر است کمی‌کار را سخت کرده. الان در ورزش‌های دیگر مثل تنیس و کریکت هم این مسائل وجود دارد. چند روز پیش نشستی با سران IOC داشتیم و در این زمینه به این نتیجه‌ رسیدیم که به حمایت قاطع دولت‌ها برای ریشه‌کن کردن ناپاکی‌ها در ورزش نیاز داریم. آنچه مهم است این است که نظم و احترام باید در همه جای فوتبال وجود داشته باشد اما برخی پیشنهادها نباید القا شوند؛ چرا که فوتبال را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر