جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 74420
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1400 23:58
طبق گزارش حسابرسی بیش از 1600 میلیارد تومان قطعه بدون انعقاد قرارداد خریداری شده و حدود 493 میلیارد تومان قطعه نیز به صورت تک منبع از سازندگان تامین گردیده است.
به گزارش خط بازار؛ شرکت مگاموتور از شرکت های اصلی زیرمجموعه سایپا است که بررسی صورت های مالی آن نشان از وضعیت اسف بار این شرکت دارد. طبق صورت های مالی، مگاموتور در 6 ماهه ابتدای سال 1400 با بیش از 2 هزار میلیارد تومان زیان خالص روبرو بوده که زیان انباشته این شرکت به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسانده است. همچنین طبق گزارش حسابرسی در بازه مذکور بیش از 1600 میلیارد تومان قطعه بدون انعقاد قرارداد خریداری شده و حدود 493 میلیارد تومان قطعه نیز به صورت تک منبع از سازندگان تامین گردیده است.

عملکرد مگاموتور و شرکت های زیرمجموعه آن طی چند ماه اخیر با حواشی و ابهامات زیادی همراه بوده است. عملکرد برخی از بخش های و انتصابات از جمله این موارد بوده که نیازمند بررسی دقیق می باشد. اینکه چرا یک فرد با حواشی بسیار در بخشی مرتبط با محیط زیست مشغول به کار شود؛ اینکه چرا برخی از افراد بعد از عزل، مجددا در شرکت در قالب قراردادهای مختلف مشغول به کار شوند؛ و …. همگی از جمله سوالاتی است که مدیریت این شرکت باید به آن پاسخ دهد.

طبق اذعان کارشناسان یکی از محل های فساد در خودروسازی، شرکت های تامین کننده قطعه به ویژه در سطح کارشناسان و مدیران میانی است. مسائلی از جمله انعقاد قرارداد در شرایط خاص، زدوبندهای پشت پرده با قطعه سازان، دریافت پورسانت های نجومی برای حفظ انحصار یک قطعه ساز، مهندسی انتصابات براساس منویات برخی قطعه سازان از جمله حاجی قطعه سازی، عدم نظارت درست بر کیفیت قطعات خریداری شده چالش های اساسی این شرکت ها هستند که یکی از شروط لازم برای حل ریشه ای آن، انحلال چنین شرکت هایی و تقلیل آن به یک معاونت زیرمجموعه خودروساز است.

رسالت اصلی شرکت های تامین کننده نظارت بر حسن تامین قراردادها با شرکت های قطعه ساز(داخلی و خارجی) است. هیچ دلیلی ندارد که این شرکت ها هم قراردادها را تنظیم کنند، هم منابع مالی تقسیم کنند و هم بر اجرا نظارت کنند. تجمیع این سه حوزه در یک بخش به معنای انحصار در قدرت است که می تواند زمینه ساز فساد و زدوبند شود. اگر این اصلاح فرآیند صورت گیرد قطعا دیگر حاجی به راحتی نمی تواند با استفاده از پول و فساد انتصابات و فرآیند های قراردادها را مهندسی کند و با زدوبندهای پشت پرده مدیران و کارشناسان قرارداد و خرید را تطمیع کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر