جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 74380
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1400 20:26
رایزن پیشین ایران در عراق از برگزاری تور آموزشی تجاری در بغداد خبر داد

هدفگذاری افزایش سه میلیارد دلاری صادرات مواد غذایی به عراق

رایزن بازرگانی پیشین ایران در عراق از هدف گذاری افزایش 3 میلیارد دلاری صادرات مواد غذایی به عراق خبرداد وگفت: صادرات سالانه ایران به عراق ۱۰ میلیارد دلار است که از این میزان 2 میلیارد دلار مواد غذایی است و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا این میزان به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.
به گزارش راه امروز: مهدی نجات‌نیا، رایزن بازرگانی پیشین ایران در عراق در نشست خبری تور آموزشی تجاری عراق با بیان اینکه ایران به ۱۵۶ کشور جهان صادرات دارد که از این میزان یک چهارم صادرات به بازار عراق است، گفت: برای حل مشکل اقتصادی کشور باید بر صادرات متمرکز شویم، سالهاست که تلاش کرده ایم رویکرد کشور را از صادرات نفتی به صادرات غیر نفتی تغییر دهیم و باید برای افزایش میزان صادرات نیز برنامه داشته باشیم.

نجات نیا تصریح کرد:‌ برای اولین بار آموزش‌ها را به محل بازار تجاری تغییر داده‌ایم به همین دلیل تور آموزشی تجاری در عراق برگزار خواهد شد که شناسایی رقبا، شناسایی بازارهای کالایی، لمس بازار و تلاش برای افزایش میزان صادرات غیرنفتی از اهداف این تور آموزشی خواهد بود.

رایزن بازرگانی پیشین ایران در عراق با بیان اینکه تور آموزشی تجاری عراق ۲۴ تا ۲۷ بهمن در شهر بغداد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ این تور آموزشی خلاقانه ترین ایده برای افزایش صادرات است. صادرکنندگان اکنون اطلاعات چندانی از بازارهای صادراتی ندارند و از آنجا که عراق بهترین بازار صادراتی برای ایران است کار را با گروه کالایی مواد غذایی در ۱۸ استان آغاز کرده‌ایم و بغداد با ۹ میلیون نفر جمعیت شهری مناسب به این منظور است.

وی با بیان اینکه از نگاه عراقی‌ها نیز ایران بهترین تامین کننده کالا برای این کشور است، گفت: به این دلیل که حمل کالا به این کشور ظرف ۲۴ ساعت از مبدا ایران امکان پذیر است اما به طور مثال از کشوری مانند چین بین دو هفته تا دو ماه و نیم زمان نیاز است تا کالاهای مورد نیاز به کشور عراق برسد.

وی با بیان اینکه صادرات سالانه ایران به عراق ۱۰ میلیارد دلار است، گفت:‌ این کشور از نظر صادراتی ارزش آن را دارد که برنامه‌ریزی‌های صادراتی مناسبی به منظور کسب سهم بیشتر از این بازار صورت گیرد.

نجات‌نیا تصریح کرد:‌ واقعیت آن است که مصرف‌کنندگان عراقی کالای درجه یک و دو ایران را می‌خواهند اما تجار آنها کالای درجه ۴ و ۵ با قیمت مناسب را خواستار هستند تا بتوانند فروش بیشتری در بازار داشته باشند به همین دلیل در هایپرمارکت‌ها کالاهای مورد نیاز درجه یک و دو عرضه خواهد شد.

نجات‌نیا با تشریح برنامه‌های چهار روزه در این تور آموزشی گفت:در روز نخست کارگاه آموزشی یک روزه تخصصی تجارت با عراق در حوزه مواد غذایی، در روز دوم بازدید از بازارهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، مال‌ها و هایپرهای بزرگ عراق، روز سوم نشست با مسئولین بخش‌های دولتی و تشکل‌های خصوصی عراق در حوزه موادغذایی و در روز چهارم نشست رو در رو (B2B) با تجار و واردکنندگان مواد غذایی عراق برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: واقعیت دیگر نیز آن است که اگر ما این کالاها را به عراق صادر نکنیم کشورهای دیگری نیز هستند که کالای درجه ۴ و ۵ تولید کرده و به بازار این کشور عرضه خواهند کرد.

نجات‌نیا عنوان کرد: عراق سالانه ۸۰ میلیارد دلار واردات دارد که مواد غذایی در راس آن است و تا پایان سال ۱۴۰۴ تمام گروه‌های کالایی مانند قطعات خودرو مصالح‌ساختمانی برای نیاز ۳ میلیون واحد مسکونی دارو و تجهیزات پزشکی و مواد شوینده فرش فرش ماشینی و مکتب به بازار عراق صادر خواهد شد. بر اساس گروه‌های کالایی در روز سوم با مسئولان تشکل‌ها و بخش‌های دولتی جلساتی برگزار و نظرات آنها شنیده خواهد شد.

رایزن بازرگانی پیشین ایران در عراق با تاکید بر اینکه بازار عراق یک فرصت طلایی برای صادرات ایران است، اظهار کرد: در روز چهارم تور آموزشی در حضور بزرگترین تجار خرده‌فروشان و عمده فروشان جلساتی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه زبان ایران فارسی و ۲۲ کشور اطراف ایران عربی گفت: برای یاد گرفتن زبان عربی آموزش‌هایی نیز در دستور کار است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه یکی از مهمترین نقاط ضعف در انجام اقدامات اینچنینی اطلاع‌رسانی گفت:‌قیمت تمام شده و قیمت رقابتی دو بحث مهم در صادرات است. برای موفقیت بیشتر در بازار صادراتی نیاز به قیمت تمام شده پایین وجود دارد. واقعیت مهم دیگر این است که عراقی‌ها به درستی تولیدکنندگان داخل کشور را نمی‌شناسند و مادر این تور آموزشی در تلاش هستیم تا شناخت بیشتری از بازار ایران در اختیار تجار عراقی قرار گیرد.

نجات‌نیا تصریح کرد:‌۴۰ نفر از برترین تولیدکنندگان صادراتی کشور به این تور دعوت خواهند شد و توضیحات لازم به آنها ارائه خواهد شد تا مطابق با مدل عراقی‌ها در این بازار فعالیت کنند. صرافی‌های معتمد ایرانی نیز منتقل کننده ارز حاصل از این صادرات خواهند بود، کالا در مرز تحویل داده می‌شود و صرافی های معتمد بین ایران و عراق مبالغ مورد نظر را جابجا خواهند کرد.

رایزن پیشین ایران در عراق تصریح کرد: سالانه ۲۰ میلیارد دلار واردات مواد غذایی به عراق صادر می شود که اگر طبق آموزش ها در چارچوب و هماهنگ عمل شود می توان ۳ میلیارد دلار به صادرات مواد غذایی ایران به عراق افزایش داد.

وی هزینه شرکت در این تور آموزشی را هزار دلار ارز و 3 میلیون تومان ریالی عنوان کرد و افزود: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت مراجعه کنند.

به گفته او اکنون ۱۰ میلیارد دلار صادرات به عراق وجود دارد که حدود ۲ میلیارد دلار آن مواد غذایی است و ما در تلاش هستیم که با این تور آموزشی ۳ میلیارد دیگر به مواد غذایی صادراتی به بازار عراق بیافزائیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کالاهای موجود در بازار به اندازه‌ایی مازاد دارند که بتوان این هدف صادراتی را محقق کرد،گفت: کارخانجات تولیدی ایران به طور متوسط با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که اگر سفارشات خارجی برای صادرات وجود داشته باشد می توانند در شیفت‌های مختلف کاری ظرفیت تولید خود را افزایش و سهم خود را در بازار صادراتی عراق افزایش دهند .

وی در رابطه با بازار اوراسیا نیز گفت: با وجود همه تلاش‌های انجام شده صادرات به اوراسیا ۵ میلیارد دلار است که به معنای نیمی از بازار صادراتی به عراق است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر