سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 73743
تاریخ انتشار: 25 دی 1400 22:25
آیا واردات گندم آلوده به سرب از روسیه صحت دارد؟

جنجال گندم های وارداتی از روسیه!

در جلسه امروز اتاق بازرگانی تهران عنوان شد که یکی از محموله‌های گندم وارداتی از روسیه به سرب بالا آلوده بوده و رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو هم در این جلسه آلوده بودن این گندم را تایید کرده اما گفته شده که این گندم برای تست دوباره به آزمایشگاه رفته است.
به گزارش راه امروز؛  محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران در نشستی که امروز ۲۵ دی ماه در اتاق تهران برگزار شد اعلام کرد محموله گندمی از روسیه وارد ایران شده اما «براساس یک گزارش غیرمحرمانه این محموله گندم آلوده به میزان بالایی از سرب بوده است.»

مرتضوی یادآور شد این در حالی است که چندی پیش، روسیه اقدام به بازگشت چندین محموله فلفل صادراتی ایران به دلیل آنچه که میزان بالای آلاینده‌ها از سوی این کشور اعلام شد، کرد.

مژگان پورمقیم، رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو هم در این جلسه، آلوده بودن گندم وارداتی از روسیه را تایید کرده و گفته بود «مجوز ترخیص این محموله، موقتی است و صرفا به دلیل آنکه سیلوهای گندم کشور خالی است، اجازه ترخیص به آن داده شده است. این گندم آلوده هنوز وارد چرخه مصرف مردم نشده است.»

عدم بازگشت محموله آلوده گندم روسیه در حالی است که چندی پیش روسیه یک محموله بزرگ فلفل دلمه ای را به دلیل عدم استفاده از سم مورد تایید این کشور برگشت زد. در این خصوص ، 

حذف خبر آلودگی گندم از سایت اتاق تهران!
چند ساعت پس از انتشار این خبر، این اظهارات از روی سایت اتاق تهران حذف شد. خبرها حاکی از این است که  این بخش از مطالب درباره آلودگی گندم‌های وارداتی به درخواست یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تهران حذف شده.
رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تایید سلامت محموله گندم وارداتی از روسیه، گفت: هفته پیش نامه‌ای از وزارت بهداشت به ما ارسال شد مبنی بر اینکه محموله گندم روسی آلوده به سرب است و باید از مصرف آن جلوگیری کنیم ما حدود یک هفته این محموله را نگه داشتیم تا آزمایش‌ها برای تایید سلامت آن صورت بگیرد.

چندی نگذشت که رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در اظهاراتی متفاوت از قبل، گفت: سلامت محموله گندم از روسیه از سوی وزارت بهداشت و دیگر مراجع ذی صلاح تایید شده است.

محمدرضا مرتضوی، با تایید سلامت محموله گندم وارداتی از روسیه، گفت: هفته پیش نامه‌ای از وزارت بهداشت به ما ارسال شد مبنی بر اینکه محموله گندم روسی آلوده به سرب است و باید از مصرف آن جلوگیری کنیم ما حدود یک هفته این محموله را نگه داشتیم تا آزمایش‌ها برای تایید سلامت آن صورت بگیرد.

به گفته این فعال اقتصادی، بعد از انجام آزمایش‌های لازم از سوی این وزارتخانه سلامت این محموله تایید شده است. همچنین شرکت بازرگانی دولتی سلامت این محموله را تایید کرده است. این محموله 100 درصد سالم بوده و مصرف آن مشکلی نخواهد داشت.

رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی در پاسخ به این پرسش که این محموله چند تن بوده است؟ گفت: بار یک کشتی بوده است.

همچنین یزدان سیف، رییس شرکت بازرگانی دولتی، این موضوع را تکذیب کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر