پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 73621
تاریخ انتشار: 21 دی 1400 09:07
همچون خندوانه، صنعت خودرو بازی اسم فامیل دارد. هر چند روز یک بار محافل رسمی و غیررسمی از راهروهای خودروسازان و قطعه سازان گرفته تا رسانه ها و فضای مجازی همه در حال حدس زدن نام مدیران جدید خودروسازی هستند.
اسم ش را گذاشته ایم "صنعت خودرو”. ولی کدام صنعت و کدام خودرو. این صنعت هر روز برای خود ماجراها دارد. مخصوصا اگر خدا نکند دولت و وزرا تغییر کرده باشند. آن هم در زمانی که مجلس جدید چند صباحی است که قبل از دولت بر سر کار آمده باشد. یک روز حرف تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا است روز بعد حرف استیضاح وزیر صمت. صحنه عجیبی است اخبار و اتفاقات آن هر بیننده ای را یاد خندوانه می اندازد.

همچون خندوانه، صنعت خودرو بازی اسم فامیل دارد. هر چند روز یک بار محافل رسمی و غیررسمی از راهروهای خودروسازان و قطعه سازان گرفته تا رسانه ها و فضای مجازی همه در حال حدس زدن نام مدیران جدید خودروسازی هستند. گاهی از ت و م و خ استفاده می شود گاهی اسم افراد کامل آورده می شود. همه در حال حدس زدن نفر جدید خودروسازی هستند. هر روز یک حدسی زده می شود و افراد به پیش بینی های همدیگر می خندند و گاهی هم تمسخر می کنند. بازی خنده داری شده ماجرای مدیران جدید خودروسازی که ریشه آن در وزارت صمت است.

همچون خندوانه، صنعت خودرو هر روز یک مهمان دارد. مهمانانی که چندان غرابتی با آن ندارند و صرفا با بیان شیوا و رفتارهای جالب موجب خنده دیگران می شوند. یک روز فلان نماینده می آید و چنان از خودروسازی و مدیران آن دفاع می کند که گویی از برادر ایلان ماسک صحبت می کند. گاهی یک نظامی و یا فلان مسئول سیاسی به خودروسازی می آید که تا دیروز نمی دانسته هر خودروسازی چه محصولی را تولید می کند.

همچون خندوانه، صنعت خودرو موسیقی و خواننده دارد. هر از گاهی شعر و موسیقی برگزار می شود. مانند همان شعرخوانی معروف که دست پخت یک اصلاح طلب روابط عمومی چی بود. عجب مراسمی شد و چه شعرخوانی که تا آن سر دنیا همه را خنداند.

همچون خندوانه، صنعت خودرو برنامه خنداننده شو دارد. مدیرانی که گاها هیچ سابقه خودرویی ندارند؛ گاها مدرکی ندارند؛ گاها آقازاده هستند و بر سر کار می آیند و با عملکرد خود تلاش می کنند اطرافیان و همکاران خود را تا سر حد مرگ بخندانند و در کمال تعجب ناظران نیز از بازی آنان لذت می برند.

همچون خندوانه، صنعت خودرو برنامه آهنگ خوانی با صدای بلند دارد. مدیران عامل با صدای بلند مدح وزرا و سیاسیون رو می کنند و مدیران ارشد و زیردستان نیز همه باید تعریف مدیران عامل. مدیرانی که هزار میلیاردی هر روز سرمایه های مردم را در خودروسازی نابود می کنند و زیان انباشته به یادگار می گذارند و جالب است که در مجمع سالانه به آنان مدال افتخار اعطا می شود.

همچون خندوانه، صنعت خودرو شرکت کنندگان خندان و شاد دارد. کسی حق اندوه و اعتراض ندارد. گویی از عملکرد مدیران عامل در همه باید لذت ببرند. افراد ناراضی و معترض و اندوهناک جایی در این عرصه ندارد و به حاشیه می روند. یک پارادوکس عجیبی وجود دارد.

همچون خندوانه، صنعت خودرو افراد باحال دارد. "ما خیلی باحالیم” شاه بیت تمام سخنرانی ها و صحبت های مدیران عامل خودروسازی است. دائما در رسانه ها از خوبی های خود می گویند و اصرار دارند که به همه بفهمانند”ما خیلی با حالیم”. برای اینکار چند ده میلیاردی خرج رسانه ها می کنند و منتقدان نیز سر از دادگاه در می آورند.

در این "خودروانه” خودروسازی هر کسی دعوت نمی شود. تنها کسانی حق ورود به این برنامه را دارند که دائما از مدیران عامل راضی باشند، از آنان تعریف کنند. فارغ از اینکه مدیران عامل چه عملکردی دارند و چه بلایی بر سر خودروسازی آورده اند. در طنز بودن و خنده دار بودن خودروسازی در ایران همبن بس که طی چهارماه گذشته از روی کارآمدن وزیر جدید صمت، مهم ترین مسئله صنعت خودرو، گمانه زنی ها در خصوص مدیران عامل جدید خودروسازی است. مشکل اصلی اینجا است که سایه دولت بر سر تهیه کننده چنین خودروانه ای است. تا زمانی که دولت ها در خودروسازی سهامدار و بنگاه دار هستند برنامه خودروانه خودروسازی همواره در حال پخش است و افرادی در آن در حال خنداندن دیگران هستند و جناب خان ها لیدر این جریان هستند.

 

منبع: خط بازار
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر