جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 73355
تاریخ انتشار: 10 دی 1400 11:40
این سهم پایین از سه حالت خارج نیست. یا امکان تولید اکسل عقب مورد نیاز ایران خودرو در محورسازان وجود ندارد؛ یا سوء مدیریت در این شرکت مسبب این شرایط شده و یا لابی و زدوبند برخی از قطعه سازان با لایه های درونی خودروسازی سبب شده سهم بخش خصوصی حدود 4 برابر محورسازان باشد.

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ گاهی اوقات در صنعت خودرو، بها دادن به قطعه سازان بخش خصوصی منجر به نابودی سرمایه های خودروسازان و یا کاهش ظرفیت تولید آنان می شود که در نهایت به ضرر سهامداران شرکت های خودروسازی است. این موضوع یا به دلیل عدم توان شرکت های خودروسازی در تولید قطعات مورد نیازشان است و یا به دلیل نفوذ شرکت های قطعه سازی می باشد.

اکسل یکی از قطعات کلیدی و مورد نیاز برای تولید خودرو است. در گروه خودروسازی ایران خودرو این قطعه توسط شرکت محورسازان(شرکت زیرمجموعه ایران خودرو) و چند شرکت قطعه ساز خصوصی تولید می شود. به لحاظ اقتصادی تولید اکسل خودروهای پژو 405، پژو پارس و سمند به دلیل پرتیراژ بودن و همچنین اکسل عقب نسبت به اکسل جلو از جذابیت بیشتری برخوردارند. در تولید اکسل عقب و جلو تفاوت هایی وجود دارد:

  • وزن قطعات ریخته گری در اکسل عقب بیشتر است. در اکسل عقب 2 بازوی چرخ هر کدام حدود 9 کیلوگرم، 2 بازویی زیر اتاق هر کدام حدود 3.5 کیلوگرم و 2 کاسه هر کدام حدود 6 کیلوگرم مورد استفاده قرار می گیرد. لذا تولید اکسل عقب مجموعا حدود 37 کیلوگرم قطعه ریخته گری شده دارد.
  • حق العمل کاری در اکسل عقب حدود 5 برابر در اکسل جلو است.
  • امکان ظرفیت سازی برای فعال کردن خطوط ماشین کاری در تولید اکسل عقب وجود دارد.

در نتیجه تولید اکسل عقب پژو پارس، پژو 405 و سمند جز پر سودترین ها در این حوزه است. با توجه به ظرفیت های فراوان در ایران خودرو، قاعدتا سهم بیشتر تولید اکسل عقب پژو پارس، پژو 405 و سمند باید متعلق به محورسازان باشد این در حالی است که در کمال تعجب بررسی آمارها نشان می دهد طی چند سال اخیر سهم این شرکت زیرگروه ایران خودرو از کل تولید به طور میانگین حدود 25 درصد بوده است. با این تفاوت که تا سال 1398 روند سهم محورسازان از کل تولید روند نزولی داشته و به حدود 19 درصد رسیده ولی از این سال به بعد(در دوران مدیریت جدید ایران خودرو)  رشد قابل توجهی را تجربه کرده و به 35 درصد رسیده است.

 

 

این سهم پایین از سه حالت خارج نیست. یا امکان تولید اکسل عقب مورد نیاز ایران خودرو در محورسازان وجود ندارد؛ یا سوء مدیریت در این شرکت مسبب این شرایط شده و یا لابی و زدوبند برخی از قطعه سازان با لایه های درونی خودروسازی سبب شده سهم بخش خصوصی حدود 4 برابر محورسازان باشد. پاسخ به این نیازمند بررسی دستگاه های نظارتی در خصوص عملکرد مدیران محورسازان، ساپکو و قطعه سازان خصوصی است.

اگر حالت سوم صحت داشته باشد، یک خیانت ملی به صنعت خودروسازی است چرا که ظرفیت های فراوان موجود در ایران خودرو بلااستفاده مانده و سود آن به جیب مافیای بخش خصوصی رفته است. بر هیچ کس پوشیده نیست که این ظرفیت ها طی سال های متمادی با بودجه دولت و بیت المال تامین شده و لذا عدم بهره برداری از اینان خیانت ملی است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر