شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 73231
تاریخ انتشار: 04 دی 1400 19:21
کدام اقلام مصرفی گران یا ارزان شدند؟

شاخص قیمت کالاهای اساسی +جدول

ارزیابی ها نشان می دهد، از سرعت افزایش شاخص کل بهای مواد غذایی در ماه نوامبر 2021 برابر با 1.2 درصد کاسته شده و شاهد افزایش 28.8درصدی شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل هستیم.
به گزارش راه امروز: ارزیابی ها نشان می دهد، از سرعت افزایش شاخص کل بهای مواد غذایی در ماه نوامبر 2021 برابر با 1.2 درصد کاسته شده و شاهد افزایش 28.8درصدی شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل هستیم. شاخص بهای غلات، لبنیات، شکر و روغن خام افزایش یافته و در مقابل شاخص بهای گوشت طی یک ماه نوامبر 2021 افت را نشان می دهد.   

افزایش مجدد بهای گندم به دلیل تقاضای قوی و در عین حال محدودیت های عرضه در کشورهای عمده صادرکننده از جمله استرالیا و روسیه اتفاق افتاده است.  بهای جو نیز به علت محدودشدن عرضه و جانشینی با گندم افزایش یافته است. اما با این حال،  کاهش سرعت افزایش بهای ذرت به دلیل تقویت رقابت در عرضه در میان کشورهای برزیل، آرژانتین و اوکراین و ثبات نسبی بهای برنج را شاهدیم. 


بنابر آمارها، بهای روغن های خام سویا و کلزا با افت نسبی مواجه شدند و در مقابل ثبات نسبی روند رشد بهای روغن پالم را شاهدیم.  از سوی دیگر،  اعمال محدودیت های صادراتی، کاهش عرضه شیر خام و افت موجودی ضمن رشد تقاضا دلیل اصلی افزایش بهای کره، شیر خشک و پنیر عنوان می شود. 

لازم به ذکر است که افت قیمت گوشت گاو به دلیل افزایش عرضه توسط صادرکنندگان عمده صورت گرفته و ثبات نسبی قیمت گوشت مرغ به علت اطمینان از تامین تقاضا علیرغم محدودیت در برخی منابع عرضه کننده و نگرانی از بروز آنفوالنزای پرندگان رخ داده است. 

از طرفی، افزایش قیمت اتانول زمینه ساز افزایش مصرف شکر برای تولید اتانول در برزیل و افزایش تقاضا برای واردات جزو عوامل رشد بهای شکر است. در همین حال، کاهش هزینه حمل به همراه چشم انداز افزایش عرضه و حمل شکر توسط هند و پیش بینی افزایش صادرات تایلند جزو عوامل کاهنده قیمت آن است. 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر