جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 72964
تاریخ انتشار: 24 آذر 1400 20:18
ارزیابی ها نشان می دهد، ايران در تمامي شاخص‌هاي مورد بررسي در فرایندهای واردات جايگاه پايين‌تري نسبت به كشورهاي منتخب منطقه يعني «تركيه و امارات متحده عربي» دارد.
در یک پژوهش، تصويري كلي از جايگاه ايران در آن دسته از شاخص‌‌ها يا زيرشاخص‌هاي بين‌المللي كه به نوعي نشانگر كارايي فرآيندهاي واردات بوده و مي‌تواند با بحث رسوب كالا مرتبط باشد، ارائه شده است. 

طبق جدول ارائه شده، ايران در تمامي شاخص‌هاي مورد بررسي جايگاه پايين‌تري نسبت به كشورهاي منتخب منطقه يعني «تركيه و امارات متحده عربي» دارد. 

تحلیل این داده ها نشانگر این است که ايران در همه شاخص‌هاي فوق نسبت به «تركيه و امارات» در جايگاه ضعيف‌تري قرار دارد. اما بيشترين شكاف مربوط به زمان‌هاي انطباق مرزي و اسنادي در واردات است. 

زمان انطباق مرزي در واردات براي ايران، حتي از متوسط خاورميانه و شمال آفريقا (94.2 ساعت) بيشتر است.   

بيشترين اختلاف ايران با كشورهاي منتخب، مربوط به زيرشاخص‌هاي زمان مورد نياز براي انطباق مرزي و انطباق اسنادي است. زمان اعلام شده براي ايران حتي از متوسط منطقه خاورميانه و شمال آفريقا يعني 94.2 ساعت نيز بيشتر است.

در خصوص تشريفات تجارت فرامرزي نیز «امارات و تركيه» تقريباً به طور كامل پياده‌سازي را انجام داده‌اند كه از اين لحاظ ايران فاصله قابل توجهي با اين دو كشور دارد. موارد فوق به خوبي نشانگر وجود گلوگاه‌هاي متعدد در فرآيندهاي واردات كالا به كشورمان است كه مي‌تواند در مراحلي منجر به شكل‌گيري رسوب كالا گردد. 

براساس ارزیابی صورت گرفته، عملكرد لجستيك (رتبه زيرشاخص كارايي تشريفات گمركي برابر 71)، فضاي كسب‌وكار (زيرشاخص‌هاي زمان مرحله انطباق مرزي در واردات برابر 141 و زمان مرحله انطباق اسنادي در واردات برابر 40 ساعت) و تسهيل تجارت ديجيتال و پايدار (امتياز پياده‌سازي تشريفات تجارت فرامرزي برابر 66.7). 

عنوان شاخص (سال)

زيرشاخص مرتبط با فرآيندهاي واردات

وضعيتايران

مقايسه با ديگر كشورها

تركيه

امارات

كشور برتر

عملكرد لجستيك (۲۰۱۸)

كارايي تشريفات گمركي

(امتياز از ۵ و رتبه در بين ۱۶۰ كشور)

۲,۶۳

(رتبه ۷۱)

۲,۷۱

(رتبه ۵۸)

۳,۶۳

(رتبه ۱۵)

آلمان: ۴,۰۹

(رتبه ۱)

فضاي كسب‌وكار (۲۰۲۰)

زمان مورد نياز براي

واردات(ساعت)

مرحله انطباق مرزي

۱۴۱

۷

۵۴

نيوزلند:  ۲۵

مرحله انطباق اسنادي

۴۰

۲

۱۲

نيوزلند: ۱

تسهيل تجارت ديجيتال و پايدار (۲۰۲۱)

تشريفات مربوط به تجارت فرامرزي

(امتياز پياده‌سازي)

۶۶,۷

۹۵,۸۳

۹۵,۸ (سال ۲۰۱۷)

۸ كشور: ۱۰۰


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر