دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 72574
تاریخ انتشار: 11 آذر 1400 08:58
اختصاصی/ کامران ندری، اقتصاددان تشریح کرد

سیاستگذار پولی ونرخ دلار

کامران ندری، اقتصاددان معتقد است چون سیاستگذار پولی نمی‌تواند محدوده‌ایی برای دلار در نظر بگیرد، حتی اقدام به چنین اقدامی هم بی فایده است، بنابراین بهترین کار این است که از مداخله در بازار ارز خودداری کند و سراغ کنترل نرخ تورم برود.
به گزارش راه امروز: کامران ندری، اقتصاددان در تحلیلی اختصاصی نوشت: در یک سناریوی خوش بینانه چنانچه برجام احیا، امکان فروش ۲.۵ بشکه نفت فراهم شود؛ وبه تبع آن میزان درآمد‌های ارزی افزایش یابد، قطعا در کوتاه مدت نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند. البته نرخ دلار قطعا به به پایین‌تر از  کانال۲۰هزار تومان میل پیدا نخواهد کرد. در مقابل، با طراحی یک سناریوی بدبینانهوبا فرض شكست برجام و عدم احیای آن تا پایان سال۱۴۰۱، احتمال اینکهنرخ ارزاز مرز۵۰هزار تومان هم عبور کند، بالاست. 

او افزود: حال اگر فرض را بر این بگیریم که تحریم‌ها لغو می شوند، مسیر سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم برای سروسامان دادن بازار ارز، بستگی به این دارد که بانک مرکزی چه نوع چارچوب سیاستیبرای کنترل تورم در پیش خواهد گرفت. 

به عبارتی دیگر،  اینگونه نیست که اگر بانک مرکزی تورم را کنترل کند، ارز هم مهار شود. برای کنترل نرخ ارز،بانک مرکزی باید چارچوب سیاستی هدف‌گذاری تورمی را انتخاب کند. یک وقتی هست، بانک مرکزی چارچوب سیاستی‌اش این است که نرخ ارز را کنترل می کند تا تورم کنترل شود، اینجاست که بانک مرکزی باید در بازار ارز مداخله فعال کند و نرخ ارز را میخکوب کند.بنابراین اینکه دولت بخواهد با تعیین یک محدوده برای نرخ ارز، بازار ارز را مدیریت کند یا نه، بسته به سیاست های بانک مرکزی برای کنترل تورمدارد. 

البته ممکن مانند برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، چارچوب سیاستیبانک مرکزی برای سرکوب تورم، میخکوب کردن نرخ ارز باشد؛ یعنی ریال را به یک پول قوی مانند دلار میخکوب می‌کند. اینجا دیگر بانک مرکزی آمریکا سیاست‌گذار پولی می‌شود و دولت تنها کاری که کرده اینکهپول را میخکوب به دلار کرده است. در این حالت، تورمبراساس تورم امریکا تعیین می‌شود. مثل نرخ تورم عربستان سعودی که متناسب با نرخ تورم دلار در امریکا است؛ به طور نمونه، اگر در امریکا نرخ تورم بالا برود، در عربستان هم بالا می‌رود. بنابراین یک زمانی ممکن سیاستگذار پولی بخواهدبرای کنترل تورم، نرخ ارز را میخکوب کند به یک پول قوی که عمدتا دلار است.

 اما یک زمانی ممکن است بخواهید سیاست‌گذاری مستقل پولی در اقتصادتان داشته باشید؛ بنابراین این یک انتخاب است و باید اول این پرسش را مطرح کرد که انتخاب سیاست‌گذار برای کنترل تورم چیست؟ از دیدگاه بنده، در شرایط فعلی اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند، چون نمی‌توان ریال را به دلار میخکوب کرد، بانک مرکزی بهتر است دلار را آزاد بگذارد و مداخله نکند. 

 البته نمی‌تواند محدوده‌ایی هم برای دلار در نظر بگیرد، حتی اقدام به چنین اقدامی هم بی فایده است. برهمین اساس، بهترین کار این است که از مداخله در بازار ارز خودداری کند و سراغ کنترل نرخ تورم برود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر