شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 72047
تاریخ انتشار: 25 آبان 1400 11:40
رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در سال ۹۹ حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی هزینه شده که ۵ میلیارد دلار آن از محل فروش نفت بوده، ولی ۵ میلیارد دلار باقی مانده از بانک مرکزی تامین شده است.
مسعود خوانساری در جلسه امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است که وضعیت خوبی بوده و خوشبختانه کسب و کار‌ها به حالت عادی خود بازگشته‌اند و همچنین اضطرابی که به خاطر این موضوع در جامعه بود کمتر شده است.

 وی افزود: هدف دیگری که دولت تعیین کرده بود موضوع تورم بود. مهم‌ترین وظیفه نظام و دولت این است که امید را به جامعه بازگرداند. متاسفانه ناامیدی در جامعه زیاد است و مهاجرت نخبگان یکی از نشانه‌های آن است. این موضوع در درازمدت خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند. در فصل اول امسال هم تشکیل سرمایه‌گذاری در کشور حدود ۳.۵ درصد منفی بوده که نشان از وضعیت بد سرمایه‌گذاری در کشور دارد. حجم کل سرمایه‌گذاری در کشور کاهش پیدا کرده است. بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی اتفاق نمی‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: نرخ تورم حدود ۴۵.۴ درصد است که با وجود کاهش ۰.۴ درصدی همچنان رقم بالایی است. تورم نقطه به نقطه نیز ۳۹.۵ است. یعنی یک خانوار ایرانی امسال برای خرید یک کالا نسبت به مهر سال گذشته ۳۹.۵ درصد هزینه بیشتری پرداخت می‌کند. این موضوع برای جامعه خطرناک است. تا زمانی که ما به یک تورم تک رقمی نرسیم، شاهد این آثار بر خانوار‌ها خواهیم بود. متاسفانه سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و مردم برای حفظ پول خود دارایی‌های غیرمولد خریداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمان بستن بودجه هستیم، بهترین زمان برای پرداختن به این مسائل است. دولت باید جلوی هر پیشنهادی که باعث افزایش نقدینگی می‌شود را بگیرد. میزان تورم دلاری برای سال ۹۹ حدود ۴۷ درصد بوده که از این بین بین ۳ تا ۴ درصد مربوط به تورم بین‌المللی و مابقی مربوط به کشور است که به دلایلی مانند تحریم‌ها و FATF شکل گرفته است. با اینکه ۳۸ میلیارد دلار مبادله داشته‌ایم، اما ۱۷ درصد کالای کمتری نسبت به سال گذشته وارد کرده‌ایم. با توجه به اینکه بیشتر واردات ما مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای است، این موضوع هزینه زیادی برای کشور خواهد داشت.

ارز ترجیحی باید حذف شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به ارز ترجیحی گفت: دولت در ۱۲ آبان ماه لایحه دو فوریتی در مورد افزایش سقف ارز ترجیحی از ۸ میلیارد دلار به ۱۲.۶ میلیارد دلار و آزاد کردن ارز با کمک ارائه کارت‌های خرید یا اعتبار مستقیم به مردم جهت جبران هزینه‌ها به مجلس ارسال کرد اما مجلس با این لایحه مخالفت و اعلام کرد که دولت خود می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: به هر حال چه قرار باشد دولت این کار را انجام دهد و چه قرار باشد که مجلس کار را انجام دهد، هر چه سریع‌تر باید ارز ترجیحی از اقتصاد کشور حذف شود.

خوانساری افزود: ارزهای ترجیحی علاوه بر اینکه موجب ایجاد فساد، رانت و قاچاق می‌شوند، اثرات اقتصادی بدی نیز بر بودجه می‌گذارند. در سال ۹۹، ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شد که ۵ میلیارد دلار آن از محل ارز حاصل از فروش نفت بود و ۵ میلیارد دلار مابقی نیز از محل وجوه بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی بوده است که اگر مابه‌التفاوت ۴,۲۰۰ تومان تا ۲۲ هزار تومان را بگیریم، مبلغی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای است که از بانک مرکزی استقراض شده که همین مسئله منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اثرات این موضوع را می‌توان در اضافه شدن هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال ۹۹ دید که ۷۵۰ هزار میلیارد تومان آن از محل ارز ترجیحی بوده است.

وی تصریح کرد: دولت ارزی حاصل از فروش نفت ندارد و مجبور است برای تأمین کالاهای اساسی، از وجوه بانک مرکزی استقراض کند که منجر به افزایش پایه پولی می‌شود.

منابع دولت گنج قارون هم باشد، بالاخره تمام می‌شود

خوانساری در ادامه با اشاره به یارانه‌های غیرنقدی پرداخت شده از سوی دولت گفت: دولت باید هر چه سریع‌تر مبحث یارانه‌ها را حل کند. در اینجا به دو مثال اشاره می‌کنم؛ در حال حاضر گندم را با قیمت تضمینی ۷,۰۰۰ تومان می‌خریم که دولت این کالا را با نرخ ۶۰۰ تومان به نانوایی‌ها می‌دهد یعنی دولت در اینجا ۶,۴۰۰ تومان یارانه به ازای هر کیلوگرم گندم می‌دهد. همچنین در حوزه برق نیز قیمت تمام شده این محصول ۲,۰۰۰ تومان است که دولت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان برق را عرضه می‌کند یعنی تقریباً ۱,۸۰۰ تومان یارانه برق می‌پردازد. حتی اگر منابع دولت گنج قارون هم باشد، بالاخره به پایان می‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: این مسئله یک بحث جدی است و باید حل این موضوع تبدیل به دغدغه اصلی همه ما شود.

وی گفت: در حال حاضر دولت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌پردازد و همچنین در کنار آن، یارانه‌های مختلفی نیز پرداخت می‌کند که آفت بزرگی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر