يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 71830
تاریخ انتشار: 18 آبان 1400 10:59
بازار به مذاکرات پیش‌روی وین چه واکنشی دارد؟

عوامل صعود دلار به کانال 28 هزار تومان

قیمت دلار امروز با افزایشی قابل توجه در بازار به کانال ۲۸ هزار تومان ورود کرده و در حال پیشروی است.
رشد قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که اعلام خبر آغاز مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی در وین، انتظار می‌رفت تاثیری مثبت را در این فضا به جا بگذارد. 

 دلیل رشد قیمت در شرایطی که سیگنال‌های سیاسی مثبت است وآغاز مذاکرات باید نقطه امیدی باشد برای رسیدن به یک نتیجه مثبت اما نتوانسته است بازار ارز و فعالان این حوزه را مجاب کند که شرایط بهتری در پیش است.

 با این حال، جنگ لفظی ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد و نکته بسیار مهم این است که طرفین شروط خاص و سختی را برای یکدیگر مطرح می کنند. همین شروط سخت در کنار وضعیت نامتعادلی که به چشم می‌خورد، مانع از آن می شود که امیدواری‌ها به دستیابی به توافق افزایش یابد.

بر همین اساس، بازار ارز هنوز به این نتیجه نرسیده است که برجام احیا شدنی است و در نتیجه با بدبینی وقایع را رصد می‌کند که البته تاثیر این بدبینی را در قیمت ارز در بازار می‌توان مشاهده کرد. 

 ایران شرایطی را برای مذاکره مطرح کرده، که ممکن است محقق نشود، همین امر سبب می‌شود فعالان بازار نسبت به موضوع حساسیت بیشتری را نشان دهند. 

چرا تقاضا بالا رفت

از سوی دیگر، با توجه به اینکه موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی ژانویه از راه می‌رسد، در نتیجه تقاضای ارز در بازار در حال افزایش است. این نکته مهم نیز فشار بر بازار را افزایش می‌دهد و زمینه را برای رشد قیمت مهیا می کند. این درحالی است که هنوز تغییری در وضعیت فروش نفت و بازگشت ارز به کشور رخ نداده، است. بنابراین هر افزایش تقاضایی، هر چند بسیار اندک باشد، قیمت را به سرعت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حال با توجه به اینکه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تا پایان سال ادامه خواهد داشت و از این بابت نیز فشار کم نمی شود.
 اما نکته مهم اینجاست که دولت چاره‌ای جز کم کردن حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی یا حتی قطع آن برای مدیریت بازار ارز در دست ندارد اما مقامات اقتصادی دولت هنوز تصمیم قطعی را در این حوزه اتخاذ نکرده‌اند.

از این رو،  بازار ارز در شرایط کنونی تحت تاثیر چهار عامل نزدیکی موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی، تداوم تحصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضع سخت طرفین مذاکره برای اغاز مذاکرات در هشت آذر و عدم تغییر شرایط در فروش نفت و حضور در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است. برهمین اساس  افزایش قیمت دلار در این شرایط قابل پیش‌بینی بود. 

از طرفی، این را نباید فراموش کرد که واکنش بازار به رفتار و سخنان دولتمردانی است که درباره برجام موضع منفی می‌گیرند و هنوز به این نتیجه نرسیده اند که باید تکلیف ماجرای اف‌ای‌تی‌اف را روشن کنند. طبیعی است دولتی که در اتخاذ تصمیم کندعمل می‌کند، با بی‌اعتمادی بازار روبرو خواهد شد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر