شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 71354
تاریخ انتشار: 04 آبان 1400 14:41
افزایش قیمت بنزین تکذیب و حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری تایید شد

ماجرای قطع ناگهانی توزیع بنزین در جایگاه ها

گزارش هایی در سطح کشور حاکی از اختلالات در جایگاه های سوخت در شهرهای مختلف و ایجاد صف های طولانی در پمپ بنزین ها و نارضایتی رانندگان و مسافران است.

گزارش‌های میدانی و مردمی حاکی از این است که از ساعتی پیش پمپ بنزین‌ها در اغلب نقاط کشور دچار وقفه و اختلال در سرویس دهی شده اند. بررسی‌های میدانی این گزارش‌های مردمی را تایید می‌کند.
گزارش‌های ساعت اخیر برخی خبرنگاران در سطح کشور نیز حاکی از اختلالات در جایگاه‌های سوخت در شهر‌های مختلف و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و نارضایتی رانندگان و مسافران است.

پاسخ وزارت نفت درباره اختلال پمپ بنزین‌ها
سخنگوی وزارت نفت درباره اختلال در پمپ بنزین‌ها گفت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده و سامانه هوشمند را از مدار خارج کرده است.

علی فروزنده سخنگوی وزارت نفت در جمع خبرنگاران گفت: سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت با مشکل مواجه نیست، مشکلی برای سوخت گیری وجود ندارد و مردم می‌توانند با قیمت آزاد سوخت گیری کنند. وی ادامه داد: این اطمینان را به مردم می‌دهم که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند و به محض رفع مشکل به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

تشکیل جلسه فوری برای رفع اختلال سامانه هوشمند سوخت

به دنبال بروز مشکل فنی در سامانه کارت سوخت که باعث شد شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، سامانه هوشمند را از مدار خارج کند، فاطمه کاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی از جایگاه‌های سوخت فعال هستند اما برخی دیگر متوقف شده‌اند، اظهار کرد: در برخی پمپ بنزین‌ها نیاز است کارشناسان شرکت در محل حاضر شوند و به صورت دستی سامانه را از مدار خارج کنند و ممکن است این مساله طول بکشد.  به گفته وی جای نگرانی برای سهمیه‌های بنزین نیست و در حال حل مشکل هستیم.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تکذیب خبر افزایش قیمت بنزین گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و خواهش ما این است که مردم تا حل مشکل فنی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور به پمپ بنزین ها مراجعه نکنند.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین اعلام کرد که جلسه‌ای فوری درباره اختلال سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال برگزاری است که به محض پایان یافتن جلسه اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

وزیر کشور: هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد

وزیر کشور هم با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند. او گفت: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین به زودی رفع می‌شود.  احمد وحیدی اظهار کرد: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به زودی رفع می‌شود.

تایید حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها

در همین حال، نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودرو‌ها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.  

کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت. جزییات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.

اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی درباره حمله سایبری

 پس از انتشار این خبر، مرکز ملی فضای مجازی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور، از بازگشت سوخت‌رسانی به حالت عادی تا ساعاتی دیگر خبر داد.  

از ساعتی قبل در شبکه‌های اجتماعی مساله‌ای در خصوص تعطیلی جایگاه‌های بنزین در سطح شهر مطرح شد. برخی دلیل بروز این مشکل را حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کل کشور دانستند. مرکز ملی فضای مجازی اکنون با تایید این خبر، در خصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم‌وطنان گرامی می‌رساند، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مرکز «افتا» گزارشی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارایه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند. در ادامه نیز گفته است: در همین راستا، دستگاه‌های ذیربط در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و تا ساعاتی دیگر خدمات سوخت رسانی به حالت عادی برخواهد گشت.

همزمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در بیانیه جداگانه‌ای تاکید کرد که تمامی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور بدون هیچ مشکلی در حال خدمات‌رسانی هستند. در این بیانیه آمده است: در پی اختلال به وجود آمده در سامانه جایگاه‌های سوخت و نگرانی افکار عمومی از تسّری این اختلال به زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی به آگاهی می‌رساند تمام سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور بدون هیچ‌گونه اختلالی در حال ارائه خدمات هستند.

این وزارتخانه عنوان کرده: بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده و با تلاش کارشناسان وزارت نفت، اختلال به وجود آمده در سامانه‌های جایگاه‌های سوخت نیز در حال رفع است و در ساعات آینده به تدریج به حالت پایدار باز می‌گردد.

از ظهر امروز مراجعان به جایگاه‌های سوخت کشور برای دریافت بنزین با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شدند. علی فروزنده، سخنگوی وزارت نفت پیش از این با بیان اینکه سامانه کارت سوخت از مدار خارج شده است، گفته بود که سهمیه‌ها حفظ خواهد شد، زیرا سامانه آفلاین است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر