جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 7118
تاریخ انتشار: 09 آبان 1392 11:05

وزیر ارشاد این روزها بیش از هر وزیر دیگری نامش در رسانه‌ها و گعده‌های سیاسی، فرهنگی و... مطرح است. در دولت‌های قبل که وزارت ارشاد پسوند «صفارهرندی» یا «حسینی» داشت مباحثی که مطرح می‌شد و نام آنها را در رسانه‌ها قرار می‌داد، مربوط به نبایدها و خط قرمزها بود که بعضا با درهم رفتن ابروهای اصحاب سیاست، فرهنگ و به‌ویژه خانواده رسانه کشور همراه بود. روزی که حسن روحانی به مجلس رفت تا در مراسم تحلیف خود شرکت کند، در انتهای جلسه لیستی از جیب خود درآورد و تقدیم لاریجانی کرد که نام وزرای پیشنهادی‌اش در آن قید شده بود؛ در کنار نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما نامی بود که پس از خوانده شدن آن، نمایندگان متعجبانه به چشم‌های یکدیگر نگاه کردند و پرسیدند آیا درست شنیده‌اند؟ «علی جنتی» برای وزارت ارشاد معرفی شده است؟ درست شنیده بودند و پس از آن روز، علی جنتی توانست با رای نمایندگان به ساختمان وزارت ارشاد برود. او تا زمانی که قرار بود مجلس رای اعتماد را بررسی کند در گفت‌وگوهایی چنان سخن گفت که شباهت‌های کمی با سیاست‌های وزرای قبلی ارشاد داشت و اگر از منظر تبار خانوادگی هم سنجیده می‌شد، آنچنان شباهتی نمی‌شد یافت. او از «ممنوعیت‌»ها نگفت و با لبخند از فعالیت «آزاد» همه اصناف هنری و فرهنگی سخن گفت. آرام خواست تا به سمت آنچه صحیح نیست، نروند و البته نگفت که اگر سهوا یا عمدا به این سمت رفتند، توقیف و تعطیلی و... در انتظارشان است چون می‌دانست سطح آگاهی و تدبیر اصحاب فرهنگی کشور برای درک نبایدها به‌اندازه کافی بالاست تا او نخواهد هر روز یا هر هفته به آنها تذکر دهد مثلا گفت که اگر کتابی مشکل دارد جلوی آن کتاب گرفته شود نه اینکه کار نشر تعطیل شود. با همه اصناف فرهنگی از هر بخشی دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست. او بخوبی با برخی تنگناهای قانونی آشنا بود لذا اصلاح آنها را در اولویت قرار داد و گفت که «گاهی قوانین در بعضی مقاطع خیلی تنگ‌نظرانه تدوین شده است که باید در آنها تجدیدنظر کرد. باید به سمتی برویم که تدریجا تسهیلات بیشتری ارائه کنیم. حالا اگر محدودیت‌هایی که باعث اجرا نشدن آن تسهیلات می‌شوند از جانب قوانین مجلس باشد یا از جانب مصوبات دولت باید اصلاح شوند. الان کشور به درجه‌ای از خردگرایی رسیده که این مسائل برایش قابل حل است.» او در دولت قبل دیده بود که مجوزی از سوی ارشاد صادر شده اما در مقطعی نادیده گرفته شده و مانع اجرای آن می‌شوند لذا تاکید کرد که پای هر مجوزی که صادر شود، می‌ایستد. و البته زمانی که گفت در مورد موضوعاتی که اطلاع ندارد، نظر نمی‌دهد مشخص شد که آنچه قبل‌تر گفته شعار نبوده است مثلا روزی که گفت «من درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اکنون قضاوتی ندارم. برخی موارد هست که در این چند ساله اخیر به وجود آمده‌اند و به دلیل اینکه من در این چند سال ارتباط نزدیکی با وزارتخانه و قوانین حاکم برآنجا نداشته‌ام نمی‌توانم نظر دقیق بدهم. باید بعد از بررسی موضوعات درباره آنها تصمیم‌گیری کرد.» اصحاب رسانه از او دلگیر نشدند بلکه افتخار کردند به صداقت وزیر ارشاد دولت تدبیر. روزی که «استاد شجریان» را خواننده محبوب خود معرفی کرد را کسی فراموش نمی‌کند؛ او می‌‌دانست با این اظهارنظر مورد خشم افراطیون قرار می‌گیرد اما جنتی راه خود را انتخاب کرده بود و برایش نظر اکثریت مردم که میانه‌رو هستند از اهمیت برخوردار است. در نهایت خواست تا اهالی فرهنگ و رسانه 8 سال گذشته را فراموش کنند چون او برای مردم و با تفکر آنها آمده است.


تاسف جنتی از توقیف «بهار»


طی روزهای اخیر اتفاقاتی در حوزه فرهنگ و رسانه رخ داده است که بار دیگر نگاه‌ها را به علی جنتی در قامت وزیر ارشاد جلب کرده است. از یک سو روزنامه اصلاح‌طلب بهار توقیف شده است که برخی عمدا این موضوع را به وزارت ارشاد مربوط می‌کنند در حالی که این وزارتخانه در هیات نظارت بر مطبوعات تنها دارای یک رای است و نمایندگان نهادهای دیگر هم حق رای دارند. هر چند یادداشت منتشر شده در بهار از سوی همگان مورد نقد جدی قرار گرفت و منجر به توقیف این روزنامه شد اما در این میان برخی بودند که برای خدشه به اعتبار و کاهش محبوبیت وزیر میانه‌رو اینگونه القا کردند که این وزارتخانه تصمیم به توقیف بهار گرفته است. جنتی روز گذشته در مورد این روزنامه پاسخی داد تا تیر شایعه‌سازان به سنگ بخورد! وزیر ارشاد با اظهار تأسف از توقیف روزنامه «بهار» تاکید کرد: راه‌های دیگری به‌جز توقیف مطبوعات وجود دارند. علی جنتی گفت: اصولا وزارت ارشاد به‌دنبال توقیف روزنامه‌ای نیست و به‌نظر ما، راه‌های دیگری به‌جز توقیف وجود دارد تا از طریق آنها، قانون اجرا شود و افراد اگر تخلفی کردند به تخلفات‌شان رسیدگی شود. او در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که اگر دانشجویی در دانشگاه تخلف کرد، آیا باید دانشگاه را تعطیل کنند؟ اظهار کرد: خیر، نباید این‌طور شود. خبرنگاری از جنتی پرسید، آیا از تعطیلی روزنامه بهار متأثر شدید؟ که او پاسخ داد: بله، ما متأسفیم؛ راه‌های دیگری به‌جز توقیف مطبوعات وجود دارند. خبرنگار دیگری پرسید، آیا به ما قول می‌دهید که روند توقیف روزنامه‌ها سیر نزولی داشته باشد؟ و جنتی در پاسخ تاکید کرد: بله، این‌طور خواهد بود.


تکذیب حضور در کنسرت بانوان


موضوع دیگری که این روزها نام جنتی را در صدر قرار داده است، اظهارنظر او در مورد تکخوانی بانوان است. چندی قبل گفته بود که اگر تکخوانی زن مفسده‌انگیز نباشد ایرادی ندارد تا اینکه پس از آن شایعه شد جنتی در مراسمی حضور پیدا کرده که یک خواننده زن پشت تریبون رفته است اما دیروز او در واکنش به خبرنگاری که گفت «شما در یک کنسرت مربوط به بانوان شرکت داشته‌اید؟» اظهار داشت: من هیچ‌گاه در چنین کنسرتی شرکت نکرده‌ام. جنتی درباره تکخوانی زنان در کنسرت‌ها افزود: من در این مورد قبلا هم گفتم که در مورد تکخوانی خانم‌ها اتفاق‌نظر و اجماعی در بین آقایان مراجع وجود ندارد. برخی از مراجع اعتقادشان این است که بحث درباره تکخوانی و جمع‌خوانی خانم‌ها نیست، بحث این است که صدای آنها لهوی نباشد. برخی مراجع نظرشان این است که اگر مفسده‌انگیز نباشد مشکلی وجود ندارد. به نظر می‌رسد که انگیزه برخی برای تخریب جنتی زیاد است و در این مسیر شایعاتی را مطرح می‌کنند که نمونه آن خبر کذب منحل شدن موسسه سینمایی مقاومت است. جنتی دیروز به این شایعه هم پاسخ داد و گفت: اساسنامه موسسه سینمای مقاومت یک اشکال اساسی دارد و آن این است که در آن اساسنامه هیات امنایی که پیش‌بینی و ذکر کرده‌اند افرادی از شخصیت‌های حقوقی هستند و مثلا گفته‌اند که نماینده دفتر رهبری، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر ارشاد و خیلی از افراد دیگر و در مورد انحلالش هم گفته‌اند که فقط و فقط شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند آن را منحل کند، حال اینکه این اساسنامه اشکال دارد. وی اظهار کرد: موسسه منحل و لغو نشده بلکه باید اساسنامه آن اصلاح شود چرا که تعیین هیات امنا در صلاحیت آنها نبوده است. ما آن را لغو و باطل نکرده‌ایم بلکه آن را به هیات رسیدگی به موسسات فرهنگی ارجاع داده‌ایم. جنتی افزود: این موضوع را هم که کسی نمی‌تواند موسسه را منحل کند به جز شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقام بالاتر مثل همان شورای انقلاب فرهنگی باید مطرح کند.صداقت جنتی یکی از ویژگی‌های بارز اوست چنانکه اگر توانایی انجام هر کاری به هر دلیلی را نداشته باشد به صراحت اعلام می‌کند. مانند پروژه لاله که از توقف آن خبر داد و اظهار کرد: تاکنون 6میلیارد تومان خرج این پروژه شده و اگر بخواهد تکمیل شود 10میلیارد تومان خرج خواهد داشت. اصلا این امکان برای دولت وجود ندارد که چنین مقداری خرج این پروژه کند. علاوه بر اینکه از نظر محتوا و مسائل حاشیه‌ای، وزارت ارشاد با این پروژه مساله دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر