دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 7089
تاریخ انتشار: 07 آبان 1392 15:41



لس انجلس تایمز طی گزارشی تحت عنوان "همکاری بی سر و صدای امریکا و روسیه بر سر ایران" نوشت: درحالیکه امریکا در تلاش برای دستیابی به توافقی هسته ای با ایران است، از متحدی دور از تصور نیز کمک می گیرد: روسیه.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، روابط روسیه و امریکا امسال به شرایط ناگواری رسید که تماما بر سر ماجرای اعطای پناهندگی موقت به اسنودن و البته اختلاف اوباما و پوتین بود.

تحلیلگران می گویند که دو کشور به بهبود روابط به عنوان اولویت نخست نگاه نمی کنند.

با این حال مسکو و واشنگتن بر سر مسائلی که برای آنها حیاتی محسوب می شود با یکدیگر همکاری دارند. انها در حال همکاری برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه هستند. ایران مسئله مهمتری است که این دو کشور را وادار به همکاری کرده است.

با وجود روابط خوب مسکو با تهران و ابراز نارضایتی اش از تحریم های بین المللی، اما از بسیاری تلاش ها در جهت «مهار اهداف هسته ای ایران»، حمایت کرده است!

روسیه نگران است که عدم موفقیت در دستیابی به توافق، به حمله نظامی علیه ایران (که در نهایت سبب بی ثباتی در  امتداد مرزهای جنوب روسیه و اشفتگی بازار گاز طبیعی و نفت می شود،) منتهی شود.

گری سیمور عضو سابق مشاوران اوباما در حوزه ی ایران می گوید: دو کشور اختلافاتی با یکدیگر دارند اما در نهایت منافع مشترکی نیز دارند.

دولت اوباما انتخاب حسن روحانی میانه رو به عنوان رئیس جمهور را به عنوان فرصت می بینند. بن بست در روابط دیپلماتیک امریکا و ایران تا حدی با تماس تلفنی اوباما و روحنای از میان برداشته شد.

مسکو ظاهرا در تکاپوی بیشتری برای دستیابی به توافق هسته ای نسبت به واشنگتن است.

در پایان مذاکرات ژنو، دو طرف جو مذاکرات را مثبت توصیف کردند اما در این میان مذاکزه کننده ارشد روسیه نیمه خالی لیوان را می دید.

سرگئی ریابکو معاون وزیر خارجه روسیه می گوید: فاصله دو طرف به کیلومترها می رسد اما در خصوص مذاکرات دلیلی برای تمجید و تشویق وجود ندارد.

الکساند امندوف کارشناس مسائل خاورمیانه در موسسه اقتصاد جهان و روابط بین الملل در مسکو گفت: کرملین معتقد است که اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند به منبع بی ثباتی برای نه تنها منطقه بلکه کشورهای شوروی سابق و هم مرز با روسیه تبدیل می شود.

حمایت روسیه از دیپلماسی پنج بعلاوه یک در مذاکره با ایران کلید موفقیت تلاش در این زمینه بوده است.

همکاری روسیه به دیپلمات های غرب اجازه می دهد که ادعا کنند، قدرت های جهانی در جلوگیری از تلاش برای دستیابی به تونایی هسته ای نظامی متحد هستند.

پال ساندرز مقام سابق وزات خارجه امریکا می گوید: ایران و روسیه با یکدیگر همکاری دارند اما نزدیک نیستند.

برچسب ها: اوباما ، روسیه
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر