جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 70076
تاریخ انتشار: 03 مهر 1400 21:11
مونتاژکاران برای واردات قطعات، ارزبری بی حساب وکتاب دارند

شورای رقابت گروه خودرو‌های وارداتی را پیشنهاد کرد

رئیس شورای رقابت خبر داد د: واردات خودرو می تواند در سطح خودروهای پرتیراژ که مورد استقبال قرار می گیرد، انجام شود. بنابراین در حال حاضر، در خصوص واردات خودروهای لوکس به دلیل میزان استقبال پایین و واردات کم، صحبتی نشده است. در حال حاضر بحث بر این است که واردات برای خودروهایی باشد که تمام اقشار جامعه از آن استقبال کنند.
رضا شیوا امروز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این روزها دوباره موضوع واردات خودرو به کشور مطرح شده که در دولت گذشته به دلیل مشکلات ارزی با آن مخالفت می‌شد؛ برخی این طرح را مخالف موضوع اقتصاد مقاومتی و در جهت تضعیف تولید داخلی برشمرده‌اند.

وی بیان‌داشت: اگر می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کرده و محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب داشته باشیم، باید بازار رقابتی ایجاد کنیم، زیرا در رقابت است که می‌توان کیفیت و بهره‌وری را ارتقا داد.

شیوا تاکید کرد: این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار خودرو از انحصار است و در این زمینه بر واردات خودروهای پُرتیراژی که عامه مردم توان خرید آنها را داشته باشند تاکید داریم.

رئیس شورای رقابت تصریح‌کرد: در حال حاضر بازار خودروی ایران انحصاری است و در این سال‌ها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست.

شیوا گفت: برخی می‌گویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می‌کنند، در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی، مونتاژکارهای خودرو و سی. کی. دی‌کار بوده که مانند قارچ در حال رشد هستند که آنها نیز بی‌حساب و کتاب ارز مصرف کرده و در نهایت هیچ کنترلی بر قیمت تولیدات‌شان نیز نبوده است.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: بر این اساس بهتر است که واردات خودرو سر و سامانی داشته باشد و خودروهایی که قرار است وارد شوند در حد توان و قدرت خرید مردم باشد و مصرف عامه است.

وی با تقسیم‌بندی خودروها به کوچک، متوسط و بزرگ، افزود: با انجام واردات، بازار هر دسته از این خودروها که رقابتی شود، آن‌گاه می‌توان خودروهای داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد تا با خودروهای وارداتی رقابت کنند و مطمئناً ما طرفدار رقابت هستیم.

شیوا تصریح کرد: برخی می‌گویند واردات خودرو در تعرض با اقتصاد مقاومتی است. در حالیکه اینگونه نیست و تولیدات اقتصاد مقاومتی باید در سطح خوبی باشد. واردات خودرو نه تنها به اقتصاد مقاومتی ضربه نمی‌زند، بلکه معادل آن است، زیرا اقتصاد مقاومتی باید به تولیداتی منجر شود که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد که این مهم از طریق رقابت حاصل می‌شود. رقابتی شدن اقتصاد منجر می‌شود که قیمت به حداقل برسد و کیفیت و کارایی بالا رود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مقیاس تولید، گفت: برخی فکر می‌کنند که با تولید سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو می‌تواند به سودآوری رسید، اما این روزها تیراژ کمتر از یک میلیون دستگاه در سال صرفه اقتصادی ندارد و این مهم نیز با رقابت امکان پذیر است. رقابت منجر به رشد اقتصاد و صنایع مختلف می‌شود؛ اگر رقابت نباشد کیفیت و کارایی پایین خواهد بود و ما نباید نگرانی داشته باشیم که اگر رقابت شود به اقتصاد مقاومتی صدمه وارد می‌شود؛ اقتصاد مقاومتی برابر با اقتصاد رقابتی است.

رئیس شورای رقابت یادآور شد: این شورا از چند سال پیش با مکاتبه با هیأت وزیران، خواستار برنامه‌ریزی برای آزاد شدن واردات خودروهای پرتیراژ به منظور شکل گرفتن رقابت در بازار خودروی کشور شده بود و حتی خودروسازان داخلی بارها و بارها موافقت خود را با آن اعلام کردند؛ این یعنی اینکه توان رقابت در خود می‌بینند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر