پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 70042
تاریخ انتشار: 03 مهر 1400 08:58
وزير اقتصاد براي دبير جديد مناطق آزاد 10ماموريت كاري ترسيم كرد

«سعيدمحمد» سكاندار جديد مناطق آزاد كيست؟

پس از گذشت بیش از یکماه از استقرار تیم دولت سیزدهم و گمانه زنی ها برای حضور «سعید محمد» در تیم دولت سید ابراهیم رئیسی، سرانجام او توانست، نظر رئیس دولت را برای عهده داری مسئولیت جلب كند و حکم ریاست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد را تصاحب کند.
به گزارش راه امروز: «سعيد محمد» حكم گرفت. فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با حكم وزير اقتصاد، سكان مناطق آزاد را به دست گرفت. پس از گذشت بیش از یکماه از استقرار تیم دولت سیزدهم  و گمانه زنی ها  برای حضور «سعید محمد» در تیم دولت سید ابراهیم رئیسی، سرانجام او توانست، نظر رئیس دولت را برای عهده داری مسئولیت  جلب كند و حکم ریاست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد که از مهمترین بخش¬های اقتصادی و سیاسی کشور به شمار مي رود، را تصاحب کند. «محمد» كه ميتوان او را از مجريان ابر پروژه‌های اقتصادی در ایران نام برد، حال در دولت سيزدهم، فصل تازه ايي  از فعاليت كاري خود را در مناطق آزاد رقم خواهد زد. در همين حال،  وزير اقتصاد در تازه ترين حمكش، 10 ماموريت مهم را در راستاي تحقق اهداف تحول گرايي در مناطق آزاد وبا محوريت توليد ملي و برون گرايي براي «سعيدمحمد» ترسيم كرده است.

10 ماموريت كاري براي «سعيد محمد» 
«سعید محمد» به دبیری شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد تا توجه جدي به مناطق آزاد با رويكرد تازه اي دنبال شود.  این حکم را «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد ودارایی برای محمد صادر کرد.  در این از سعید محمد خواسته شده برای تحقق راهبردهاي زير تلاش کند. 

۱. تقویت جذابیت های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولید کنندگان و صادرکنندگان به ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت های مالیاتی  و گمرکی.

۲. ارائه پیش نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد.

۳. تکمیل رویه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر محصور بودن مناطق و استقرار گمرک در درب های خروج و اتصال به سامانه های حاکمیتی.

۴.تمرکز بر کیفیت (نه گسترش کمی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند (۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی.

۵. رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه گذاری و مشترک؛ 6. وضع قواعد عزل و نصب مدیران شایسته برای مناطق و شفافیت عملکردی مالی برای سازمان منطقه.

۷. اصلاح نظام درآمدی سازمان‌های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی.

۸. تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی ها با اجرای ماده (۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه.

 ۹. ایجاد ظرفیت دور زدن تحریم‌های ظالمانه.

۱۰.نقش آفرینی در توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت.

 تمام توان خود را مصروف کند و متناوباً گزارش شش ماهه و یک ساله عملکرد مناطق به اطلاع دولت و مجلس برسد.» به عنوان 10 ماموريت كاري براي سكاندار جديد مناطق آزاد  ترسيم شده است. 

سعید محمد کیست؟
سعید محمد، یکی از چهره‌های باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از مجریان ابر پروژه‌های اقتصادی در ایران بوده، که این روز‌ها از سوی دولت ابراهیم رئیسی، به عنوان دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی انتخاب شده است. او که متولد ۱۱ اسفندماه سال ۱۳۴۷ است، از سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تا مدیریت شرکت‌های مهم اقتصادی را برعهده دارد. «محمد» پس از استعفا از سمت خود در قرارگاه خاتم‌الانبیا، به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران فعالیت داشته است. 

 قرارگاه خاتم الانبیا یکی از بزرگترین نهاد‌های اقتصادی کشور است و «سعید محمد» در مهرماه ۹۷ به سمت فرماندهی آن رسید. او قبل از آن نیز سوابق مدیریتی متعددی در شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا داشته است. او پیش‌تر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) بود همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم) عهده دار بوده است.  در سوابق كاري «محمد» رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران نیز به چشم مي خورد. 
قرارگاه خاتم‌الانبیا به ریاست «سعید محمد» پروژه‌های متعدد اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن، نفت و گاز پتروشیمی، راه و شهرسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و طراحی و مهندسی اجرا کرده است. حال از آنجا که مناطق آزاد ایران نیازمند یک مدیریت قوی به ویژه برای عملی کردن قوانین بر زمین مانده مناطق آزاد است، «سعید محمد» با ارتباط خوبي كه با نهاد‌های مختلف ذینفوذ دارد، مي تواند گزينه مناسبي باشد براي رفع مشكلاتي كه مناطق آزاد با آن دست وپنجه نرم مي كنند.  

این نفوذ و گستردگی روابط در حالی است که «سعید محمد» فعالیت‌های پژوهشی و علمی متعددی نیز داشته است.  او در جایگاه مدیرعاملی سپاسد و با بهره‌گیری از پروژه‌های بزرگ تحت مدیریت این مجموعه، در سال ۱۳۹۳ تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها را از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) کسب نمود. همچنین در سال ۱۳۹۲ تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها را نیز از انجمن ملی مدیریت پروژه ایران دریافت کرد.  

نشریه فارین پالسی در مقاله‌ای در ۲۲ جولای ۲۰۲۰ از «سعید محمد» در کنار «سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و سیدپرویز فتاح» به عنوان یکی از مردان رهبر معظم انقلاب برای عبور از بحران اقتصادی و تشکیل دولت با محوریت جوانان معتقد به ایدئولوژی انقلاب اسلامی نام برده بود. این مقاله از او به عنوان شخصیتی دارای وفاداری شدید به انقلاب ۱۹۷۹ وشخصیت علمی عالی یاد می کند و ترکیب این دو مقوله را برای رهبری ایران جذاب می داند. اندیشکده INSTITUTE GLOBAL CHANGE از سعید محمد به عنوان یکی از کاندیدا‌های بالقوه انتخابات ۲۰۲۱ ایران نيز نام برده بود. 

 حال از آنجايي که ۷منطقه آزاد به مناطق آزاد کشور اضافه شده، عزم و مدیریت قوی برای اقدامات سریع در راستای توسعه زیرساختی و آماده‌سازی این مناطق برای فعالیت اقتصادی تولید محور لازم است. بنابراين بايد ديد اين مدير جوان با بهره گيري از چه رويكردي قرار است اهداف ترسيم در مناطق آزاد را تحقق ببخشد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر