جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 69765
تاریخ انتشار: 23 شهريور 1400 23:38
«حسن نیری» دانشجوی دکترای حقوق عمومی پيشنهاد داد

مديران دولت سيزدهم «دولت صادق الوعد» را بخوانند

«حسن نیری» دانشجوی دکترای حقوق عمومی، با بيان اينكه دیگر زمان حرف درمانی گذشته است، مطالعه «دولت صادق الوعد» را به مديران دولت سيزدهم پيشنهاد داد.
 «حسن نیری» دانشجوی دکترای حقوق عمومی در يادداشتي نوشت: یکی از مولفه های موثر و ویژه حکمرانی خوب، نقشی است که برای مردم در نظر گرفته شده است. هرچه آن نقش پررنگ تر باشد نشان از مردم سالاری آن حکومت می دهد، در حکومت جمهور، مردم، محور همه تصمیمات و اقدامات هستند مردم به معنای تام و کامل کلمه نه بخشی و فرقه‌ای از آن.

 وقتی می گوییم جمهوری اسلامی به دو مقوله اشاره می کنیم؛ «یک شکل و دو محتوا.» شکل حکومت ایران جمهوری است و محتوای آن برگرفته از اسلام پس هر آنچه که مردم در حیطه و مرز اسلام ببذیرند و گرایش شان به آن باشد همان مقصود نهایی ما و آرمان مطلوب خواهد بود.

 بسیار در این حوزه قلم فرسایی و ساعت ها سخن رانده شده است و بعید است نقش مردم در شکل گیری حکومت و ضمانت بقای آن بر کسی پوشیده باشد حال زمانی که حق مردم نادیده گرفته می‌شود از دو حالت خارج نمی شود: «یک آنکه غفلتی روی داده باشد و دوم آنکه عنادی با مردم شکل گرفته باشد.»

 چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته و حجت بر همگان تمام است. دیگر غفلت معنایی ندارد ومن بعد هرحقی از مردم ضایع شود چیزی جز عناد با ایشان نخواهد بود، گاهی غفلت و کاستی ها و نواقص درروش ها و کار کرده‌، که بحث دیگری را می طلبد. لکن غفلت از حقوق بدیهی مردم همانند ایجاد مسکن، شغل، حفظ آبرو و اقتدار و...امری نابخشودنی است.

 اصلاً اساس و شأن تشکیل حکومت اسلامی برای احقاق حق مردم است در غیراین صورت که نیازی به برقراری حکومت اسلامی نیست؛ همین غفلت ها و تضییع حقوق ها سبب شد همراهی مردم از حکومت سابق برش خورد و زمینه سقوط آن فراهم گردد. اصلاً حقوق مردم را حکومت به آنها نداده، که قصد خلع ید ایشان را داشته باشد

 ما بر این باوریم که حقوق مردم در نظام اسلامی یک حق و تکلیفی است که جنس آن از الهیات است یعنی خداوند به این امر اشاره و تاکید داشته‌اند.

 بااین تفاسیر، حال به دولت سیزدهم رسیده‌ایم، همگان کمی و کاستی ها را می بینیم و هر منتقد منصفی عقب‌ماندگی مولفه ی عدالت را به وضوح می بیند، از سوی دیگر شاید برای اولین بار است که وعده های کاندیدای منتخب ریاست جمهوری به صورت منسجم و جامع و مانع و منطبق بر قانون اساسی اعلام شده است.

هم در این دوره و هم دوره های ماضی بودند شعارهایی که به حقوق مردم پرداختند، لکن این حجم از وعده ها که مردم را امیدوار کند تاکنون قریب به نظر می‌رسد و طبیعتاً دست یابی به آن مشکل، مشکل از آن جهت که تاکنون مردم گام برداشتن های آرام و اندک را خاطرشان است وگرنه رسیدن به نقطه مطلوب برای یک مجاهد انقلابی کاری سهل و آسان است، البته که این حجم از وعده ها نشانه ای از کم کاری ها و کاستی ها در سالیان گذشته است و مردم بانیان این وضع موجود را به خاطر خواهند سپرد.

همان مردم هم سکان دار اصلاح وضع موجود را شناختند و به آن اعتماد کردند،  به این امید که قدمی در اصلاح شرایط برداشته شود. وقتی از کمی و کاستی و عقب ماندگی صحبت می کنیم، چهل سال گذشته از انقلاب را می گوییم! دولت های مختلف را مورد خطاب قرار می دهیم! چه کرده‌ایم و به کجا رسیدیم؟ تا چه اندازه به قانون اساسی کشورمان نگاه انداخته ایم؟

رئیس جمهور سیزدهم آمدند! با شعار های متعدد و متنوع و امیدوار کننده؛ وعده هایی از جنس اقتصاد،سلامت، اجتماع و مدیریت.  به همین جهت بر آن شدیم تا مروری به آن وعده ها و شعارها داشته باشیم و تطبیق آنان را با قانون اساسی مورد مداقه قرار دهیم.

حتماً مطالعه این کتاب برای مردم اندوهناک خواهد بود، اما برای مسئولان و کارگزاران خواندنش عاری از لطف نخواهد بود. باشد که هر روز وعده ها و شعارهای مان از مقابل چشمانمان عبور کرده و در راه تحقق و عملیاتی کردن آن بکوشیم.

کتاب دولت صادق الوعد در ۱۰۴ صفحه و در ۶ بخش به نگارش درآمده، كه بخش اول را اهم وعده‌های اقتصادی به خود اختصاص داده است. بخش دوم و سوم پیرامون وعده های سیاست خارجی و وعده های اجتماعی و فرهنگی صحبت کرده است. در بخش چهارم كتاب، وعده های سلامت مورد بررسی قرار گرفته و در بخش پنجم هم وعده های مدیریتی که شاید بن مایه و اساس تغییرات باشد جای گرفته است.

 نگاهی کوتاه به قوانین اساسی برخی کشورها و شعارهای انتخاباتی کاندیداهایشان پایان بخش این مکتوبه خواهد بود.
 
به امید تحول به احسن الحال 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر