جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 69517
تاریخ انتشار: 17 شهريور 1400 14:22
خانه نشینی مدیران ارشد به کدامین گناه؟/ایران خودرو شاخص اعلام کند

آقای وزیر؛ چه کسی پاسخگو سرمایه های خودروسازی است؟

در ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی کشور در دوره مدیریت جدید همچون دوره های گذشته افراد مختلفی در پست های مهم و کلیدی جابجا شدند. مدیرعامل جوان و پاک دست ایران خودرو نشان داده که تلاش می کند براساس منافع ملی حرکت کند ولی گاهی در عمل شاهد اتفاقاتی هستیم که سوال برانگیز و قابل تامل است.
به گزارش خط بازار؛ انتصابات یکی از پایه های اصلی و اثرگذار در روند توسعه شرکت ها است. تجربه نشان داده در شرکت های خودروسازی هرچه افراد متخصص، پاک دست و غیرسیاسی برای پست های مدیر عاملی، هیئت مدیره و مدیریت ارشد انتخاب شده اند، شاهد شکوفایی در آن بخش ها بوده ایم و برعکس هرچه انتصابات متاثر از منافع شخصی، بده بستان های سیاسی، جناح بازی و غیره بوده، شاهد حیف یا میل منابع بوده ایم.

در ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی کشور در دوره مدیریت جدید همچون دوره های گذشته افراد مختلفی در پست های مهم و کلیدی جابجا شدند. مدیرعامل جوان و پاک دست ایران خودرو نشان داده که تلاش می کند براساس منافع ملی حرکت کند ولی گاهی در عمل شاهد اتفاقاتی هستیم که سوال برانگیز و قابل تامل است.

در دوران مدیریت مقیمی، کمیته انتصابات برای اولین در خودروسازی تشکیل شد که حرکت میمون و مبارکی بود. این کمیته براساس سوابق، پاک دستی و تخصص اقدام به انتخاب اعضای هئیت مدیره و مدیران عامل نموده که خروجی آن پای کار آمدن مدیران شایسته در بخش های مختلف بوده است. ولی در طرف دیگر ماجرا عده ای نیز با سابقه های زیاد به یکباره از کار برکنار شدند. علت این موضوع می تواند مسایل مختلفی باشد گاها محل ابهام است.

برخی در سال های اخیر علی رغم سابقه کاری فراوان به صورت مرخصی بدون حقوق خانه نشین شده اند. برخی دیگر از شرکت های اصلی به شرکت های فرعی به نوعی تبعید شده اند. نیروهایی که سال ها پله به پله در خودروسازی رشد کرده اند. در دوره های مختلف آموزش دیده اند و در دوره هایی نیز دارای سابقه مدیریتی بالایی بوده اند. در واقع خودروسازی متعلق به کارمندان خود خودروسازی است. حذف یا به کنار راندن افراد با سابقه که برخی از آنان سلامت دارند ابهام ایجاد می کند. جالب تر آن است که برخی افراد با کمترین سابقه در شرکت های خودروسازی مدیر می شوند و یا یک کارمند صداوسیما مدیرعامل می شود.

 افرادی که از میدان به کناری رفته اند فارغ از هرگونه جناج بندی سیاسی سرمایه های خودروسازی هستند که سال ها با پول بیت المال در صنعت خودرو رشد کرده اند و به جایگاه های بالا رسیده اند. البته ممکن است در بین اینان کسانی هم باشند که دارای پرونده در دستگاه های نظارتی نیز باشند که اطلاعات آن در دسترس اصحاب رسانه نباشد.

ولی آنچه که مهم است ابهام زدایی و ایجاد شفافیت در خصوص شاخص های انتخاب برای عموم است. مدیرعامل ایران خودرو که خود را متلزم به رعایت حق الناس و شایسته سالاری می داند به منظور شفاف سازی می بایست در این خصوص رفع ابهام نماید.

مهم افراد نیستند بلکه مهم شاخص های عزل و نصب است. قطعا وقتی مقیمی در ایران خودرو کمیته انتصابات تعیین می نماید، یعنی به دنبال شایسته سالاری و دارای شاخص های معین است. رسانه ای کردن این شاخص ها و رفع ابهامات مطرح شده مذکور قطعا بر حقانیت مدعیان ارزشی بودن می افزاید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر