جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 69316
تاریخ انتشار: 10 شهريور 1400 18:56
«بهرام عین‌اللهی»: تا پایان مهر پنجاه میلیون دوز واکسن وارد می‌شود

وعده بزرگ وزیر‌ بهداشت!

از آغاز واکسیناسیون کرونا تا امروز، ۲۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۸۲۷ دُز واکسن در کشور تزریق شده است که انواع واکسن‌های ایرانی و وارداتی در این سبد واکسیناسیون به چشم می‌خورد.
در حالی که گزارش‌هایی از کمبود واکسن کرونا در نقاط مختلف کشور منتشر شده، اما مسئولان وعده واردات گسترده واکسن در شهریور و مهر را می‌دهند. وزیر بهداشت اعلام کرد که تا پایان مهر ماه ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود.  پیشتر نیز مقامات هلال احمر از واردات بیست میلیون واکسن خبر داده بودند. 

«بهرام عین‌اللهی» در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه قرارداد‌ها بسته و واریز پول برای واردات واکسن کرونا انجام شده است، پیش‌بینی کرد: تا پایان مهرماه بتوانیم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا را وارد کنیم و اگر بتوانیم که ۷۰ درصد مردم خود را واکسینه کنیم ایمنی نسبی در کشور ایجاد می‌شود.

او افزود: «برنامه ما این است که دهه فجر پایان واکسیناسیون کرونا باشد و البته این مسئله محدود به وزارت بهداشت نیست و رئیس جمهور و سایر نهاد‌ها پیگیر واردات واکسن کرونا هستند.»

وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد: ما به همکاری مردم برای واکسیناسیون کرونا نیاز داریم. در برخی خانواده‌ها و مردم درصد بالای رعایت پروتکل‌ها را می‌بینیم، اما از طرفی برخی هم رعایت نمی‌کنند و بیشتر به کار فرهنگی نیاز داریم. شاید لازم است کار هنری در سریال‌ها و مستند‌ها انجام شود. 

او همچنین افزود: «شاید در آینده بین کسانی که واکسن زدند و کسانی که واکسن نزدند در خدماتمان تفاوت‌هایی قائل شویم که به آن قرنطینه هوشمند می‌گویند. خود واکسیناسیون هم باید هوشمند شود تا هم فرد و هم اطرافیانش ایمن شوند.»

عین اللهی با بیان اینکه "بزرگترین راه حل برای جلوگیری از گسترش کرونا، واکسیناسیون است"، ادامه داد: «حدود ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال باید واکسینه شوند و با احتساب دو دوز واکسن برای هر نفر، به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. تا الآن در کشور حدود ۲۷ میلیون دوز واکسن زده‌ایم که ۱۹ میلیون، دوز اول و ۸ میلیون هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند. با این حساب هنوز به ۹۳ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.»

او با اشاره به بحث قرنطینه افزود: «از لاک‌داون (قرنطینه) که سخن می‌گوییم از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد متغیر است. شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان لاک‌داون ۱۰۰ درصدی داشت، اما ستاد مقابله با کرونا بسته به شرایط، این روند را انجام می‌دهد.»

او درباره ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا نیز تصریح کرد: «اکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون ظرفیت تولید واکسن داخلی در یک ماه در یک شرکت واکسن‌سازی است. واکسن انستیتو پاستور، واکسن انستیتو رازی و واکسن سیناژن در مراحل پایانی هستند که تقریباً جمع این‌ها حدود ۵ میلیون دوز می‌شود، ولی نیاز به واردات داریم.»

او افزود: «نظر شخصی من این است که درست است که واکسن‌های ایرانی با تأخیر مواجهند، اما برای ماه‌های آتی به ما اطمینان خاطر می‌دهند، زیرا بعداً هم به واکسن نیاز داریم. بیماری کرونا پایدار است و ما به دوز سوم هم نیاز داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دوز یادآور لازم است.» 

آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا از ابتدا تا صبح امروز ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

از آغاز واکسیناسیون کرونا تا امروز، ۲۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۸۲۷ دُز واکسن در کشور تزریق شده است که انواع واکسن‌های ایرانی و وارداتی در این سبد واکسیناسیون به چشم می‌خورد.

براساس گزارش وزارت بهداشت: 

اسپوتنیک نوبت اول : ۴۵۰۲۱۸
اسپوتنیک نوبت دوم : ۳۶۵۰۳۲
سینوفارم نوبت اول : ۱۳۰۹۹۸۱۶
سینو فارم نوبت دوم : ۶۷۱۷۵۳۲
بهارات نوبت اول : ۵۹۳۸۹
بهارات نوبت دوم : ۵۴۲۱۸
آسترازنکا نوبت اول : ۳۲۷۳۵۱۳
آسترازنکا نوبت دوم : ۱۲۸۹۲۹۰
برکت نوبت اول : ۲۱۲۶۶۸۷
برکت نوبت دوم : ۶۳۲۱۳۲

واکسیناسیون مشاغل جدید در مهرماه
در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که ذخیره واکسن در کشور روبه پایان است و باید هرچه سریعتر واردات واکسن افزایش یابد.  در برخی شهر‌های کشور برای واکسیناسیون دوز اول فقط واکسن برکت موجود است و برای واکسیناسیون دوز دوم نیز کمبودهای گزارش شده است. 
 
از طرف دیگر برخی ناظان انتقاد می‌کنند که در برنامه واکسیناسیون انحراف به وجود آمده است و گروه‌های شغلی اولویت بیشتری نسبت به گروه‌های سنی پیدا کرده‌اند که این مسئله می‌تواند به بی‌عدالتی در واکسیناسیون دامن بزند. 
امروز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه مشاغلی مانند فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی با شیوع بیماری کرونا به دلیل فعالیت مداوم در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار داشته اند، اظهار کرد: «مشاغلی مانند هتل داران و نانوایی ها نیز حتی در شرایط قرمز کرونا مشغول به فعالیت بوده اند و برنامه ریزی برای واکسیناسیون آنها انجام شده است.»

او افزود: "واکسیناسیون این مشاغل از مهر آغاز خواهد شد البته آغاز واکسیناسیون این مشاغل نیاز به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین هویت افراد دارد تا از این طریق واکسن مورد نیاز این گروه از مشاغل نیز تامین شود."

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر