شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 69233
تاریخ انتشار: 08 شهريور 1400 13:44
«راه امروز» از تغییر رويه رجیستری گوشی همراه گزارش مي دهد

عبور موبایل ها از گيت گمرك

تغییرات شیوه جدید رجیستری گوشی تلفن همراه که دستور آن از سوی وزیر جدید اقتصادی صادر شد، در روزهای گذشته بحث های بسیاری را به دنبال داشته و در این بین سوال است این است که تغییرات صورت گرفته به نفع مردم است یا اینکه باعث تلاطم در بازار و گرانی تلفن های همراه می شود؟
 به گزارش راه امروز: وزیر امور اقتصادی و دارایی احسان خاندوزی چند روز پیش پس از بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) طی نامه‌ای به رئیس‌ کل گمرک ایران اعلام کرد که باید فرایند واردات تجاری موبایل بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفاً از طریق یک درگاه غیرحضوری انجام شود تا از تشکیل صف‌های رجیستری تلفن همراه و کالاهای مشابه و یا مراجعه به سامانه‌های مختلف جلوگیری شود.

 حال تغییرات شیوه جدید رجیستری گوشی تلفن همراه که دستور آن از سوی وزیر جدید اقتصادی صادر شد، در روزهای گذشته بحث های بسیاری را به دنبال داشته و در این بین سوال است این است که تغییرات صورت گرفته به نفع مردم است یا اینکه باعث تلاطم در بازار و گرانی تلفن های همراه می شود؟

مشکلات رجیستری گوشی‌های مسافری در مبادی ورودی کشور موجب معطلی مسافران و غیرفعال شدن برخی گوشی‌های وارداتی که مراحل قانونی را طی نکرده بود شده است. علاوه بر آن شیوه قبلی رجیستری گوشی‌های موبایل مسافری موجب شد تا در سال گذشته بیش از 4هزار گوشی مسافری وارداتی توسط برخی افراد و اتباع خارجی به‌دلیل طی نکردن مراحل قانونی به هنگام ورود به کشور غیرفعال شود که چانه‌زنی برای رفع مشکل رجیستری این گوشی‌ها همچنان ادامه دارد. 

با دستور اخیر وزیر امور اقتصادی و داریی به گمرکات کشور مقرر شده، تا به جای الزام رجیستری گوشی‌های مسافری به هنگام ورود به کشور، مسافران مهلت یک‌ماهه‌ای برای پرداخت عوارض و رجیستر کردن قانونی این گوشی‌ها داشته باشند تا ضمن جلوگیری از ازدحام مسافران خسته در برخی مبادی ورودی مانند فرودگاه‌ها، مسافران فرصت زمانی مناسب برای رجیستر کردن این گوشی‌ها داشته باشند.

كاهش قيمت در راه است
به‌گفته فعالان صنفی نیز این تغییر شیوه رجیستر کردن گوشی‌های مسافری زمینه رشد عرضه گوشی‌های وارداتی به بازار و تسهیل طی شدن فرایند قانونی برای انجام این کار را فراهم خواهد کرد. ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی درباره تغییرات ریجستری گوشی همراه گفته است: با اجرای شیوه جدید رجیستری گوشی‌های موبایل مسافری از هفته آینده، رجیستری گوشی از گمرکات به منازل و ‌به ‌صورت آنلاین منتقل می‌شود و مسافران مهلت یک ماهه‌ای برای پراخت عوارض و رجیستری گوشی دارند و مشکلات قبلی رجیستری گوشی در گمرکات مرتفع می‌شود. 

او با بیان اینکه تعیین مهلت یک‌ماهه برای رجیستری گوشی‌های مسافری و رایزنی برای فعال شدن 4هزار گوشی غیرفعال مسافری زمینه رشد عرضه، ثبات و حتی کاهش قیمت گوشی در صورت تثبیت نرخ ارز را فراهم می‌کند، گفته است: بر اساس درخواست‌هایی که اتحادیه برای تغییر نحوه رجیستری تلفن همراه داده بود، با دستور وزیر اقتصاد مقرر شده تا رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در گمرکات انجام نشود بلکه فرصتی یک‌ماهه به مسافران داده شود تا نسبت به رجیستری آنلاین گوشی‌های وارداتی اقدام کنند و این شیوه رجیستری احتمالا تا هفته آینده اجرایی می ‌شود. 

مقصر فرآیند طولاني رجيستری كندي سامانه گمرك است
حذف فرایند حضوری رجیستری تلفن همراه به دنبال بازدید وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام خمینی مطرح شد. او پس از این بازدید با اعلام اینکه این رویه به دلایلی موجب ایجاد فساد می‌شود، به گمرک دستور رسیدگی فوری و ساماندهی فرایند رجیستری به صورت کاملا غیرحضوری در ۱۰ روز پیش رو را داد. به دنبال آن مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک اعلام کرد که حذف کامل رجیستری در مبادی ورودی در دستورکار قرار دارد و در صورت نهایی شدن، تمامی مراحل به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

حال اما حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مدیرکل دفتر نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مبارزه با قاچاق در واکنش به موضوع مطرح شده، چالش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با گمرک در اجرای این فرایند را مورد توجه قرار داد و گفت: بخش بزرگی از ایستایی و ایجاد صف موجود در مبادی ورود کشور به علت قطعی یا کندی سامانه داخلی گمرک و همچنین کم‌توجهی به پیشنهادهای این ستاد در مورد اصلاح فرایند بوده است.

بر اساس اظهارات او قطعی یا کندی سامانه داخلی گمرک که در بازدید حضوری نماینده‌های این ستاد در سال قبل از فرودگاه امام (ره) نیز مشهود بود با وجود قابل‌حل بودن، متأسفانه تاکنون رفع نشده است.

احراز هویت غیرحضوری باعث کلاهبرداری شده بود
رضا دهقانی در ادامه توضيح داد: قبل از دی‌ماه 99، ثبت مسافری به‌صورت اینترنتی و بدون احراز حضوری مسافر در مبادی ورودی کشور انجام می‌شد که در نتیجه این موضوع، متخلفان با دسترسی به اطلاعات هویتی مسافران در شرکت‌های حمل‌ونقل، آژانس‌های مسافرتی و یا دیگر بخش‌های مرتبط همزمان با مسافرت مسافر با صدور سیم‌کارت به نام وی بدون اطلاع‌ ایشان، گوشی قاچاق خود را ثبت و آن را تطهیر می‌کردند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این موضوع سبب ورود سیل انبوهی از شکایت‌ها به مراجع قضایی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های درگیر در طرح شده بود تا جایی که اعتراض دادستانی کل کشور را نیز در پی داشت.

وي گفت: در نتیجه دادستان کل کشور طی مکاتبه‌ای در تاریخ  98.7.13 با وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، ضمن صدور دستور اصلاح رویه موجود مسافری، اظهار کالا در مبادی و ثبت پس از احراز هویت دقیق مسافر، طی تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی را مطالبه کرد.  

دهقانی نیا افزود: از همان زمان، این ستاد پیگیری موضوع را آغاز کرد و با توجه به پیچیدگی‌های اجرا، در نهایت فرایند ثبت گوشی مسافری برای اتباع غیر ایرانی از تاریخ 13. 3 .99 و برای اتباع ایرانی از تاریخ  99.10.1 منوط به احراز حضوری مسافر و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور شد. 

وی اظهار داشت: در نتیجه این اقدام، ضمن صیانت از حقوق مسافر برای ثبت گوشی همراه خود، از سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق جلوگیری شد. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در حال حاضر، مسافر پس از احراز هویت و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور، یک ماه فرصت دارد تا از طریق درگاه اینترنتی گمرک نسبت به پرداخت حقوق ورودی اقدام کند.

راهكار پيشنهادي ستاد
دهقانی‌نیا در رابطه با راه‌حل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص این مشکل گفت: یکی از مهم‌ترین پیشنهادهایی که از همان ابتدا ارائه شد این بود که گمرک در سایت اینترنتی خود امکان اخذ اطلاعات هویتی و همچنین مشخصات گوشی را برای مسافران پیش از حضور در مبادی ورود کشور فراهم نماید و تنها ثبت نهایی کالا منوط به احراز حضوری مسافر و کالای همراه وی در مبادی ورود کشور باشد؛ در این صورت وقتی مسافر در مبادی کشور حضور یافت کارشناس گمرک می‌تواند از طریق جستجوی کد ملی وی، اطلاعات اظهاری را با کالا تطبیق داده و در صورت تائید، وی را مجاز نماید تا یک ماه پس از تاریخ ورود، نسبت به پرداخت حقوق ورودی از طریق سایت اینترنتی گمرک اقدام نماید که متأسفانه این پیشنهاد نیز اجرایی نشد.

سخنگوی ستاد ضمن اعلام آمادگی کامل برای شرکت در کارگروه مدنظر وزیر امور اقتصادی و دارایی، خاطرنشان کرد: ستاد، از هر پیشنهادی که ضمن کاهش زمان انجام فرایند رجیستری در مبادی ورودی کشور، از تضییع حقوق مسافران واقعی جلوگیری نماید و خطر سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق را مجدداً بازنگرداند، استقبال می‌کند.

نيازماهانه به گوشي تلفن همراه

نیاز ماهانه بازار به گوشی موبایل یک الی یک‌میلیون‌و200هزار دستگاه است اما در ایامی مانند عید و تابستان این نیاز بیشتر می‌شود که با این روند مصرف سالانه گوشی موبایل به 14تا 15میلیون دستگاه می‌رسد؛ چرا که برخی افراد نیز یک یا چند گوشی دارند.

اکنون فقط 20شرکت وارد‌کننده رسمی بیش از 75درصد سهم بازار گوشی تلفن همراه را تامین می‌ کنند و اگر تجار مشکل تامین ارز و بوروکراسی نداشته باشند، قادر به واردات تعداد بیشتری گوشی موبایل و رشد عرضه آن در بازار هستند. در این بین بخش مهمی از گوشی های همراه فعال در کشور هم به صورت واردات مسافری و چمدانی وارد بازار می شوند.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر