سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: 68988
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1400 16:06
ويس كرمي: رزومه ساداتی نژاد در حیطه کشاورزی معمولی است

انتقاد شديد از گزينه پيشنهادي كشاورزي

نوبت عصر نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی آغاز شد. در این راستای بررسی صلاحیت سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.
ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی کشاورزی، در صحن علنی مجلس در تشریح برنامه های خود: از رییس جمهور تشکر می‌کنم به دلیل اعتمادی که به من داشتند امیدوارم بتوانم پاسخ شایسته ای به اعتقاد ایشان بدهم. مجلس یازدهم نشان داد حامی کشاورزان است و امیدوارم این نگاه استمرار پیدا کند. از مخالفان و موافقانم تشکر می کنم که به بنده لطف داشتند.

کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است تامین غذا در همه دنیا بر عهده دولت ها است. در دولت ها هیچ چیز با امنیت غذایی نمی تواند رقابت کند. امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند؛ اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم است. برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت است.

وضعیت و ظرفیت ایران در کشاورزی بی نظیر است.۸۴ میلیون مراتع و ۱۲۹ واحد دامی داریم.
یک سوم ظرفیت کشور در بخش کشاورزی است و این ظرفیت، قدرت کشاورزی ایران است.

با ظرفیت های بی نظیر استانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در جنوب غرب آسیا بنشینیم ، برای رسیدن به اقتدار غذایی باید به اقتدار کشاورزی برسیم که لازمه آن تحول است.

نگاه به کشاورزی فقط نگاه به تولید کننده غذا نیست کشاورز تولید کننده قدرت است.

ما مشکلات طولانی مدتی داریم و یک بار برای همیشه این مشکلات در دولت سیزدهم حل می شود. یکی از آنها سند زمین های کشاورزی است در طول ۴ سال تمامی زمین های کشاورزی را صاحب سند می کنیم و جشن اتمام سندهای کشاورزی را برپا خواهیم کرد. نگاه ما به کشاورزی و دامداری بنگاه تولیدی است نه بنگاه خیریه. نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم اگر یارانه به بخش کشاورزی ندهیم سرمایه گذارها فرار می کنند.

باور داریم که بخش خصوصی و تشکل های صنفی نقش مهمی در تصمیم گیری ها دارند. روحیه جهادی و عزم جهادی از این وزارتخانه رفته است، روستاها فراموش شده اند و از زمان ادغام جهاد کشاورزی این اتفاق افتاده است، روستاها بی پناه مانده اند. کشت دیم هم فراموش شده است در صورتی که ظرفیت دیمی فراوان داریم.

در وزارت کشاورزی تفویض اختیارات به استان ها و شهرستان ها خواهیم داشت تا در میدان و شهرستان، تصمیمات مربوطه گرفته شود.

کشاورزی ما معیشتی است باید کشاورزی به سمت کشاورزی تجاری برود، تاکی کشاورز تولید کند و محصول روی دستش بماند؟ در دنیای امروز بذری کاشته نمی شود مگر مشتری آن مشخص باشد، کشاورزی قراردادی را رویه می کنیم.

زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را رونق خواهیم داد تا از کشاورزی قراردادی حمایت کنیم. کشاورزی را بر مبنای اقلیم توسعه می‌دهیم. در علم و تکنیک در کشور مشکلی نداریم اما در اجرا مشکل داریم. رصد خانه کشاورزی ایران تا سال ۱۴۰۱ راه اندازی می شود تا تصمیمات بر اساس داده ها باشد.

در مورد یکپارچه سازی اراضی تلاش می‌کنیم. تنوع بیمه های کشاورزی را افزایش می دهیم. ما از انحصار جلوگیری می کنیم شرکت های تعاونی را به میدان می آوریم و نظارت را مردمی می کنیم. سامانه سوت زنی را راه اندازی می کنیم.

در حوزه تامین گوشت قرمز به سمت توسعه خواهیم رفت و در حوزه شیلات از ظرفیت ها استفاده می کنیم. باید جوانان را به کشاورزی تشویق کنیم باید کشاورزی، مدرن و علمی شود و سرمایه به سراغ کشاورزی بیاید. اگر انتخاب شوم تعهد می دهم به کشاورزان که همه تلاش خود را برای رفع مشکلات بکار ببرم و به سراغ آنها می روم و در دفتر خود نمی نشینم.

از مردم کاشان و آران بیدگل تشکر می کنم که به فرزند خود اعتماد کردند و با هم کارهای بزرگی در آن منطقه انجام دادیم اگر رای اعتماد از این مجلس بگیرم، رییس مجلس نماینده ویژه ای برای این استان تعیین خواهد کرد.

انتخاب ساداتی نژاد نشان از هوشمندی آقای رییسی دارد

کوهساری در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:

ساداتی نژاد نیازی به معرفی ندارد و من فقط برای دفاع از او در حوزه کشاورزی صحبت می کنم. از ابتدای انقلاب تا به امروز کدام وزیر کشاورزی در همه حوزه های زیر مجموعه متخصص بوده است؟

 هر وزیر در یک یا دو حوزه متخصص است، مدیریت وزرا مهم است که با استفاده از آن تخصص، نیروها را مدیریت کنند ارتباط حوزه علمی دانشگاهی با کشاورزی در دوره ساداتی نژاد رقم خواهد خورد. ساداتی نژاد برای همه حوزه های کشاورزی برنامه دارد، به رغم تحریم های ظالمانه علیه کشور رشد مثبت اقتصادی نشان از ظرفیت ما در این حوزه دارد.

در برخی استان ها 30 درصد اشتغال جوانان در بخش کشاورزی است.

انتخاب ساداتی نژاد نشان از هوشمندی آقای رییسی دارد. سوابق و تجربه وزیر پیشنهادی به او شناخت خوبی داده و حمایت اساتید در حوزه کشاورزی دلیل این مدعا است. در برنامه های ارائه شده از سوی وزیر، به چالش های بخش کشاورزی و راهکارها اشاره شده است.

یکی از طرح های مورد نیاز کشور که افزایش بهره وری آب است، در برنامه های ساداتی نژاد وجود دارد. تعامل بین وزارت خانه های نیرو و کشاورزی نیاز است و با تخصص ساداتی نژاد این تعامل بیشتر می شود.

 وقوع سیلاب و آبخیز داری و کنترل بحران ها، اصلاح و نوسازی باغات، توسعه شبکه های آبیاری، توسعه صنایع غذایی از برنامه های ۶۷ صفحه ای وزیر پیشنهادی است.

برای خودشیرینی فضای مجلس را سنگین می‌کنند تا وزیر نقد نشود

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:

هرکسی می خواهد روز پزشک را درک کند، یک شب در بیمارستان در کنار قشر زحمت کش پزشکی کشیک بدهد آنگاه به عدالت سخن خواهد گفت. امروز کشاورزی محور اقتصاد و خود کفایی کشور است.

 ۲۶ درصد صادرات غیر نفتی ۲۰ درصد اشتغال ۸۵ درصد غذای کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی از کشاورزی است، در این وزارت خانه ۹۲ هزار نفر نیروی انسانی کار می کنند و در این جهاد و سازمان های پیوسته ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی گری وجود دارد.

آنقدر در این مدت فشار آوردند که مخالفان نطق نکردند، اجازه دهید حرف بزنیم اقایان، پیشگیری بهتر از درمان است نباید فضای مجلس را برخی همکاران برای خود شیرینی سنگین کنند تا کسی نتواند وزیر تعیین نشده را نقد کند.

حیطه های گسترده مانند شیلات منابع طبیعی جنگل ها مراتع آبخیز داری و.. تنها مثال هایی از این وزارتخانه گسترده است، کسی می تواند این وزارتخانه را اداره کند که علم و تخصص داشته باشد و برنامه های مفید و راهگشا داشته باشد.

انشاالله مجلس براساس عقل و منطق تصمیم بگیرد.رزومه ساداتی نژاد در حیطه کشاورزی معمولی است همانند ایشان صدها نفر در استان ها وجود دارند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر