پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 68972
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1400 11:56
موسوی لارگانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: مشاورین آقای عبدالملکی به ایشان مشاوره غلط می دهند. عبدالملکی می‌گوید اگر ایران را بگردید نظیر من نمی یابید. عبدالملکی می‌گوید اگر من رو انتخاب نکنید، نفر بعدی را هم باز من انتخاب می‌کنم.
در ادامه جلسه امروز مجلس بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. کمیسیون اجتماعی برنامه های عبدالملکی را مشروط به اجرای آن مثبت ارزیابی کرد.  کمیسیون بهداشت و درمان هم از برنامه‌های عبدالملکی حمایت کرد. 

وزیر پیشنهادی رفاه: نقل قول‌های نسبت داده شده را تکذیب می‌کنم

حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

از اعتماد آقای رییس جمهور برای اعتمادشان به بنده تشکر می کنم همچنین از نمایندگانی که در مخالفت و موافقت با بنده صحبت کردند تشکر می کنم.

نکات و نقل قول هایی به من نسبت داده شد که صحت ندارد و باید در نظر بگیرم که همگی در محضر خداوند هستیم. افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر چهل ساله ام را در حوزه اجرایی سپری کردم.

سابقه فعالیت و مدیریت در بیش از ١٠ مجموعه اقتصادی بزرگ را دارم.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بالاترین سطح با حوزه های معیشتی بازنشستگان سالمندان کودکان مراکز غیر انتفاعی و... ارتباط دارد و به بیش از ٧٠ درصد مردم خدمات می دهد و من این وزارتخانه را وزارت مردم می دانم.

تحقق تعداد زیادی از اسناد بالادستی نظام در گرو مدیریت صحیح این وزارتخانه است. من به عنوان یک مدیر اجرایی معتقد هستم بخش زیادی از مشکلات کشور ناشی از درست اجرا نشدن قوانین است لذا من بر اجرای قانون نظارت خواهم داشت. قوانین کار، قانون جامع حمایت از معلولین و.. باید در این وزارتخانه اجرا و پیگیری شود.

 باور دارم که به فضل الهی در صورت پشتیبانی نمایندگان، برنامه های ذکر شده قابلیت اجرایی شدن دارد. یکی از دو مشکل اصلی کشور تورم و بیکاری است و نمایندگان دغدغه بیکاری دارند، اگر چه تولید و اشتغال در صنعت کشاورزی گردشگری آموزش و... شکل می گیرد اما با توجه به اینکه این وزارتخانه دبیرخانه اشتغال دارد لازم است با فرماندهی عالی رییس جمهور این امور محقق شود.

 در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص وضعیت اشتغال مردم نداریم و زیرساخت های لازم وجود ندارد که با زدن کد ملی، وضعیت شغلی مردم مشخص شود که ما در این زمینه سامانه اشتغال ایرانیان را راه اندازی می کنیم.

 این سامانه به برنامه ریزی کمک می کند و بانک اطلاعاتی بزرگی برای کارفرمایان است. همچنین این سامانه سیاست های ما را در حوزه آموزش ها مشخص می کند؛ این سامانه به همه وزارتخانه ها دسترسی خواهد داد.

برنامه های مطرح شده در مناطق مختلف کشور باید پیشرفت اقتصادی منطقه و زنجیره ارزش شغلی را تکمیل کند. حذف ضوابط زائد و تسهیل امور بیمه ای تامین اجتماعی در دستور کار است چرا که آیین نامه های پیچیده وجود دارد که ضرر و زبان هایی را برای کارگران و کارفرمایان دارد.

من در جایگاه شغلی قبلی ٧٠ درصد ضوابط زائد را حذف کردم. من جلسات متعددی با کارگران و کارفرمایان داشتم که آنها اعتقاد داشتند در حوزه پرداخت حقوق، باید اصلاحاتی انجام دهیم.

 بسیاری از کارفرمایان عنوان می کنند اگر هزینه بیمه ای کم شود ما کارگران بیشتری می توانیم استخدام کنیم که ما در این خصوص برنامه داریم یارانه ای را به کارفرمایان برای بیمه کارگران اختصاص می دهیم.

در برخی از کشورها سهم مشاغل خانگی بالاست و در کشور ما ٣ درصد است که عنوانی وجود دارد به عنوان کار در منزل که به جای محل کار از منزل استفاده می شود.

در حوزه صندوق ها، هولدینگ ها، اولین گام من فساد زدایی از مجموعه های اقتصادی خواهد بود. اقدام اساسی من سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی این مجموعه ها خواهد بود.

من پای مسئله ریشه کن کردن فساد از این مجموعه ها خواهم ایستاد. تمام مدیران مفسد و رانتی در اسرع وقت شناسی می شوند و اخراج می شود. مدیران متخصص و انقلابی جایگزین خواهند شد

این جلسه استیضاح است یا جلسه رای به وزیر پیشنهادی؟

روشنفکر در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

هیچ یک از نمایندگان مربوطه نتوانستند در موافقت و مخالفت وزیر پیشنهادی، مسائل تخصصی را مطرح کنند. این جلسه استیضاح است یا جلسه رای به وزیر پیشنهادی؟

اولین ویژگی آقای عبدالملکی باورمندی و اعتقاد به جمله "ما می توانیم " است. او نشان داد در بدترین شرایط تورم، تحریم و کرونا توانسته نسبت به برنامه هایی که برایش در کمیته امداد تعیین شده بود از عهده کار برآید.

کمیته امداد ملزم بود، 70 هزار اشتغال ایجاد کند ولی ایشان در 4 سال یعنی 96 تا 99 حدود دو برابر و نیم برنامه تعیین شده اشتغال ایجاد کرد. داشتن تخصص، مهارت از ویژگی های آقای عبدالملکی است. او اهل مشورت و خرد جمعی است. جسارت داشته و اهل محافظه کاری نبوده و شجاعت دارد.

انتظار می رفت شخصی در جایگاه آقای مخبر برای این وزارتخانه معرفی می شد

موسوی لارگانی مخالف با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی :

مخالفت من با وزیر پیشنهادی این وزارتخانه سیاسی نیست و برای بهبود شرایط کشور است.

این وزارتخانه عظیم ترین وزارتخانه است و ٧٠ میلیون نفر از جمعیت کشور با این وزارتخانه سر و کار دارند و ماهانه ٣٢ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند.

همه وزرای این وزارتخانه سابقه نمایندگی مجلس و جایگاه های دولتی داشتند. انتظار می رفت شخصی در جایگاه آقای مخبر برای این وزارتخانه معرفی می شد چرا که در این وزارتخانه امکان آزمون و خطا نداریم و وزیر انتخاب شده در این حوزه باید مقبول جامعه کارگری و تعاونی ها باشد.

وزیر این وزارتخانه باید اشراف به صادرات، واردات، روابط کارگری، پزشکی و.. داشته باشد تا بتواند بر مسائل مختلف غلبه کند.

آقای عبدالملکی هوشمند و مسلط به مسائل اقتصادی است اما همه ما مطلع هستیم که اشتغال یک موضوع فرا وزارتخانه ای است و تنها کار این دستگاه نیست. به راستی که وزارتخانه ای که در هر استان ١١ مدیر کل منصوب می کند، باید سطح وزیر آن بالا باشد.

مشاورین آقای عبدالملکی به ایشان مشاوره غلط می دهند. عبدالملکی می‌گوید اگر ایران را بگردید نظیر من نمی یابید. عبدالملکی می‌گوید اگر من رو انتخاب نکنید، نفر بعدی را هم باز من انتخاب می‌کنم.

عبدالملکی با گفتن اینکه من به رئیس جمهور نزدیک هستم، سو استفاده می‌کند.

علیزاده موافق وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

این وزارتخانه از وزراتخانه های مهم دولت است و مشکلات مطرح شده در این وزارتخانه مربوط به دولت قبل است که ایشان نباید درباره آن پاسخ بدهند.

در مجموع کابینه معرفی شده از توانایی اداره کشور برخوردار است.این وزارتخانه قطعا دارای چالش های بزرگی است و برای حل آن نیاز به برنامه است که خوشبختانه آقای عبدالملکی توانایی اداره کردن آن را دارد، همچنین اگر این مجموعه بتواند به خوبی اداره شود بخش بزرگی از اقتصاد کشور حل می شود.

این وزارتخانه سکان دار هلدینگ های بزرگ صندوق بازنشستگی است که اقتصاد کشور را در دست دارند و با توجه به اهمیت این وزارتخانه کسی باید عهده دار آن باشد که برنامه محور، متخصص، رستگار و سختکوش باشد که آقای عبدالملکی به عنوان یکی از جوانترین اعضای کابینه در حوزه اقتصادی صاحب نظر است.

به گواه بسیاری از صاحب نظران ایشان در سمت هایی که کار کردند موجب تحول در آن سمت شدند.

در صورتی که ایشان رای مثبت دریافت کنند یکی از توقعات نمایندگان مجلس در حوزه انتصابات است که باید در هلدینگ ها و صندوق ها لحاظ شود.از نمایندگان درخواست دارم به آقای عبدالملکی اعتماد کنند.

عبدالملکی اشراف به حوزه این وزارت خانه ندارد

عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران مخالف وزیر پیشنهادی کار:

عبدالملکلی داور موفقی در مسابقه تلویزیونی میدان بودند. عبدالملکی اشراف به حوزه این وزارت خانه ندارد. تفاوت کمیته امداد با یک وزارت‌خانه خیلی زیاد است.


مخالفت و انتقاد ما از سر دلسوزی است. وزارت کار جای سیاست گذاری و تئوری پردازی نیست.بعضی ها شب قبل وزیر دیگری بودند و فردا برای وزارت خانه دیگری معرفی شدند.

آقای علم الهدی هم وزرا را گردن ما انداختند و ما وظیفه داریم عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

آقای عبدالملکی پختگی لازم را ندارد. رئیس شستا که دیروز برکنار شده می گوید 7 هزار نفر در آنجا جویای کار بوده اند.

چنارانی: برنامه عبدالملکی را می‌توان با سرچ در اینترنت یافت
هاجر چنارانی مخالف حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

اینجا خانه ملت است و من باید دغدغه ملت را از دولت پیگیری کنم. دوران خطا و آزمون ان شاالله و ماشاالله تمام شده است و وزارت کار، وزارت کوچکی نیست و سابقه آن را در وزارتخانه قبلی دیدیم.

وزارت خانه گردش مالی هنگفتی دارد و دیدیم که فردی از وزارتخانه استیضاح شد و مجدد برای وزارت کار معرفی شد.

وزارت کار اتفاق حیاط خلوت بسیاری از افراد است. ما آقای رییسی را فردی فساد ستیز می شناسیم و از شما توقع داریم چرا که وزرا و تخصص ها جا به جا انتخاب شده اند.

ما جوانان را قبول داریم اما بپذیرید که فرصت نیست و برای شناسایی بدنه دولت به افراد، فرصت نداریم و خواهش داریم تخصص در اولویت قرار بگیرد.

از برنامه وزیر پیشنهادی وزیر کار ٣٠ صفحه تصویر وجود دارد. این برنامه را با سرچ در اینترنت هم می توان یافت.کسی که از یک بدنه یک وزارت‌خانه نیست ۶ ماه فرصت می‌خواهد که فضا را بشناسد، ما زمان نداریم. ما به برنامه نیاز داریم.

توقع می رود در حوزه اشتغال سند جامعی ارائه شود و ما سامانه طرح اشتغال را از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواستاریم.

شستا حیاط خلوت خیلی از افراد است و بالغ بر ۵٠٠ هیبت مدیره و مدیر عامل در این حوزه وجود دارد.

از دغدغه های اصلی نمایندگان متناسب سازی حقوق بازنشستگان است و ٨٩ هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی به وزارت کار داده شد،می خواهیم ببینیم آیا در این حوزه نظارت صورت می گیرد ؟

پایان جلسه صبح مجلس
جلسه نوبت صبح مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. ساعت 14 جلسه نوبت عصر آغاز می شود. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر