يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 68954
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1400 16:48
وعده‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه راي اعتماد؛

نماينده مخالف: خاندوزی بگوید رییس بانک مرکزی مطلبوش کیست؟

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: خاندوزی به طور شفاف بگویید در معرفی رییس کل بانک مرکزی که طبق قانون از اختیارات شما است، رییس بانک مرکزی مطلوب شما چه کسی است؟
در ادامه جلسه امروز بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیش نهادی اقتصاد و امور دارایی در دستور کار قرار گرفت. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در اين جلسه گفت: با توجه به برنامه‌های مکتوب ارائه شده این کمیسیون با اکثریت آرا خاندوزی، وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به عنوان گزینه مطلوب ارزیابی کردند.

پاشاییی بهرام: خاندوزی از بهترین گزینه هاست
معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:

از جمله عواملی که مانع شکوفایی اقتصاد ما شده ذخایر ارز، طلا ، تاراج منابع و .. بوده است که هیچ نسبتی با اقتصاد مقا‌ومتی ندارد آثار آن هم گرانی، کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی کسب و کارها بوده است.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم با یک نگاه کارشناسانه و با نگاه به داخل نسبت به تهیه برنامه ای جامع اقدام نموده است. ما روی برخی از این گزینه ها حرف داریم اما خاندوزی از بهترین گزینه هاست، ارتباط و تعامل با جامعه دانشگاهی دارد و از لحاظ شخصیتی نیرویی جوان است. یکی از دروس ثابتی که او در دانشگاه تدریس می کند اقتصاد ایران است.

بخشی از برنامه های او فعال کردن ستاد اقتصادی دولت، اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی است. بزرگترین چالش کشور قدرت بی حد و حصر بانک ها است که خاندوزی اصلاح این روند را در برنامه خود دارد، در سال گذشته شاهد آسیب مردم از بورس داریم که همکار ما آقای خاندوزی برای این موضوع هم برنامه دارد. لازم است با شفافیت اطلاعات و مشخص کردن دارایی ها نسبت به مولد سازی دارایی های دولت، اقدام کنیم.

برخی می گویند خاندوزی اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد در پاسخ آنها می گویم اکثر گزارش ها و یادداشت ها در مرکز پژوهش ها توسط ایشان تنظیم شده است. ما از شما (آقای خاندوزی) انتظار داریم دچار روزمرگی نشوید و شجاعانه جلو بروید و به برنامه های خود عمل کنید. امیدوارم اقتصادی را که به دست ۶۰ ساله ها به باد دادیم به دست جوانان احیا کنیم.

آغاز نوبت عصر جلسه مجلس

جلسه علنی نوبت عصر امروز دقایقی قبل به ریاست دکتر محمد باقر قالیباف آغاز به کار کرد. ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در دستور کار مجلس قرار دارد.

خاندوزی بگوید رییس بانک مرکزی مطلبوش کیست؟

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس گفت:

استحضار دارید که امروز تجمع و تراکم مطالبات مردم در حوزه اقتصادی است و سریع ترین و جدی ترین اقدامات را مردم از تیم اقتصادی دولت می خواهند.

من نمی خواهم از این تریبون آمار و ارقام و نرخ های متجلی عناصر اقتصادی کشور را اعلام کنم.

شرایط اقتصادی کشور را مردم با پوست و استخوان لمس می کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

انتظار داشتیم در این تقسیم بندی، وزرای اقتصادی مقبول مجلس معرفی می شدند.

از خاندوزی چند سوال دارم، با توجه به اینکه در این تیم اقتصادی به عنوان وزیر پاسخگوی مجلس هستید به طور شفاف بگویید در معرفی رییس کل بانک مرکزی که طبق قانون از اختیارات شما است، رییس بانک مرکزی مطلوب شما چه کسی است؟

واقعیت این است که کسری بودجه داریم ، برای پر کردن این خلا نیاز به هماهنگی کامل بین وزرای اقتصاد و نفت وجود دارد، آقای خاندوزی چقدر ظرفیت و جایگاه و هماهنگی وجود دارد که منویات شما در وزارت اقتصاد با وزارت نفت هماهنگ شود؟

اشاره ضعیفی به سیاست های اصل ۴۴ داشتید ، در سال های گذشته به بهانه اجرای اصل ۴۴ سرمایه های عظیم را واگذار کردند و کشور مجبور شد با فرایند قضایی پیچیده آنها را برگرداند.

مردم در استان ها نمایندگان را پاسخگو می دانند، برای مردم سفره مهم است و برای آنها فرمانده اقتصاد مهم نیست. چقدر به خزانه ها تسلط دارید؟ من برنامه های شمارا دوبار مرور کردم به بعضی از مسائل مهم و حیاتی کم تر اشاره شده است، اشاره ضعیفی به سرمایه گذاری خارجی داشتید.

وعده‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد

خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم، در صحن علنی مجلس:

از اعتماد رییس جمهور به بنده تشکر می کنم، از نمایندگان مخالف و موافق هم سپاسگزارم. هزار جهد کردم که بار وزارت را بر دوش نکشم اما به دلایلی پس از جلسات پذیرفتم که جامه رزم اقتصادی برای ایرانی قوی به تن کنم.

در ایام نبرد اقتصادی اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی پذیرفتم. سختی کار و سنگینی بار را می دانم اما با ایده های تحولی و تیم متخصص بنا داریم گذر کنیم و چاره ای جز این نداریم.

در دهه اخیر دشمنان عرصه اقتصاد را میدان جنگ قرار دادند تا مردم را تحت فشار قرار بدهند اما طبق فرموده های رهبری راه خنثی کردن آن، اقتصاد مقاومتی است، دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری ایالت متحده قرار داده، بنابراین وزارت اقتصاد باید برای خنثی سازی این تحریم ها تلاش کند و برنامه داشته باشد. ما اقتصاد و معیشت مردم را در انتظار بیگانگان نمی گذاریم.

احیا اعتماد از دست رفته مردم برای سرمایه گذاری از اتفاقات و ملزومات امروز است، متنوع سازی ابزارهای مالی، تسهیل ورود شرکت ها به بازار سهام، تسهیل مجوز ها برای بازارگردانی و ارائه مشوق برای مردم تازه وارد به بازار سرمایه از اقدامات وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم خواهد بود.

با همکاری وزارت صمت خواهیم کوشید زمینه سرمایه گذاری خارجی در کشور را، فراهم کنیم و سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در اولویت است.

 کمک به اجرایی سازی تفاهمنامه میان ایران و چین هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و منابع بند الف بودجه ۱۴۰۰ برای تحرک بخشی عمرانی استان ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پر تکرارترین نارضایتی ها امروز مربوط به بانک هاست و نیاز به اصلاحات زیادی دارد. حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه، واقعی شدن قراردادها و افزایش و توزیع تسهیلات بانکی در اولویت اصلاحات بانکی خواهد بود و به زودی شاهد پایان رها سازی بانک ها خواهیم بود.

 بهبود توزیع درآمد و کاهش نارضایتی و رونق بخشی به درآمد از مهمترین اولویت های وزارت اقتصاد خواهد بود. به سمت اصلاح ساختار نظام بیمه ای و تسهیل روند آن خواهیم رفت.

مبادلات تجاری و ترخیص کالاها به ویژه کالاهای اساسی برای ما در اولویت است، سامانه هایی برقرار است اما هوشمند نیست و نتیجه آن فسادهای امروز است.

همه این موارد با فرض شعار مبارزه با فساد خواهد بود. برای جذب سرمایه خارجی موفق نبوده ایم و برای حل این موضوع باید بر بهبود کیفیت مناطق آزاد تلاش کنیم و کیفیت ها را در زیرساخت، افزایش بدهیم.

اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ ظرف ۴ ماه آینده تقدیم هیات وزیران خواهد شد. من فرزند مجلسم و امیدوارم نماینده مقتدر مجلس در دولت باشم و با قوت پیگیری می کنم که کمترین چند صدایی از تیم اقتصادی دولت سیزدهم شنیده شود و همه در برابر قانون، پاسخگو باشند، فرزند مجلس این مسئولیت را برای کمک به برقراری عدالت و کمک به بهبود معیشت پذیرفته است و امیدوارم ثمرات برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت را، مردم ایران لمس کنند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر