چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 68953
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1400 17:42
عنابستانی:همکاری امیرعبداللهیان با ظریف ولاریجانی مایه نگرانی است!

امير عبداللهیان: وزارت خارجه رابه برجام گره نمی زنیم

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مخالفت با امیرعبداللهیان به همکاری او با علی لاریجانی و محمد جواد ظریف اشاره کرد.
دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی از صبح یکشنبه ۳۱ مرداد ماه آغاز شد. پس از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد نوبت به بررسی برنامه ها و صلاحیت حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي خارجه، گفت: این کمیسیون برنامه های آقای امیر عبداللهیان را تایید و ضمن اعلام موافقت با ایشان امیدوار است با حمایت حداکثری نمایندگان، بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد."


آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه



امیر عبداللهیان: وزارت خارجه را به برجام گره نمی زنیم
حسین امیر عبدالهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در صحن علنی مجلس:

همه می دانیم در عرصه مناسبات بین المللی اقتدار ملی نقش مهمی دارد و معتقدیم با استفاده از دیپلماسی عزت مند و با شعار «ما می توانیم»، می توانیم منافع ملی را محقق کنیم.

در خطوط اصلی سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت مطرح است و مورد توجه ما است.

سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست ما متمرکز در یک منطقه و حوزه نخواهد ماند و بر اساس برنامه حرکت می کنیم اما سیاست همسایه محور اولویت است.

دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل بخش اعظمی از برنامه های من است. در حوزه تجارت بین الملل مشکل ما این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهار دهه گذشته اقتصاد محور نبوده اما این رویکرد در دولت آقای رییسی دنبال می شود.

باید از سفرا دستیاران و مشاورین متخصص و ظرفیت های ملی استفاده کنیم که به صورت روزانه پیگیر موضوعات باشند، باید با کمال تاسف بگویم در برخی سفارت خانه ها معاونت اقتصادی شکل گرفته اما اقدامی نشده است.

ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده کارشناسان زبده در دستگاه دیپلماسی معرفی و در سفارت خانه ها مستقر شوند.در مورد برجام بابد بگویم ما در وزارت امور خارجه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می دانیم و از میز مذاکره منطقی و مقتدر کنار نمی رویم اما وزارت خارجه را به برجام گره نمی زنیم. در کنار تلاش برای رفع تحریم ها به بی اثر کردن آنها می پردازیم.

دیپلماسی آب، گردشگری و.. باید در کنار هم دنبال شوند. حضورم در پنج سال گذشته در مجلس این فرصت را فراهم کرد که به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی بیش از پیش توجه کنم. توجه به دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش می برم که منتظر دعوت از سوی کمیسیون ها نخواهم ماند و داوطلبانه در جلسات شرکت می کنم.

 درد دل مشترک ما و شما عدم توجه به گروه دوستی پارلمانی ایران و کشورهای دیگر است. ما نسبت به جذب نیروهای متخصص و انقلابی برای سالهای آینده و کادر سازی در تراز انقلاب اقدام خواهیم کرد.

همه دولت ها درباره ایرانیان خارج از کشور حرف های زیادی زدند، آقای رییسی علاقه مند هستند که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور زودتر فعال و از ظرفیت آنها استفاده شود.

ما در دیپلماسی گردشگری با آقای ضرغامی برنامه ها و اهدافی را مرور کردیم تا از ظرفیت های گردشگری ایران استفاده شود

تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در برنامه های دولت سیزدهم خواهد بود. ما با افتخار و قدرت از متحدین و از جبهه مقاومت و همکاری حداکثری در منطقه، حمایت خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت آفرین است و هیچکس در این موضوع تردید ندارد. اگر مداخلات خارجی دور شود در منطقه همه معتقد هستند که ایران ثبات ساز و امنیت ساز است. از همینجا دست دوستی با همه کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان می فشاریم.

گفت و گوهای یمنی یمنی را راهکار مناسب می دانیم و همکاری ایران با کشورهای خلیج فارس را نیز یک ظرفیت می دانیم.

مذاکره را یک ابزار می دانیم اما حکیمانه و مقتدرانه. ما در وزارت امور خارجه بر اصلاح ساختار و استفاده از همه ظرفیت ها و استفاده از خروجی دانشگاه ها در سراسر کشور تمرکز خواهیم کرد.

عمویی: وزارت خارجه مجری سیاست های نظام است

ابوالفضل عمویی نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

در دوره پیش رو در مقطعی حساس از سیاست خارجی قرار می گیریم، در ۴ سال آینده تحولات بین المللی، ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مذاکرات مختلف جمهوری اسلامی با کشورهایی مثل چین و روسیه و نهایتا مذاکرات وین اهمیت ویژه ای دارد، همه این مسائل وزارت خارجه را مهمتر از پیش می کند.

 وزارت خارجه مجری سیاست های نظام است و کارآمدی این وزارتخانه اهمیت ویژه ای دارد، برنامه منسجم و ساختار هماهنگ و مدیریت انسانی در پیشبرد سیاست های نظام در وزارت خارجه مهم است.

این سیاست ها فقط مرتبط به دولت سیزدهم نیست و سیاست کل نظام است و در اجرای رویکردها به کسی نیاز است که قدرت هماهنگی میان رویکردهای مختلف نظام را داشته باشد و همه این موارد از دید ما در شخصیت دکتر امیر عبدالهیان جمع شده است. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت.

از روزی که دکتر امیرعبدالهیان برای گزینه وزارت خارجه انتخاب شدند، اخبار مثبتی را از داخل وزارت خارجه شنیدیم. تجربیات امیر عبدالهیان قیمت زیادی دارد که کمتر کسی آنها را دارد، امیدواریم امیر عبدالهیان باعث شود که وزارت خارجه به بازوی نظام تبدیل شود.

توضیح درباره کلیپ خبرساز امیرعبداللهیان و انگلیسی حرف زدن او

علیزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه:

امروزه علاوه بر تنظیم روابط خارجی، امنیت و اقتصاد و حتی تولید و اشتغال هم به این وزارتخانه مرتبط است بر همین اساس فردی که در این مسند قرار می گیرد، مهم است.

وزیر پیشنهادی فردی خوشنام و متخصص است و به درستی برای این جایگاه انتخاب شده است. برنامه های او تخصص او را در زمینه وزارت خارجه نشان می دهد، امیر عبداللهیان متخصص ترین فرد برای ارتباطات منطقه ای در کشور است و انتظار می رود در ماه های اول بتوانیم با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عرب ارتباط خوبی برقرار کنیم.

کلیپی که از امیر عبداللهیان در روزهای پیشین و با زبان خارجه پخش شد تقطیع شده و هدف دار است، او قسمتی از برنامه های خود را به زبان خارجی برای مجلس شرح داد. به امیر عبداللهیان لقب حاج قاسم دیپلماسی را می دهند.

ابراز نگرانی از همکاری امیرعبداللهیان با ظریف و لاریجانی

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مخالفت با امیرعبداللهیان به همکاری او با علی لاریجانی و محمد جواد ظریف اشاره کرد. 

او گفت: "دلیل اهمیتی که اجرای سیاست های نظام دارد و اشکالات شدید در دوره قبل، من نگران هستم. امیر عبدالهیان با ظریف و لاریجانی همکاری کرده و این ما را نگران می کند."

او افزود: «سختی شرایط کشور و موضوع برجام باعث نگرانی من می شود، برای رفع این نگرانی برنامه او را چندین بار خواندم ماحصل این مطالعات بخش زیادی از نگرانی هایم را حل کرد اما از این فرصت برای چند سوال و تاکید، استفاده می کنم.»

نماینده سبزوار ادامه داد: «سیاست خارجی ما در برخی دوره ها معطوف و مرعوب غرب بوده و این باعث بی اعتمادی به ما، در شرق شده است، وزیر پیشنهادی مشخص کند برنامه عملیاتی او برای این چالش چیست؟»

او افزود: "در رابطه با کشورهای همسایه مشخص است فرصت سوزی صورت گرفته و راه شکستن تحریم ها را فراموش کرده ایم در حوزه کشورهای اسلامی هم شرایط خوبی نداریم، معتقدم آقای امیر عبداللهیان باید دقیق توضیح بدهند سیاست متوازن برای این موضوع چیست؟"

او افزود: «ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در خدمت توسعه نیست و باید به توسعه وضعیت کشور و مردم منجر شود. من پیشنهاد کردم یک اقتصاد دان را در وزارت خارجه انتخاب کنند. هشت سال گذشت و دیپلماسی ما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی نشد. آقای امیر عبدالهیان در رابطه با برنامه خود برای توسعه دیپلماسی خارجی توضیح بدهند.»

ذاکر به امیرعبداللهیان: می توانید برنامه ای را که به نمایندگان دادید را، تضمین کنید؟

سلمان ذاکر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

آقای امیرعبدالهیان شما در شرح کمیسیون امنیت ملی تعهد شفاهی دادید که دیپلماسی اقتصادی را تقویت می کنید، برابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت هایی که داشتید قدم جدی برداشتید که امروز مدعی این هستید که دیپلماسی اقتصادی را پایه گذاری می کنید؟ می توانید برنامه ای را که به نمایندگان دادید را، تضمین کنید؟

در زمانی که معاون بین الملل رییس مجلس بودید نمی توانستید انجمن های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت کنید و با آنها جلسه بگذارید و از دولت مطالبه کنید؟

امیرعبداللهیان موضع خود را درباره برجام بگوید

حسن محمدیاری نماینده تالش در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

ابهاماتی در برنامه امیرعبدالهیان وجود دارد و نیاز به تبیین نیست. وزارت خارجه محل سهم خواهی نیست اگر می خواهیم در دیپلماسی قوی باشیم وزیر باید رای حداکثری مجلس را داشته باشد. من در شخصیت و کاراکتر امیرعبدالهیان ایرادی نمی بینم اما باید به ابهامات پاسخ بدهند.

 وزیر امور خارجه فرد اول جبهه بین المللی است و پاسخگوی ملت و مجلس خواهد بود. مجلس از شما عقلانیت، مبتنی بر خرد جمعی و انقلابی طلب می کند تا از حیثیت انقلاب دفاع کرده و جلوی تروریسم را بگیرید. باید در سیاست خارجی ابتکار عمل را در دست بگیرید و دنبال تصمیمات منفعلانه نباشید. لطفا برنامه های خود را در خصوص تقویت نمایندگی های مستقر در استان ها بفرمایید.

 در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهان ایشان آیا دیپلماسی فعالی در این خصوص خواهید داشت یا خیر؟

 موضع خود را درباره برجام بگویید و اینکه نتیجه برجام چه خواهد شد.

آیا باتوجه به شیطنت های استکبار جهانی یک روشی دارید که شاهد تحول باشیم به خصوص درباره برجام که شاید زوایای پنهانی داشته باشد.

اگر شاهد فساد در بدنه مجموعه وزارت خارجه باشیم آیا اقتدار در شما در مبارزه با فساد خواهیم دید یا نه ؟


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر