شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 68943
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1400 11:10
روز دوم بررسی صلاحیت كابينه سيزدهم؛

جنجال بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي اطلاعات در مجلس

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات: جلالی، مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات: در ۸۸ می خواستیم راهپیمایی کنیم، خطیب نگذاشت / دفتردارش نامه ای را امضا کرد که رهبر انقلاب کوتاه بیاید و انتخابات را ابطال کنند / ذوالنور، موافق وزیر پیشنهادی: خاتمی به یونسی دستور داده بود که در اولین روز کاری خود، خطیب را عزل کند / وقتی احمدی نژاد خطیب را عزل کرد، او مسئول دفتر حفاظت رهبری در قم شد
ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور در دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس قرار دارد.  دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی از صبح یکشنبه ۳۱ مرداد ماه آغاز شد.

در جلسه روز گذشته پارلمان رییس جمهور گزارشی از برنامه‌های دولت خود ارائه کرد و سپس به صورت موردی از وزرای پیشنهادی دفاع کرد. رئیسی گفت که به تمام وعده‌هایش عمل می‌کند.

پس از سخنان رییس جمهور نمایندگان موافق و مخالف درباره کلیات برنامه‌ها رییسی و وزرای پیشنهادی اظهار نظر کردند. در نوبت بعد از ظهر ابراهیم رئیسی به انتقادات نمایندگان پاسخ داد و پس از آن مجلس وارد بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها شد.

پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات در دستور کار قرار گرفت.  در نشست نوبت عصر روز گذشته گزارش کمیسیون های صنایع و معادن و فرهنگی درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرائت شد. همچنین یک نماینده مخالف و یک نماینده موافق به اظهار نظر پرداختند.


جزییات روز دوم بررسی کابینه ابراهیم رئیسی 

بررسی صلاحیت اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در دستور کار امروز مجلس است. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ است و حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس حراست آستان قدس رضوی از جمله سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی است.

بررسی صلاحیت اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس با حواشی زیادی همراه بود. مخالفان عملکرد او در حوادث 88 را به چالش کشیدند. 

مهمترین اظهارات نمایندگان در جلسه امروز درباره خطیب به شرح زیر است:

پاسخ ذوالنوری به جلالی

مجتبی ذوالنوری نماینده قم در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:

میزان آشنایی چند ده ساله من با خطیب باعث شد مجاب شوم تا اظهار نظر کنم. من با خطیب سابقه آشنایی چند ده ساله دارم که مبنای قضاوت منصفانه است، خانواده خطیب کاملا ارزشی و انقلابی هستند، او در ماموریت های ابتدای جنگ در اطلاعات جانباز شد.
خطیب در ادامه بعد از جبهه در اطلاعات حضور پیدا کرد. مهم ترین حوادث در قم در زمان ریاست جمهوری خاتمی بود که با آیت الله منتظری دیدار داشتند و مطالب ایشان پخش شد و رییس جمهور را تحریک به آشوب کردند، قم در حرکت به سمت هیجان یکپارچه شد و رسانه های بیگانه مردمی که به خیابان آمدند را ۴۰۰ هزار نفر برآورد کردند، این اتفاقات منجر به حصر آیت الله منتظری شد.
در هشت سال ریاست جمهوری خاتمی و به دستور او آیت الله منتظری محصور شد، در سال های اخیر هم حصر همین شرایط را داشت. من در ریز جریانات و پشت پرده بودم، قضیه مسجد محمدیه و دراویش گنابادی را با جزئیات می دانم و من قسم جلاله می خورم که سر سوزنی در سوابق خطیب اقدامی که انقلابی گری اش کم باشد وجود ندارد.

آقای یونسی در ابتدای دولت دوم آقای خاتمی روز چهارشنبه از مجلس رای اعتماد گرفتند و صبح روز پنجشنبه که جوهر رای اعتمادش خشک نشده، بنده، سردار قریشی، مرحوم نقوی، حاج آقای بهرامی، سردار شکارچی و چند نفر دیگر برای تبریک به دفتر ایشان که هنوز در سازمان قضایی نیروهای مسلح بودند رفتیم تا آقای خطیب ابقا شوند در اداره کل اطلاعات قم.

آقای یونسی فرموند مطلقا امکان پذیر نیست چون آقای خاتمی من را احضار کرد که به عنوان شرط ضمن عقد باید خطیب، شهیدی مدیرکل اصفهان و یک نفر دیگر را عزل کنید.
آقای خطیب دوبار عزل می شوند، اول با نظر شخص آقای خاتمی و بار دوم با نظر شخص آقای احمدی نژاد. اگر خطیب کج رفته است پس احمدی نژاد درست می رود.
خطیب وقتی عزل شد به حراست دفتر رهبری رفت. وقتی تمام دنیا و نظام سلطه بسیج شدند که آنتی تز از قم بیرون بیایند چرا موفق نشدند؟ دو علت داشت که یکی از آنها طبیعت قم و حوزه بود و دوم اقدامات سربازان گمنام امام زمان «عج» و دستگاه های ذیربط. خطیب پختگی و تدبیر دارد و همه متوجه او هستند.
هر عرصه ای یک نوع اقدام را می طلبد. دستگاه امنیتی نمی تواند اقدامات خود را جار بزند. شرع برای ما مهم تر است یا قانون اساسی؟ شرع می گوید قاضی باید مجتهد باشد آیا قضات شما مجتهد هستند؟ وقتی وزیر در جایگاه حاکمیتی است و تایید رهبری را دارد مجاز بر تصرف است. خطیب که سکان را به دست می گیرد تاکید بر تحول دارد، اگر خطیب تحول انجام ندهد من منتقد او خواهم شد، ما از او تقاضای تحول داریم.

انتقاد شدید نماینده رفسنجان از خطیب
حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
همانطور که آقای قالیباف هم گفت لیست وزرا تقدیم رهبری شده و ایشان هم مخالفتی نکرده اند.
در این لیست سجادی، باغ گلی و زلفی پور هم هستند، نکته دوم این است که حوزه علمیه قم کانون انقلاب است، انقلاب از قم آغاز شد. نباید آنتی تز انقلاب از قم شروع شود که حضرت آقا تذکر بدهند مواظب باشید. آقا ابراز نگرانی کردند که حوزه باید انقلابی بماند از سال ۷۰ آقای خطیب مدیر کل اطلاعات قم شدند و همزمان دشمن توطئه ها را شروع کرد.
گروه های مختلف سکولار در قم به مبارزه با اصل نظام پرداختند و این تاسف آور است چرا این موضوع به مراجع، اطلاع داده نشد؟
برخی از جریان های ضد انقلاب با حاشیه امنی که غفلت نیروهای اطلاعاتی برای آنها به وجود آوردند رشد کردند. خطیب در قم جبهه انقلاب و بچه های انقلاب را به دادسرا می فرستاد و برای آنها پرونده سازی می کرد. کاردار سفارت انگلیس در قم با کسی که خطیب هم او را می شناسد دیدار می کند. فتنه ۸۸ قصه پر غصه ای است که بر دامن نظام وجود دارد.
خطیب در سال 88 چه کاری انجام داد؟ خانم راکعی، کولایی و حقیقت پور که فتنه گر بودند راحت بودند اما جلوی ماشین طلاب که می خواستند به نماز جمعه بروند گرفته می شد.

زنگنه: خطیب بعد از اطلاعات قم به حراست دفتر رهبری رفت

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:

ما در بررسی صلاحیت نامزدها باید شاخص داشته باشیم، اگر این شاخص ها دقیق باشد خروجی مجلس دقیق و به نفع مردم خواهد بود اما اگر معیار ما شب نامه و حرف های در گوشی باشد به نفع مجلس و مردم انقلابی نیست.

یکی از وزارتخانه هایی که وزیر معرفی شده بیشترین سابقه را دارد وزارت اطلاعات است، خطیب از سال ۱۳۶۴ وارد وزارت اطلاعات شده است، کدام یک از مجریان بیش از ۴ دهه مسئول بوده اند اما نقطه ضعفی نداشته اند.

 خطیب در اداره کل اطلاعات قم ۱۲ سال فعالیت داشته، در سال ۶۸ و ۸۲ در دولت اول خاتمی و احمدی نژاد مسئولیت امنیتی داشته و این برای ما معیار است.

ما باید ببینیم او بعد از وزارت اطلاعات قم به کجا رفته است؟ او بعد از این مسئولیت به حراست دفتر رهبری رفته است. طولانی بودن سابقه در شرایط حساس معیار است.

شان مدیر کل اطلاعات با شان یک تشکل دانشجویی متفاوت است. وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی می شوند قطعا نظر رهبری را جلب کرده اند البته این منافی حقوق نمایندگان نیست، پرونده طبری به سپاه سپرده شد و مثال خوبی برای مسئولیت خطیب نیست.

 قطعا رای بالای وزیر اطلاعات تاثیرگذار است و یک پیام دارد؛ پیام این رای هم به سرویس های جاسوسی دنیا است. ما تکلیف داریم بدون توجه به حرف های درگوشی با بالاترین رای وزیر منتخب را به دولت بفرستیم.

توضیح قالیباف درباره تأیید وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط رهبر انقلاب

قالیباف رییس مجلس در پاسخ به اظهارات میرزایی گفت:

مسئولیت رییس جمهور است که وزرا را تعیین کند و دیروز این اتفاق رخ داد.

قانون اساسی که بر آن قسم خوردیم در حوزه مسائل امنیتی و سیاست خارجی به شخص رهبری مسئولیت داده است و همیشه روال هم به همین گونه است که دولتمردان نظر رهبری را در مورد وزرای مربوطه بگیرند و همه دولت های پیشین هم اینکار را انجام دادند.

آقای رییسی به بنده گفتند نظر آقا را در مورد وزرا پرسیدند و ایشان موافقت کردند.

مخالف خطیب: آیا رهبر انقلاب خطیب را انتخاب کرده اند؟

حسین میرزایی نماینده اصفهان در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:

آیا رهبر معظم انقلاب از بین گزینه های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات خطیب را انتخاب کرده است؟

مجلس انقلابی تسلیم امر رهبر است ، اگر کسانی بر خلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت بدهند درست نیست، در این روزها اخباری مطرح می شود که می گویند حضرت آقا خطیب را تایید کرده است، می گویند حضرت آقا انگشت خود را روی اسم خطیب گذاشته و تایید کرده است.

اما حضرت آقا در تایید شخص خاصی نظر نمی دهند، چه کسی بهتر از رییس جمهور می تواند در مورد نظر آقا پاسخ بدهد؟ ایشان گفتند حضرت آقا در مورد خطیب نظر خاصی نداشته اند سردار کوثری هم این سخن را تایید کردند. چرا دیدگاه های خود را با نسبت دادن به حضرت آقا به کرسی می نشانید؟

مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات به خاطر اکبر طبری

رضوانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:

افتخار دارم قبل از سن تکلیف مقلد امام بودم، من در مورد تصدی وزارت اطلاعات توسط آقای خطیب حدود ۲۵ ساعت وقت صرف کردم، میزان توقعات به حق ما از وزارت، شرایط احراز را تعیین می کند.

شخصیت خطیب حتی از نظر مخالفین صالح است، صحبت از خوب و خوب تر است. برچسب زدن به کسانی که با وزارت او مخالف هستند بر خلاف انصاف است، ورود نمایندگان به این موضوع بر اساس سوگندی که یاد کرده اند است و جنبه حزبی ندارد.
 اقای خطیب در کمیسیون به درستی گفتند در طول زندگی کار اطلاعاتی کردند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده به طوری که در موضوع طبری برخی در مورد او توجیحات غیر قابل هضم می آورند. او علی رغم شایستگی به موقع اقدام جدی نمی کند. می گویند او اگر بخواهد می تواند، من هم می گویم؛ اما تعلل جایز نیست.

موافقت دو کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات
گزارش های کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون داخلی و امور شوراها در مجلس قرائت شد این دو کمیسیون از وزیر پیشنهادی اطلاعات حمایت کردند. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر