شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 68931
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1400 19:26
پس از بررسی کلیات برنامه های رییس جمهوری مجلس بررسی صلاحیت باغگلی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را آغاز کرد.
پس از بررسی کلیات برنامه های رییس جمهوری مجلس بررسی صلاحیت باغگلی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را آغاز کرد.

دفاعیات باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: فرصت محافظه‌کاری نداریم

لازم می دارم از اعتماد جناب آقای رییس جمهور تشکر کنم و انتخاب ایشان نشان داد که به طور جدی دنبال تحول هستند.

از همه افرادی که در قالب موافق و مخالف صحبت کردند تشکر می کنم و پیش فرض من این است که همه دیدگاه ها با دید کمک به آموزش و پرورش مطرح شده است. جملات مطرح شده حاکی از این بود که درباره من به نتیجه رسیدند.

 آقای دلخوش به صحبت های آقای رئیس جمهور اعتماد کنید چرا که ایشان گفتند در مقطع مهد کودک دبستان دبیرستان و دانشگاه بنده فعالیت داشتم و البته در مشهد مهدهای کودکی وجود دارد که، تماما کادر آن مرد هستند.

معلمان پدران مادران و دانش آموزان این جلسه را می بینند و دغدغه آن ها این است که چه کسی سکان دار این وزارتخانه خواهد بود. این اطمینان را می دهم که من اینجا هستم که آموزش و پرورش جنس تربیتی پیدا کند.

اگر قرار است کار مهمی صورت گیرد باید همه ظرفیت های نظام، دولت و مجلس پای کار بیایند. متوجه این موضوع شدم که آموزش و پرورش درگیر مسائل پیچیده ای است و تکرار شرایط گذشته باز تولید شرایط گذشته است و برای ایجاد شرایط جدید، باید برنامه جدید داشته باشیم.

 من به عنوان فردی انتخاب شدم که جرات مطالبه گری در بخش های مختلف را دارم که در اولین اقدام خدمت آقای زاکانی رفتم و قول گرفتم که بخشی از عوارض شهرداری، سهم آموزش و پرورش شود.

اصلی ترین کار بنده این است که سند تحول را اجرا کنم از حرف های نمایندگان متوجه شدم که می گویند آقای باغگلی کم توان و کم تجربه است پس نمی تواند مدیریت را به عهده بگیرد.

باید به جوانان در درون آموزش و پرورش مهلت داده شود که اقدامات متفاوت انجام دهند. باید محافه کاری را کنار گذاشت و حصار شکسته شود. دوگانه آموزش و پرورش داریم و باید یک جایی محکم بایستیم و بگوییم می خواهیم طرف کدام سمت را بگیریم.

گروهی هستند که باور دارند باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم. همه ما می دانیم که در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین مهارت های فنی لازم است و در مدیریت های ارشد مهارت های ادراکی حرف اول را می زند.

باید برای ما مهم باشد که وزیر پیشنهادی، آموزش و پرورش را سیستم پرورشی می بیند. وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی شود و ما در موقعیتی نیستیم که فرصت محافظه کاری داشته باشیم و دوست داریم وارد تجربه جدید شویم. برخی عقیده دارند که ایشان را نمی شناسیم و برای ما پیام می آید که به ایشان رای ندهید اگر نمی شناسند، چرا پیام می دهند.

با توسعه غیر دولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از نظام اساسی است. راه علاج این است که خود را قوی کنم تا رقیب به صورت اتومات خارج شود و سیاست ما گسترش مدارس دولتی است. مافیای کنکور وجود دارد و مشکل ما امروز تنبلی است و انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته شده است و باید در این زمینه قاعده بازی تغییر کند.

 چالش اول امروز ما عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است چرا که این سند ١٠ سال است که تصویب شده است و رهبری برای اجرای آن دستور دادند. آموزش و پرورش ما حکم بیماری را دارد که نیازمند، عمل حراجی است و معتقدم که علاوه بر عمل جراحی، ایست قلبی نیز دارد بنابراین باید همه فعالیت های وزارت خانه گام به گام و بر اساس برنامه راهبری پیش برود.

ما امروز گروهی از افراد را در کشور داریم که دنبال سند ٢٠٣٠ هستند و به دلیل خلا موجود در سند تحول هستند. من قول می دهم که سند تحول را به گونه ای اجرا کنم و بر دهن کسانی بزنم که فکر می کنند، سند تحول ما کارایی ندارد و به دنبال سند ٢٠٣٠ هستند.

چالش امروز ما این است که کیفیت آموزش در جامعه پایین آمده است و یکی از مزیت های وزیر جوان این است که خودش فرزند دانش آموز دارد.

امروز مسائل تربیتی در جامعه جزو موارد دو و سه شده اند و تعداد سرفصل های کتاب درسی باید نسبت به دنیای امروز به روز شود و بسته های پسرانه و دخترانه تنظیم شود. تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت خوبی برخوردار نیست و نیازمند تربیت دخترانه هستیم و اگر می خواهیم این اتفاق رخ بدهد، باید تعداد معلمان خانم بیشتر شود.

جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان خانم هستند و امروز بدنه اصلی آموزش و پرورش مردانه شده است. اگر کسی در راس موضوع چنین دغدغه هایی داشته باشد این موضوعات حل می شود. راه اصلی و درست اعتماد به معلمان است.

امروز معلمان ما انگیزه لازم را، برای تلاش ندارند.

 
نوباوه: علیه باغگلی عملیات روانی صورت گرفته است

بیژن نوباوه در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

71 سال قبل سندی منتشر شده که می گوید مشکلات آموزش و پرورش همانی بوده که امروز است. دلیل این است همه برنامه های آموزش و پروش تحول محور نبوده است.

بودجه آموزش و پرورش در سال 92 حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال 1400 حدود 700 درصد این بودجه ارتقا پیدا کرده است اما مشکلات مختلف چرا حل نشده است؟

مشکل آموزش و پرورش معیشتی نیست، مشکل نبود برنامه تحولی است.

اگر مشکل اداره 8 هزار نفر است باید بگوییم آقای رئیسی چگونه 82 میلیون را می خواهند مدیریت کنند؟
به جوان بودن اشاره می کنید ایشان 41 سالش است در کشورهای اروپایی میانگین سن 35 سال است.
باید از نسل چهارم استفاده کرد. چه استدلال هایی است که می گویید؟
محسن رضایی 28 سال داشت که فرمانده جنگ بود. درست است تجربه مهم است اما برنامه کار را پیش می برد.
یک ساعت و 40 دقیقه نمایندگان در کمیسیون سوال پرسیدند و 20 دقیقه به آقای باغگلی وقت پاسخ دادند در این 20 دقیقه برنامه تحولی می خواهید؟
عملیات روانی صورت گرفته است و یکسری پیامک زده شده است.
ما به آقای باغگلی اطمینان می کنیم و بگذارید آرزوی چند ساله را محقق کنیم و نتیجه بگیریم.

دلخوش: باغگلی سابقه یک روز مدیریت دولتی ندارد

دلخوش در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش:

از آقای رئیسی صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.
آقای رئیسی اگر نمایندگان مردم ایران دغدغه دادند این دغدغه به این دلیل است که وزارتخانه را به ناجی بسپارند. اگر مخالفتی می کنیم به دلیل جوان بودن آقای باغگلی نیست.
 اگر با وزیری مخالفت می کنیم، دوست داریم بهترین ها برای مردم اتفاق بیفتند و مردم این فرصت را آخرین فرصت خود می دانند. ما مخالفتی با وزیر جوان نداریم و نسبت به این امر افتخار می کنیم. ۵٠ میلیون نفر خانواده آموزش و پرورش است که ٢ میلیون فرهیخته و ١۵ میلیون دانش آموز را شامل می شود.
۵٠ میلیون نفر چشمشان به ابن جایگاه است و باید برای فرهنگ و آموزش کشور جایگاه ویژه مطرح شود. ما فردی که آموزش ندیده بود را به جبهه و جنگ نمی فرستادیم و در مقابل نیز می توان از آدم های پخته تری برای این وزارتخانه استفاده کرد.
آقای باغگلی باید توجه داشته باشد که وقتی افراد پخته در این جایگاه وجود دارند، اگر از بیرون از این تشکیلات به فردی رای بدهیم توهین است. تا جایی که عمر دارم مهدکودک ها را مردها اداره نمی کردند. اگر می خواهیم وزیری برای آموزش و پرورش انتخاب کنیم باید سابقه کاری او را نگاه کنیم که حداقل 10 الی 15 سال سابقه کاری داشته باشد.
 درباره مطالبات فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش تاکنون هیچ توفیقی نداشته است و آقای باغگلی نیز نمی تواند در خصوص زندگی فرهنگیان کاری انجام بدهد. آقای باغگلی سابقه یک روز مدیریت در دستگاه مدیریتی و دولتی ندارد. در شرایط فعلی در آموزش و پرورش، ایشان نمی تواند یک مدیر مدرسه هم باشد. از آقای باغگلی خواهش می کنم کنار بکشند و در وزارت آموزش و پرورش جایگاهی برای ایشان متصور نیست.

دفاع عنابستانی از باغگلی
علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برنامه های آقای باغگلی قابل دفاع است. او افزود: «چرا فراموش می کنیم که ژنرال های تدبیر و امید چه بر سر این ملت آوردند؟ می گویند روزهای سختی داریم و فرصت آزمون و خطا نداریم اما سوالم این است مگر آن روزها سخت نبود و جنگ نبود که کشور را به جوانان سپردیم؟ نسل جوان 40 سال به نظاره نشسته اند و ایده هایشان مثل بغض در گلو مانده است. جوانان خون دل خورده اند. جوانان را به خامی متهم می کنند تا دستشان کوتاه نشود.»  عنابستانی تاکید کرد: «به نسلی که ایده دارد فرصت بدهید. من 16 سال قبل در شهرداری مشهد به امثال باغگلی فرصت دادم و نتیجه گرفتم. به جوانی که برنامه دارد، انقلابی است و تخصص دارد فرصت بدهید.»

جعفر راستی نماینده شبستر در دفاع از باغگلی

یکبار بگذارید فرزندان راستین انقلاب با فکر نو بیایند تا آموزش و پرورش را سامان دهند.
دوستانی که الان اعتراض می کنند کدام یک برای سند ننگین 2030 اعتراض کردند؟ 12 سال هر کاری که خواستند انجام دادند.
نسلی که از بیرق 2030 پرورش کند نمی تواند در دفاع مقدس مبارزه کند و روز روشن اسرائیل را به سیاه تبدیل کند.
معلمان عزیز بدانید طبق صحبت ها و قول هایی که داده شده آقای باغگلی می تواند تحول ایجاد و مشکلات را حل کند. ما با دولت آقای رئیسی همکاری خواهیم کرد. نظام جمهوری اسلامی با بودن نمایندگان انقلابی می تواند تیشه بر صندلی قدرت بزند. ما رای مثبت به آقای باغگلی می دهیم و قول می دهم بعد از یک سال نظر مجلس عوض می شود. اولین نفری خواهم بود که علیه دولت صحبت می کنم.برخی ها به مغزشان ویروس افتاده است.

بدری: باغگلی خارج از خانواده آموزش و پرورش است
صدیف بدری نماینده اردبیل هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «مجلس شورای اسلامی بررسی وزرا را در دستورکار دارد تا زودتر شاهد آغاز برنامه وزارتخانه ها باشیم و مجلس نقش بی بدیل در انتخاب کابینه دارد.»
او افزود: وزارت آموزش و پرورش در کشور با میانگین فعالیت دو سال برای وزرا به یک وزارتخانه بی ثبات تبدیل شده است. بدری ادامه داد: «آقای باغگلی جوان روشنفکری است اما سوابق ایشان با مسئولیتشان تناقض دارد چراکه سابقه مدیریت دولتی ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کنیم.»
او تاکید کرد: « شرایط تعلیم و تربیت باید به گونه ای شود که دانش آموزان مدارس دولتی بتوانند در کنکور و آموزش موفق باشند. آقای باغگلی فردی خارج از خانواده آموزش و پرورش است و هرگز نمی تواند منشأ کارهای قوی در این وزارتخانه باشد.» 

رشیدی: این مجلس به باغگلی رای نمی دهد
جلال رشیدی، نماینده مرودشت در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از کلیدی ترین وزارت خانه های کشور است و مشکلات این وزارت خانه به اندازه خودش حساس و کلیدی است. او افزود: «نیروهای این وزارتخانه به اندازه خود افراد فرهیخته ای هستند. مشکلات بزرگی گریبان گیر آموزش و پرورش است.»

او ادامه داد: «از رتبه بندی معلمان تا معیشت شان تا کمبود 300 هزار نیروی معلم، عدم ایجاد سند تحول، عدم استقرار دانشگاه فرهنگیان و از همه مهم تر تغییر نگاه از آموزش و پرورش از یک وزارتخانه انسان ساز به یک وزارتخانه مصرف گرا است و خواسته فرهنگیان است که این مشکلات حل شود و باید فردی بزرگ و با تجربه با تخصص لازم معرفی شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.» 
او از نمایندگان خواست که اگر طرفدار شفافیت هستید، رای خود را ارائه کنند گفت: "از انواع و اقسام تفکرات همه دغدغه مند و نگران هستند و شاید عصبانی هستند. شناخت زیادی نسبت به آقای باغگلی نداشتم اما ایشان را جوانی انقلابی، تحول خواه، دلسوز و خوش اخلاق یافتم اما این چهار گزینه برای اداره آموزش و پرورش کافی است؟ جواب خیر است. ایشان یکی از رویش های انقلاب است به شرطی که در جای خود باشد."

این نماینده مجلس خطاب به باغگلی گفت: جنابعالی تخصص کامل برای اداره آموزش و پرورش را ندارید. این مسئله مهم است. این عدم انطباق به کشور، وزارت آموزش و پرورش و دولت آقای رئیسی صدمه می زند.» 

رشیدی اظهار کرد: "ایشان در رزومه خود اعلام کرد مدیریت مجموعه 8 هزار دانش آموزی را برعهده دارد اما در حوزه انتخاباتی بنده که تنها 8 هزار کادر آموزشی دارد، چگونه شما انتظار دارید، موفق باشید. ما انتظار داشتیم آقای باغگلی خودشان زودتر کنار می کشیدند."

او تاکید کرد: «دیروز آقای علم الهدی اشاره کردند ارزیابی وزرا بر عهده نمایندگان مجلس است و اگر وزارتخانه ای موفق نبود باید نمایندگان پاسخ بدهند. بنده از این سخن خوب آقای علم الهدی تشکر می کنم و انشاالله ایشان در آینده در خطبه نماز جمعه تذکر ندهند که مجلس به شما گفتم و شما توجه نکردید و جلوی وزرای ناکارآمد نایستادید. این مجلس در راستای کمک به خودش، آقای رئیسی و ... به آقای باغگلی رای اعتماد نمی دهد تا ایشان در زمان خود به مسئولیت برسد و یک به یک پیشرفت کند.» 

متفکر آزاد: باغگلی دارای تخصص لازم نیست
روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز در مخالفت با باغگلی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: «صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و باغگلی دارای تخصص لازم برای این وزارتخانه نیست و تنها سه سال مدیرعامل بنیاد رضوی در مشهد مقدس بوده است.» 

او افزود: آقای باغگلی برای بهبود معیشت معلمان به طوری که دانشجویان انگیزه داشته باشند این شغل را انتخاب کنند، برنامه و نظری خاصی نداشتند و انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی دقیق باشد ولی برنامه ایشان مختصر بود. عدم سنجش پذیری برنامه های اجرایی در برنامه های وزیر پیشنهادی مورد توجه بود.

او تاکید کرد: «کمبود سرمایه انسانی و عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر مواجه می کند. عدم رعایت برنامه های خاص برای استفاده از فضای مجازی موضوع مهمی است که تکلیف قانونی برنامه ششم است و درباره چگونگی مواجه با آن در شرایط کرونایی برنامه ای از سوی آقای باغگلی مطرح نشده است.» 

به گفته این نماینده مجلس: «آموزش و پرورش امروز نیروی میدانی می خواهد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است و ایشان سابقه تدریس مدارس دولتی را ندارد و ایشان به عنوان مدیر عامل در مدارس خاص اشتغال داشته است.»
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر