جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 6889
تاریخ انتشار: 01 آبان 1392 11:36

به گزارش راه مردم، نامش علی است و فامیلش مطهری، عنوان سیاسی که در کنار نامش یدک می‌کشد «اصولگرا»ست اما به جرات می‌توان گفت او در تقسیم بندی‌های مرسوم و متداول سپهر سیاسی نمی‌گنجد. بی‌تعارف و بدون حاشیه پردازی و ملاحظات مرسوم نزد سیاسیون آنچه را حق پنداشته و درست می‌داند، بر زبان جاری می‌سازد. آنچنان که گاه نظراتش از هر اصلاح‌طلبی، اصلاح‌طلبانه‌تر و گاه عقایدش از هر اصولگرایی، اصولگرایانه‌تر است. رک گویی و صراحتش در طول شش سال نمایندگی مجلس او را به یکی از شاخص‌ترین نمایندگان پارلمان تبدیل کرده و بارها و بارها آماج شدیدترین انتقادات شده و حتی وضعیت تا بدانجا پیش رفته که فرزند بزرگ‌ترین تئوریسین انقلاب را از لیست اصلی اصولگرایان کنار گذاشتند اما او بازهم بر همان عهد مالوف خود باقی مانده و گامی پس نکشیده است. در برهه‌‌ای که صدای منتقدین در صحنه سیاسی طنین‌انداز نبود او یگانه نماینده‌‌ای بود که از محذوفین سیاسی می‌گفت و از حق حیات سیاسی اصلاح‌طلبان دفاع جانانه می‌کرد و در برابر هجمه‌ها به یار دیرین انقلاب آیت ا... هاشمی، به دفاع می‌پرداخت. در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز او شاخص ترین نماینده اصولگرا بود که از کاندیدای اعتدال به دفاع پرداخت. حال او بازهم به سخن آمده و این بار از حضور اصلاح‌طلبان و شرایط انتخابات حساس مجلس گفته است. نکته‌‌ای که حساسیت مضاعف بر این سخنان می‌بخشد جایگاه ویژه‌‌ای است که علی مطهری از آن سخن می‌گوید. یک اصولگرای سنتی از تفوق اصلاح طلبان در انتخابات خبر می‌دهد.


نظر مطهری درباره معرفی سه وزیر


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت خانه ملت به نکات جالب توجه و قابل تاملی در سخنانش اشاره کرده است. وی در اولین بخش از مصاحبه با اشاره به معرفی سه وزیر باقی مانده به مجلس، خاطر نشان می‌کند: هم اکنون در مرحله تحقیق پیرامون سه وزیر معرفی شده هستیم. علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر برنامه‌ریزی دولت برای انتخاب جعفر توفیقی به‌عنوان سرپرست و بعد معرفی رضا فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس، تاکید می‌کند: به طور حتم دولت روحانی مصمم به معرفی توفیقی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بود، اما[...].


اصلاح‌طلبان و دولت روحانی


این نماینده عضو فراکسیون رهروان ولایت همچنین پیروزی روحانی در انتخابات اخیر و برآمدن دولت تدبیر و امید را یک فرصت ایده‌آل برای اصلاح دانسته و تاکید می‌کند: اصلاح‌طلبان باید خوشحال باشند که با آمدن دولت روحانی فضای قبلی از بین رفته و باید به این دولت کمک کنند تا شرایط کشور بهتر شود. وی مشی سیاسی اکثریت اصلاح طلبان را با توجه به شرایط سپری شده اعتدالی می‌داند و تاکید می‌کند که اکثریت اصلاح‌طلبان بر اثر تجربیات 16 سال گذشته به اعتدال گرایش پیدا کرده‌اند؛ آنها حس کرده‌اند که روش‌های افراطی از دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به نتیجه نمی‌رسد، بنابراین خیلی از اصلاح‌طلبان به گفتمان اعتدال پیوسته‌اند. پس از پیروزی روحانی در انتخابات با حمایت اصلاح‌طلبان، اصولگرایان تندرویی که این اتحاد و انسجام را برنمی‌تافتند در پی انشقاق میان این دو نحله سیاسی بوده و هر از گاهی چنین گمانه می‌زنند که دیر یا زود اختلافات میان این دو اردوگاه سیاسی رخ خواهد نمایاند اما مطهری ضمن اشاره به شرح یادشده تاکید می‌کند: بعید می‌دانم که آنها در آینده مشکل اساسی با این دولت داشته باشند.


اصلاح طلبان پیروز انتخاباتند اگر...


آرایش و چینش نیروهای سیاسی در مجلس آینده یکی از مقولات و دغدغه‌های تازه ریشه دوانده در ذهن اغلب سیاسیون است و از هم اکنون بتدریج بحث‌ها و نظرات مختلف در گعده‌های سیاسی و در میان اظهار نظرات به چشم آمده و جان می‌گیرد. علی مطهری نیز پیرامون این نکته سخن گفته و تاکید می‌کند مهم ترین گزاره در این میان عملکرد دولت روحانی خواهد بود. وی تاکید می‌کند: رسیدن موج اعتدال به مجلس دهم به عملکرد و اقدامات دولت روحانی در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد. البته در رقابت‌های انتخاباتی اگر اصولگرایان حضور رقیبی جدی مانند اصلاح‌طلبان را احساس کنند، معمولا به وحدت می‌رسند.مطهری در ادامه به نکته‌‌ای اشاره می‌کند که شنیدن آن از زبان یک اصولگرا جالب توجه است. وی به جایگاه و پایگاه شورای نگهبان در روند انتخابات اشاره کرده و نقش‌آفرینی آن در این میان را با توجه به موضوع تایید صلاحیت‌ها تاثیرگذار می‌داند. نماینده مجلس نهم با اشاره به روند طی شده در انتخابات‌های گذشته و منطقی آن تاکید می‌کند که در انتخابات رقابتی و با حضور همه اضلاع سیاسی که نامزدهای اصلاح‌طلب نیز حضور پررنگی داشته و از فیلترها گذر کنند بطور معمول با مشارکت بالا اصلاح‌طلب‌ها امکان پیروزی‌شان قطعی‌تر است. مطهری در ادامه می‌گوید: اصولگرایان معمولا در شرایطی پیروز می‌شوند که کاندیداهای موثر اصلاح‌طلب حضور نداشته و به تبع آن مشارکت از ضریب پایینی برخوردار باشد و در چنین شرایطی اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی پیروز می‌شوند. اشاره وی بی گمان به انتخابات دوره نهم مجلس است که اصولگرایان در غیاب اصلاح طلبان پیروز بلامنازع رقابت بودند و بدیهی است که با توجه به شرایط تازه سپهر سیاسی این وضعیت در دوره بعدی قابل تداوم نبوده و دچار تغییر و تحولاتی می‌شود.


محرمانه ماندن مذاکرات ژنو کار عاقلانه‌ای است


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه و در واکنش به محرمانه ماندن مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 هم عقیده دارد: محرمانه ماندن مذاکرات اگر به این معنی باشد که جزئیات مذاکره محرمانه بماند کار عاقلانه‌ای است ولی اگر بنا باشد امتیازاتی که طرف ایرانی به غرب می‌دهد محرمانه بماند کار درستی نیست. علی مطهری با بیان این که بهتر است مسئولان در این رابطه کلیاتی را به مردم بگویند، می‌افزاید: بدین ترتیب مردم احساس نمی‌کنند که منافع ملی آنها در خطر افتاده است. من به مذاکرات خوشبین هستم، چون ما در شرایطی خاص هستیم و از نظر پیشرفت انرژی هسته‌ای در سطح خوبی قرار داریم. نماینده تهران در مجلس اظهار می‌کند: امروز غربی‌ها برای حل مسائل خاورمیانه به ایران نیاز دارند و حضور باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور که فرد معتدل‌تری نسبت به روسای‌جمهور قبلی آمریکاست و گرایشی هم به مسلمانان دارد فرصت خوبی است که توافقاتی صورت گیرد. وی در مورد حذف سه دهک بالای درآمدی هم با بیان اینکه موافق است می‌گوید: به نظرم دولت قبلی هم از همان ابتدا می‌توانست به این شکل عمل کند و قانون دستش را باز گذاشته بود، چون قانون گفته به تناسب درآمد دهک‌ها یارانه توزیع شود و این کار به عدالت هم نزدیک‌تر است. مطهری تصریح می‌کند: البته ما به عنوان یک جامعه اسلامی باید اصل را بر اخوت و برادری اسلامی بگذاریم یعنی در درجه اول باید اقشار برخوردار، اغنیا و ثروتمندان خودشان داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف بدهند. خودم قشر متوسط محسوب می‌شوم و چند ماهی یارانه دریافت کردم و سپس انصراف دادم. اگر از پرداخت یارانه به اغنیا جلوگیری شود به اقشار ضعیف یارانه بیشتری می‌رسد و عدالت هم رعایت می‌شود. تشخیص این اقشار پردرآمد هم کار ناممکنی نیست، احتمال دارد که با چند درصد خطا این کار را انجام دهیم، ولی در مجموع این کار به نفع جامعه است.
برچسب ها: مطهری
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر