يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 68864
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1400 23:08
"کشتی‌های حامل سوخت خریداری شده از ایران تا ساعاتی دیگر به سوی لبنان حرکت می‌کنند."
سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، امروز (پنجشنبه)، به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی به بحران اقتادی اخیر در لبنان و کمبود سوخت در این کشور اشاره کرد و گفت که «برخی در داخل و خارج کشور تلاش دارند ما را مسئول ناکامی‌ها در تشکیل دولت جلوه دهند که این درست نیست. ما همچون دیگر مردم لبنان با تمام امید در انتظار هستیم تا ببینیم دیدارهای پی‌در‌پی میان رئیس‌جمهور و مأمور تشکیل کابینه به کجا خواهد رسید».

سید حسن نصرالله اضافه کرد: «ایران هرگز در تشکیل هیچ دولتی در لبنان مداخله نکرده و مانع آن نشده است بلکه این برخی طرف‌های خارجی هستند که این کار را می‌کنند. به اوضاع معیشتی لبنان باید با جدیت، قاطعیت و اراده رسیدگی شود. اینکه نیروهای امنیتی میلیون‌ها لیتر بنزین و مازوت کشف کرده‌اند، نشان می‌دهد که این بحران عامدانه است.»

او افزود: "اگر قدرت حاکم از همان آغاز با قاطعیت و اراده اقدام می‌کرد، امکان حل این بحران وجود داشت. آیا رفتار قدرت حاکم نوعی سوءتدبیر است یا اقدامی عامدانه برای ناامید کردن لبنانی‌هاست؟! نیروهای امنیتی باید این احتکارکنندگان قبیح را به زندان بیندازند تا این خفت متوقف شود. ما همچنین باید از جانفشانی‌های ارتش لبنان و نیروهای امنیتی در خصوص کاهش درد و رنج ملت لبنان تقدیر کنیم. هر گونه تعرض به ارتش لبنان محکوم می‌شود و امری ناشایست است."

دبیرکل حزب‌الله در ادامه اظهاراتش خبر داد: «من دوست دارم اعلام کنم که کشتی نخست ما که از مبدأ ایران حرکت خواهد کرد، تمام رویه‌ها را طی کرده و به برکت امام حسین (ع) طی چند ساعت آینده به سمت لبنان خواهد آمد. ما در کشتی نخست اولویت را به ماده گازوئیل دادیم زیرا به شدت مورد نیاز است و زندگی مردم به آن بستگی دارد. پس از این کشتی، کشتی دیگر و کشتی‌های دیگری در راه خواهند بود. از لحظه آغاز حرکت کشتی ایرانی، ما آن را به مثابه خاک لبنان در نظر خواهیم گرفت. ما ذلت مردم‌مان را نمی‌پذیریم».

بعد از حذف یارانه سوخت توسط بانک مرکزی لبنان، صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها و همچنین پمپ بنزین‌ها تشکیل شده است.

در برخی مناطق لبنان، حوادثی از قبیل درگیری مسلحانه در صف‌های طولانی بین رانندگان خودرو‌ها رخ داده است.

نانوایی‌ها نیز که با سوخت گازوئیل فعالیت می‌کنند از اینکه در یافتن سوخت با مشکل روبرو شده اند و نمی‌توانند نان بپزند شکایت دارند.

لبنان با بحران اقتصادی شدیدی روبه‌رو است؛ کمبود بنزین و دارو، در کنار سقوط ارزش پول این کشور و قطعی مکرر برق. ارتش برای مقابله با احتکار بنزین به میدان آمده و نظارت بر پمپ‌بنزین‌ها را برعهده گرفته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر