دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 68765
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1400 18:23
آخرین تحولات افغانستان؛ انتقال مسالمت آمیز قدرت در جریان است

«اشرف غنی» افغانستان را ترک کرد

شبکه طلوع افغانستان نیز گزارش داده است که دقایقی پیش اشرف غنی رییس جمهور این کشور کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده است. گفته می شود او استعفا داده است. رویترز خروج غنی از کشور را تائید کرد.
سرعت تحولات در افغانستان بسیار بالا است. امروز نیروهای طالبان به دروازه های کابل پایتخت این کشور رسیدند. برخی از این نیروها وارد شهر هم شدند اما طالبان می گوید منتظر انتقال قدرت مسالمت آمیز است. 

 از طرف دیگر امروز رایزنی‌های گسترده برای انتقال قدرت در جریان بود ، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، نماینده ناتو و هیاتی از طالبان امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان حاضر شدند. 

جزییات دقیقی از مذاکرات در دست نیست اما سرپرست وازرت کشور افغانستان اعلام کرده است که انتقال قدرت مسالمت آمیز صورت  خواهد گرفت. 

شبکه طلوع افغانستان نیز گزارش داده است که دقایقی پیش اشرف غنی رییس جمهور این کشور کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده است. گفته می شود او استعفا داده است. رویترز خروج غنی از کشور را تائید کرد اما روشن نکرده که او به کجا رفته است. 

آسوشیتد پرس هم گزارش داده که  حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و و یک دستیار نزدیک دیگر اشرف غنی، به همراه او کشور را ترک کرده‌اند. 

ویدئویی از لحظه خروج غنی از افغانستان منتشر شده است. همچنین عبدالله عبدالله رییس شورای عالی صلح با انتشار ویدئویی این خبر را تائید کرده است. او غنی را رییس جمهور پیشین خواند. 

عبدالله گفت: "رئیس‌جمهور سابق افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند."

عبدالله عبدالله از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. وی افزود که این شب و روزهای سخت به زودی سپری می‌شوند و مردم می‌توانند روزهای صلح آمیز را ببینند.

همچنین امروز رحمان رحمانی، صلاح الدین ربانی، محمدکریم خلیلی، محمد محقق در یک پرواز ویژه از کابل به اسلام آباد انتقال داده شدند.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام دیپلماتیک خبر داد که علی احمد جلالی، چهره دانشگاهی تحصیل کرده در آمریکا که پیشتر سمت‌های وزیر داخله و سفیر افغانستان در آلمان را بر عهده داشته به عنوان رئیس دولت انتقالی معرفی می‌شود.

این منابع دیپلماتیک همچنین به رویترز گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان موافقت نهایی خود را با انتصاب آقای جلالی اعلام می‌کنند یا خیر.

اشرف غنی افغانستان را ترک کردتصویری از حضور برخی رهبران افغانستان در اسلام آباد پاکستان 
در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در ویدئویی همراه سه دخترش اعلام کرد که در کابل می‌ماند.

او افزود: «ما آرزو داریم که مسائل کشورمان از طریق صلح و مذاکره برطرف شود.»

کرزی از نیروهای امنیتی و نیروهای طالبان خواست که در هر کجایی که هستند امنیت جان و مال مردم را نگه دارند.

او از مردم هم خواست که در خانه‌های خود بمانند. کرزی افزود: «در تلاش است تا با بزرگان طالبان از راه مسالمت، برادری و وطن‌داری و وطن دوستی وارد صحبت شود.»

بسیاری از سفارت خانه‌های غربی در کابل تعطیل شدند. 

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که دیپلمات‌های این کشور در افغانستان با ورود طالبان به پایتخت از سفارت به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند.

این مقام می‌گوید که بالگردهای نظامی بین ساختمان سفارت و فرودگاه در حال تردد هستند.

در همین حال درویش رئوفی، ولسوال بگرام به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای نظامی افغانستان در پایگاه هوایی بگرام که محل نگهداری ۵ هزار زندانی است، تسلیم طالبان شدند. در این زندان هم نیروهای طالبان و هم داعش حضور داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در حساب توییتری خود اعلام کرد که «زندان مهم در فرودگاه بگرام به کنترل طالبان در آمد.»

او تصریح کرد که زندانیان از زندان خارج و به مکان امن منتقل شدند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر