جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 68741
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1400 12:06
پشت پرده های اسنوا به بهانه تولید ملی منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی کلاغ نیوز، نزدیک به یک میلیون تلویزیون قاچاق سالانه وارد بازار ایران می شود در حالی که ایرانی ها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تلویزیون ایرانی می خرند و این مساله حکایت از یک واقعیت دارد که تلویزیون های خارجی نسبت به نمونه های داخلی کیفیت بالاتری دارند.
نکته جالب اینجاست که به تازگی شرکت اسنوا مدعی تولید اولین پنل ملی تلویزیون در کشور شده در حالی که در پنل های تلویزیونی مهمترین قطعات چیپ ست، اُپن سل و برنامه نرم افزاری هستند که هنوز داخلی سازی نشده و عملا آنچه از آن به ساخت پنل تلویزیون در کشور تعبیر شده، همان مونتاژ سی کی دی قطعات پنل در ایران است. از این رو افتخار این شرکت تنها راه اندازی یک «کلین روم» است که به سرمایه گذاری چندانی هم نیاز ندارد و بسیاری از شرکت های تولیدکننده تلویزیون در ایران سالهاست که توان مونتاژ پنل به این شکل را دارند.


از طرف دیگر برای ساخت پنل حداقل باید برای ۵ میلیون تلویزیون تیراژ تولید پیش بینی شده باشد در حالی که حداکثر میزان نیاز بازار ایران به تلویزیون دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است و خود شرکت اسنوا هم حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تولید می کند بنابراین داخلی سازی پنل توجیه ندارد، اما مساله چیست؟
پروسه مونتاژ دستی پنل تلویزیون حداکثر حدود ۴ دقیقه طول می کشد که ارزش افزوده چندانی هم ندارد از طرف دیگر تکنولوژی تولید پنل توسط شرکت های مادر تا اتمام تاریخ مصرف آن عرضه نمی شود. بنابراین تلاش برخی شرکت ها برای به اصطلاح بومی سازی پنل تلویزیون با وجود غیرقابل توجیه بودن رویکرد اقتصادی آن، بیشتر با هدف ایجاد انحصار یا تلاش برای تغییر تعرفه واردات پنل های تلویزیون است تا بتوانند قیمت ها را در بازار دیکته و مصرف کننده را محدود به انتخاب کالاهای خود کنند و این مسیر می تواند بیشتر به زیان مصرف کننده ای باشد که به دنبال استفاده از محصولات روز و فناورانه است.

حالا به نظر شما اسنوا با ادعای تولید ملی بیشتر به دنبال محدودیت در بازار است یا ارتقای صنعت تلویزیون ایران؟
از طرف دیگر شرکت لوازم خانگی اسنوا امروز به بهانه کمبود کالا و گرانی مواد اولیه، کالا را به موقع به مشتران متقاضی خرید با تسهیلات تحویل نمی دهد و بعد از دریافت حواله تحویل لوازم خانگی را به سه ماه بعد موکول می کند، این در حالی است که این شرکت مدعی هست که می تواند کالای مورد نیاز بازار داخلی کشور را بدون نیاز به واردات تامین کند
دو نکته درباره اقدامات اسنوا وجود دارد نخست اینکه از شرایط کنونی کشور و نبود کالای خارجی در بازار حداکثر سواستفاده را از مشتریان ایرانی می کند دوم اینکه به متولیان تنظیم بازار فشار وارد می کند که اجازه دهند دوباره قیمت محصولات اسنوا بالا برود، اما واقعیت این است برخی مشتریان داخلی هیچ تمایلی برای خرید این کالاها ندارند و همچنان چشم انتظار آزاد شدن واردات لوازم خانگی خارجی هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر