پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 68613
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1400 00:19
معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به نماینده تبریز خواستار رسیدگی به وضعیت کامیون های وارداتی در گمرکات و جلوگیری از ضرر و زیان به مالکان این کامیون ها شد.
راه امروز: نامه مهرداد جمال ارونقی خطاب به حجت الاسلام و المسلمین میر تاج الدینی نماینده تبریز، آذر شهرو اسکو  به شرح زیر است؛

بازگشت به نامه شماره 1077853 مورخ 17‏/5‏/1400 و در خصوص نامه رانندگان محترم ایرانی مالک کامیون های خارجی به استحضار می رساند:

علیرغم اینکه این سازمان در تاریخ 11‏‏/4‏‏/1400، جهت جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون ها، چهار فقره پیشنهاد درخصوص: 1‏‏- ارائه شمارۀ شاسی کامیون های اسقاطی، پس از ترخیص و قبل ازشماره گذاری به ناجا؛ 2‏‏-پذیرش مغایرت های جزئی در مشخصات کامیون ها با اسناد ابرازی؛ 3‏‏- موکول نمودن ارائه کدرهگیری بانک به بعد از ترخیص کامیون از گمرک؛ 4‏‏- استقرار نمایندگان سازمان راهداری در راستای رفع مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیونهای وارداتی؛ طی نامۀ شمارۀ 474272‏‏/1400 به سازمان راهداری ارائه نموده و آن مرجع نیز در تاریخ 15‏‏/4‏‏/1400، طی نامۀ شمارۀ 71‏‏/53572 ، دو پیشنهاد از چهار پیشنهاد ارائه شده را مورد پذیرش قرار داده و مراتب را به گمرک ایران ابلاغ نمود، مع الوصف بررسیهای انجام شده حکایت از این موضوع دارد که علیرغم مضی یک ماه از توافقات و پیگیری های صورت پذیرفته، پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیون های وارداتی از گمرکات کشور حاصل نشده و میلیون ها دلار سرمایه وارده به این کشور، زیر آفتاب سوزان فصل تابستان یا شرایط جوی، در گمرکات کشور در حال از بین رفتن است که علاوه بر این خسارات مادی ، این امر، باعث ایراد ضربات و لطمات روحی فراوان به صاحبان اصلی کالا گردیده است که لازم است ضمن آسیب شناسی موضوع، تصمیمات عاجلی برای تعیین تکلیف این سرمایه های بلاتکلیف اتخاذ گردد.


ارونقی در بخش دیگری از نامه خود به چند مورد مهم درخصوص کامیون های رسوبی در گمرکات کشور به شرح زیر اشاره کرده است:
 
۱. بررسی های میدانی و آمار واصله از ۹ گمرک اجرایی کشور به شرح زیر نشان می دهد ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیون ها هنوز به گمرک اظهارنشده و 1084 دستگاه از آنها ، علیرغم اینکه به گمرک اظهارشده است، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا ننموده است. باید توجه داشت علیرغم اینکه این حوزۀ معاونت، در تاریخ بیست و ششم تیرماه ۱۴۰۰ ، طی نامۀ شمارۀ ۵۴۰۷۷۹‏/۱۴۰۰ از تمامی گمرکات اجرایی درخواست ارائه آمار نموده است، صرفاً ۹ گمرک اجرایی به شرح جدول ذیل نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام نموده اند لیکن ، برخی از گمرکات اجرایی ، تا تنظیم این گزارش، هیچگونه آماری به این حوزۀ معاونت ارائه ننموده اند که با محاسبۀ آمار کامیون های رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از ۳۶۴۳ دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. 


۲. بررسی های صورت پذیرفته نشان می دهد بیشا از ۷۰ درصد کامیون های وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیون ها بدلیل عدم صدور ثبت سفارش ، به گمرک اظهار نشده اند ولی صحت و سقم این موضوع باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیون های رسوبی را در آستانۀ متروکه شدن قرار خواهد داد.

۳. اسناد اولیه و ترانزیتی کامیون ها نشانگر این است که کامیون های وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF (هلند) ، Renault (فرانسه) و Volvo (سوئد) می باشند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیون ها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیده ای مواجه شده است؛ 

۴. اکثر این کامیون ها توسط برخی از شرکت های حمل و نقل بین المللی وارد و حتی اظهار شده اند. تعدادی از این شرکت های واردکننده عبارتند از: آرش تیر زرین ، آرنگ نگین، آذرآبادگان، آرمان دیزل عرشیا، اسکوسیمان، اطلس راه اروپا،ارگ پارس، ایلیا تیررانان جاده ، ایمن راه آروین، ارشاد ترابر پارس، اطلس گستر نوین وزیری، بارایران، بار اندیش، پرستو ترابر بازرگان، پیام صنعت فولاد سپاهان، تهران فاصله، توسعه صادرات ارگ پارس، تانکر بار امید اردبیل، تکوین بار فولاد میانه، پارمین تجارت پاکان، جوان بار شهرک، صبوران ترابر آذربایجان، شباهنگ آذین، خورشیدبار سپاهان، همایون دیزل الوند، سیرود کالای خاورمیانه کارا، رهگشایان ترابر، مروارید ماکو، مهرآروین تجارت، داوود خداداد، سبلان خودرو، رهگشایان ترابر، درسا ترابر، ستاره جهانرو آریا، هژیر راه، سفیر صنعت هزاره، شادمهر ترابر، گنج بار تهران، تهران مارین، تکسیز، پیشروصنعت حیران، تعاونی مشعل خلیج فارس، نیک رکاب و ....؛

۵. از جمله مواردی که درخصوص طولانی شدن روند ترخیص کامیون های وارداتی احصاء یا اعلام شده است عبارتند از: عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک؛ عدم مراجعۀ برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی؛ تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست ؛ طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه؛ طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیون ها از گمرک؛ عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و ....؛ 

با توجه به مراتب معنونه لازم است موارد اشاره شده بقید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و عنداللزوم با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان کلیۀ مراجع و سازمان های مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات مبتلابه این کامیون های وارداتی، تصمیمات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایۀ وارده به گمرکات جلوگیری شود؛ همچنین با تخلفات احتمالی در این خصوص به نحو مقتضی برخورد شود. از جمله مواردی که در این زمینه باید سریعاً تعیین تکلیف و ابلاغ گردد، عبارتند از: 

در پایان نامه نیز آمده است: بدیهی است با توجه به مراجعه و پیگیری عدۀ زیادی راننده و صاحبان اصلی کامیون های رسوبی در گمرکات، اتخاذ تصمیمات سریع در این خصوص و اطلاع رسانی مطلوب و شفاف جهت تنویر افکار عمومی، امری فوری و ضروری به نظر می رسد که سازمان گمرک، آمادگی کامل خود را جهت بررسی همه جانبه این امر و تلاش در راستای رفع مشکلات مبتلابه اعلام می دارد. همچنین از آن مقام محترم نیز استدعا دارد ضمن طرح موضوع در مجلس محترم شورای اسلامی ، تمهیدات لازم در راستای اتخاذ تصمیمات عاجل در ترخیص کامیون هایی که با موافقت مراجع ذیربط و بصورت کاملا قانونی وارد کشور شده و حقوق مکتسبه برای صاحبان کامیون ها ایجاد شده است بوجود آید. قبلا از توجه جنابعالی نسبت به درخواست جمعی از رانندگان محترم و زحمتکش که تنها سرمایۀ آنها در معرض بلاتکلیفی و حتی نابودی قرار گرفته است کمال امتنان را دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر