يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 685
تاریخ انتشار: 08 تير 1392 00:49
به گزارش راه مردم به نقل از ایسنا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری 92 میزبان داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان بود، داوطلبانی که پس از یک سال یا شاید بیشتر تلاش، اکنون به تاثیرگذارترین مرحله زندگی درسی خود رسیده‌اند و باید هر آنچه آموخته‌اند، امروز بازپس دهند.

 

با یک نگاه ساده به محوطه حوزه‌های امتحانی و مشاهده خانواده‌هایی که ساعت‌ها نگران در پشت درهای بسته سالن‌های امتحانی چشم انتظار فرزندان خود هستند و هر کدام به نوبه خود برای فرزندشان آرزوی موفقیت می‌کنند، می‌توان اهمیت کنکور و تاثیر آن بر زندگی داوطلبان و خانواده‌ها را دید.

 

برخلاف سال‌های گذشته امسال دانشگاه صنعتی امیرکبیر درهای اصلی خود را به روی همراهان داوطلبان گشوده بود تا بتوانند این ساعت‌ها را که احتمالا برایشان کند نیز می‌گذشت در محوطه دانشگاه سپری کنند، البته برخی از خانواده‌ها نیز خود در اطراف در ورودی اصلی دانشگاه در زیر سایه درختان به انتظار نشسته بودند.

 

پیش از شروع آزمون که با چند داوطلب هم صحبت شدیم، حرف‌ها و احساسات متفاوتی را در بین آن‌ها دیدیم و شنیدیم. یکی از داوطلبان که به قول خودش یک سال است که شب و روز ندارد، در دقایق پایانی منتهی به آغاز آزمون، استرس زیادی را تحمل می‌کند، تا حدی که به دستور پزشک برای هفته قبل از امتحان از قرص‌های ضد استرس استفاده کرده است.

 

از دیگر سو یکی از داوطلبان که با آرامش خاصی در آخرین دقایق آرام آرام به سمت حوزه امتحانی نزدیک می‌شود، با لحنی ملایم می‌گوید که ساعت برگزاری کنکور کمی زود است و با ساعت خوابش تداخل دارد! او مطمئن است در آزمون عملکرد خوبی نخواهد داشت، بنابراین نه تنها استرس ندارد، بلکه آرامش خاصی در چشم‌هایش موج می‌زند که انگار زمان غروب آفتاب در حال قدم زدن در ساحل است.

 

در این میان عده‌ای از داوطلبان نیز هستند که خدا را شکر اشتهایشان خوب است، مقادیر زیادی خوراکی برای خود آورده‌اند تا در لحظه لحظه کنکور از خوردن آن‌ها بی بهره نباشند. از جالب ترین خوراکی‌های رویت شده در میان داوطلبان، آجیل از هر نوع، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ساندویچ و ... بود.

 

اما انگار بعضی از داوطلبان برای دلایلی جز قبولی در کنکور نیز در جلسه آزمون حاضر می‌شوند. برای مثال داوطلب پسری که می‌گوید برای کیک و ساندیس سر جلسه حاضر شده است، البته نباید فراموش کرد برای برخی داوطلبان آزمون به کیک و ساندیسش معروف است.

 

در عین حال یکی دیگر از داوطلبان با اعتماد به نفس کامل می‌گوید که قطعا به رتبه زیر 200 دست پیدا خواهد کرد و از تلاش خود برای هر چه بهتر ظاهر شدن در جلسه کنکور صحبت می‌کند. او می‌گوید که در روزهای پایانی در روز 16 ساعت درس خوانده است.

 

اما درباره خود داوطلبان تا همین حد بسنده کنیم و مدتی را نیز با همراهان داوطلبان باشیم.

 

عده زیادی از مادران کنکوری‌ها در محوطه دانشگاه منتظر فرزندشان و در حال خواندن دعا و قر‌ان برای موفقیت پسرشان در کنکور بودند. زمانی که با آن‌ها صحبت کردیم انگار که آن‌ها نیز به اندازه خود داوطلب در طول این مدت استرس داشته‌اند و اغلب از هیچ گونه کمک و همراهی با فرزندشان در طول زمان درس خواندن دریغ نکرده‌اند.

 

مادر یکی از داوطلبان می‌گوید که اگر پسرش در دانشگاه خوبی قبول نشود واقعا می‌شود بی انصافی را دید. او می گوید پسرش از سال گذشته تمام توان خود را برای این کنکور بکار گرفته است و امیدوار است که پسرش در آزمون حائز رتبه بسیار خوبی شود.

 

داوطلبی که پدر و مادرش را در تصادف از دست داده است، همراه با دایی خود به جلسه آزمون آمده است و دایی‌اش هم مدعی است، خواهرزاده‌اش لیاقت بهترین رشته و دانشگاه را دارد و به نتیجه کنکور او بسیار امیدوار است.

 

اما با نزدیک شدن به دقایق پایانی آزمون در صبح روز پنج شنبه برخی از داوطلبان به صورت پراکنده از سالن امتحان خارج می‌شوند که پرسیدن حال و هوای آن‌ها پس از رهایی از این ماراتن نیز شاید خالی از لطف نباشد.

 

سه نفر از داوطلبانی که گویا با هم از دوران دبیرستان دوست بوده‌اند درباره سوالات آزمون هم نظر بودند و می‌گویند که نسبت به سال قبل آسان‌تر اما مفهومی‌تر شده است. این سه نفر به گفته خودشان آزمون خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و رتبه خوبی را هم به دست خواهند آورد.

 

داوطلب دیگری که خوشحال به نظر می‌رسد پس از اینکه یک نفس عمیق و راحتی می‌کشد، می‌گوید که انگار بار سنگینی از روی دوشش برداشته شده و پس از دو سال احساس سبکی می‌کند. او که سال دومش است که در کنکور شرکت می‌کند، مدعی است که سال گذشته رتبه‌اش حدود 3000 بوده، اما از آن راضی نبوده است و امسال برای رتبه سه رقمی تلاش می‌کند. این داوطلب علاقه‌مند است که در رشته عمران در یکی از دانشگاه‌های تهران تحصیل کند.

 

اما از سوی دیگر داوطلبی که به گفته خودش مشکلی در روزهای گذشته برایش به وجود آمده است، معتقد است که کنکورش را خراب کرده و از این موضوع نیز بسیار ناراحت است.

 

با پایان یافتن زمان آزمون داوطلبان از سالن‌ها خارج شده و با حالت‌های روحی متفاوت از محل برگزاری آزمون دور می‌شوند، حس غریبی که شاید بسیاری از ما تلخی و شیرینی‌های آن را در زمان خود احساس کرده‌ایم.

 

با پایان یافتن آزمون گروه‌های ریاضی و هنر، آزمون گرو‌های آزمایشی دیگر امروز و فردا، 6 و 7 تیرماه ادامه پیدا می‌کند تا پرونده چهل و سومین آزمون سراسری نیز ظهر روز شنبه، هفتم تیرماه 92 بسته شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر