يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 6844
تاریخ انتشار: 28 مهر 1392 22:29
مذاکرات هسته‌ای و دعوای میان مخالفین و موافقین محرمانه ماندن مذاکرات، تغییرات در بازار مسکن، وضعیت وخیم مین‌ها در ایران و سخنان وزیر نفت در مورد هدفمندی یارانه‌ها و اخبار مربوط به حذف دهک‌ها، مهم‌ترین مطالب امروز روزنامه‌های کشور است.


ريزش محسوس بهای مسکن در تهران


آغاز فصل تازه خرید و فروش در پایتخت، موضوع بررسی‌های امروز ابتکار است که در آغاز آن آمده است: حکم‌فرمایی رکود از ابتدای امسال از جمله مهم‌ترین عوامل اصلی کاهش قیمت‌ مسکن در این مدت عنوان می‌شود و امید به ادامه روند کاهشی و واقعی شدن قیمت‌ها که بار‌ها از سوی مسئولان مطرح شده، امیدوارکننده‌ترین گفته‌های مسکنی طی مدت اخیر بوده است.

ترکیدن حباب قیمت، واقعی شدن قیمت‌ها و ادامه روند کاهشی قیمت بازار مسکن، بار‌ها گفته شده و متقاضیان همواره منتظر تحقق آن هستند تا شاید این بار کاهش قیمت‌ها بتواند آغازی در مسیر خانه‌دار شدنشان شود. افزایش بیش از ۶۷ درصدی قیمت مسکن در بهار امسال نسبت به بهار پارسال که از سوی مرکز آمار تأیید شده است، بازار مسکن را ‌با تغییرات بسیاری همراه کرد، به گونه‌ای که پول‌های کلانی به عنوان سود و زیان در بازار رد و بدل شد. بر خلاف انتظار هر سال از فصل پر رونق معاملات مسکن، تابستان امسال با کمترین نوسان نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته خود پایان یافت و به زعم مشاوران املاک، کمتر کسی نسبت به معامله اقدام کرد و تنها پول‌لازم‌های بازار معاملاتی انجام دادند و مابقی منتظر تصمیمات جدید بازار مسکن شدند.

حال متقاضیان مسکن در انتظار اتفاقات جدید در بازار هستند؛ اما آنچه از وضعیت آینده بازار مسکن شنیده می‌شود، ادامه روند کاهشی قیمت‌ها و بهبود خرید و فروش در پاییز و اوایل زمستان است. بر خلاف پاییز سال گذشته که بازار مسکن با نوسان شدید قیمتی آغاز شد، پاییز امسال به نظر آرام می‌رسد و انتظار می‌رود قیمت‌ها همچنان سیر نزولی داشته باشند. در این باره نیز معاون وزیر راه و شهرسازی که امسال را سال وفور مسکن عنوان کرده، می‌گوید قیمت‌ها سیر نزولی به خود گرفته‌اند و تا پایان سال قیمت‌ها واقعی می‌شوند.

همچنین رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از واقعی شدن قیمت‌ها خبر داده و بر این باور است: با کاهش نرخ ارز و سکه، بازار مسکن به ثبات نزدیک شده، ‌چراکه از اواخر تابستان سال گذشته با نوسانات نرخ ارز، مسکن نیز تحت تأثیر قرار گرفت و طبق گفته مرکز آمار بازار مسکن با افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها در پاییز نسبت به تابستان ۹۱ همراه بود و این روند تا پایان سال شدت بیشتری گرفت. روند افزایش قیمت‌ها و سود و زیان‌های حاصله از مسکن تا بهار امسال ادامه داشت؛ اما درست از فروردین امسال بازار مسکن با رکود همراه شد و این رکود نیز تحت تأثیر بلاتکلیفی بازار از تغییر دولت باقی ‌ماند.

حال با گذشت نیمی از سال، اعلام می‌شود که حباب مسکن کاملا از بین رفته و قیمت‌ها به کف نزدیک شده است. همچنین عده‌ای معتقدند با آغاز فصل پاییز و شروع فصل جدیدی از معاملات اقتصادی، بازار مسکن باز هم پر رونق می‌شود اما قیمت‌ها با کاهش همراه است. به عقیده بیشتر مسئولان و کار‌شناسان مسکن، امید به کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم سال در صورتی امکان پذیر است که عرضه مسکن افزایش یابد تا قیمت‌ها واقعی شوند و بازار از کمبود عرضه دور شود، در غیر این صورت باز هم با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم.

در مقایسه قیمت خانه‌های شهر تهران در نیمه نخست امسال، کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی در بهار و کاهش قیمت‌ها در تابستان امسال نسبت به بهار و زمستان گذشته چشمگیر بود و حال کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تومان در قیمت هر متر خانه برای خرید و فروش محسوس است. فصل تابستان امسال که با رکود در بازار مسکن آغاز شد، بیانگر کاهش قیمت و حجم معاملات تیر ماه نسبت به دو ماه اردیبهشت و خرداد بود. در مقایسه دو فصل بهار امسال و زمستان گذشته، ‌کاهش حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی در هر متر خانه مشاهده شد و حال با آغاز فصل جدید به نظر می‌رسد این روند کاهشی ادامه‌دار است.

ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیاست

آسیب دیدن شماری از کودکان در انفجار مین در غرب کشور، باعث شده است که روزنامه اعتماد در چند مطلب به وضعیت مین‌های باقی مانده در خاک ایران بپردازد.

به نوشته این روزنامه، ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیاست. اعتماد در این باره نوشته: سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند سالانه ۲۴ هزار غیرنظامی در دنیا مانند این دو کودک به دلیل انفجار مین‌های زمینی کشته یا مجروح می‌شوند: در واقع یعنی هر ۲۲ دقیقه یک نفر. بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، ایران بعد از کشور مصر دومین کشور آلوده به مین در دنیا محسوب می‌شود. بر اساس یک تحقیق انجام شده در ایران به طور متوسط روزانه ۲/۲ نفر بر اثر انفجار در کشور دچار مصدومیت و مجروحیت‌های دایمی می‌شوند که حدود ۳۰ درصد از این میزان در استان کرمانشاه اتفاق می‌افتد. اگرچه آمار دقیقی از مین‌هایی که هنوز خاک ایران را پوشانده‌اند مشخص نیست و برخی از منابع تعداد مین‌های خنثی نشده کشور را حدود ۱۶ میلیون ‌عنوان می‌کنند اما با توجه به اینکه آمار دقیقی از میزان پاکسازی مین‌ها در این سال‌ها نیز وجود ندارد، نمی‌توان تعداد دقیق آن‌ها را مشخص کرد.

در گزارش میدانی اعتماد هم آمده ‌که منطقه نیاز به پاکسازی دارد. آکو یکی از اهالی مریوان در گفت‌و‌گو با «اعتماد» گفت: منطقه به شدت نیازمند پاکسازی مجدد است. لازم است مسئولان به سرعت به سراغ این منطقه بیایند زیرا عمده کسانی که قربانی این مین‌ها می‌شوند بچه‌ها هستند. این جوان اهل مریوان همچنین افزود: مشخص نیست چرا با وجود آنکه همه مسئولان سخن از پاکسازی منطقه می‌کنند ولی باز هم شاهد انفجار مین هستیم.

‌«سحر» نیز دیگر شهروند مریوان ‌در گفت‌و‌گو با «اعتماد» تأکید کرد: دست کم می‌توانند به بچه‌ها از طریق مدرسه و مهدهای کودک آموزش بدهند تا به سراغ اماکن ناشناخته نروند یا حداقل درباره مین به آن‌ها آموزش داده شود.

عثمان مزین وکیل دادگستری نیز معتقد است که برای مین زدایی باید کمک بین‌المللی بگیریم. در بخشی از مطلب وی درباره مین‌زدایی برای روزنامه اعتماد آمده است نیروهایی که برای این کار اقدام می‌کنند، کم هستند که باید تعدادشان بیشتر باشد.‌

راه دیگر این است که ایران به کنوانسیون اتاوا ملحق شود و از راه‌های بین‌المللی برای مین زدایی اقدام کند. مشکل اساسی این است که در ارتباط با این گونه حوادث اجازه انتشار اخبار وجود ندارد و مقوله کاملا امنیتی می‌شود. آسیب دیدگان این گونه حوادث تحت حمایت هیچ ارگانی نیستند. بنیاد شهید باید به این موارد رسیدگی کرده و تشکیل پرونده دهد؛ اما دیده شده که گاهی پرونده‌های کامل را هم پذیرش نمی‌کند. در بسیاری از شهر‌ها کمیسیون ماده ۲ تشکیل نمی‌شود. مشاهده شده که تقاضای فردی ۱۰ سال در کمیسیون بوده و‌‌ همان جا مانده است. از فرماندهی‌های شهرهای غربی بیایند و گزارش کار دهند که در سال‌های گذشته چند پرونده کمیسیون داشته‌اند. گاهی وقتی مدارک افراد کافی است و تاییدیه هم وجود دارد رسیدگی نمی‌شود.

در آخرالامر هم پرونده‌ای در بهزیستی تشکیل می‌شود و ماهیانه ۴۰هزار تومان به افراد آسیب دیده داده می‌شود که این مبلغ از هشت سال پیش تاکنون هنوز تغییری نکرده است. بعضی از این آسیب دیدگان سرپرست خانواده هستند، کاسبکارهای محلی هستند که این مقدار برایشان کافی نیست.

بن‌بست هسته‌ای چگونه شکسته شد؟

در گزارش تحلیلی روزنامه ایران از آنچه در مذاکرات ژنو گذشت، آمده است: در عین حال سایر مذاکره‌کنندگان مانند وندی شرمن، نماینده امریکا هم تعبیر مشابهی به کار برد و در گفت‌و‌گویی با کریستین امانپور، خبرنگار مشهور سی. ان. ان گفت: هیچ‌گاه گفت‌وگو‌ها تا این حد صریح نبوده است. شرمن در ادامه گفت‌و‌گو با سی. ان. ان مذاکرات دو روزه در ژنو را «واقعی» و «دقیق» ارزیابی کرده و می‌گوید تاکنون چنین مذاکراتی را با ایرانی‌ها نداشته است.

«سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه هم ارزیابی مشابه اشتون و شرمن داشته و مذاکرات نمایندگان ایران و گروه «۱+۵» در ژنو را بی‌سابقه خواند و گفت: برای نخستین بار طی چند سال گذشته طرفین توانستند بیانیه مشترکی برای مطبوعات تهیه کنند. این دیپلمات روس بعد از پایان مذاکرات گفت: آهنگ مذاکرات بار دیگر سریع شده و دیدار بعدی طرفین قرار است در تاریخ ۸-۷ نوامبر، یعنی عملاً بعد از گذشت ۳ هفته از سرگرفته شود که چنین روندی طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. نمایندگان انگلستان، آلمان، فرانسه و چین هم دیدگاهی مشابه مطرح کردند و با اجماع کامل از رویکرد جدید در مذاکرات هسته‌ای سخن به میان آوردند که جملگی این مواضع نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده ایرانی موفق شده است دست‌کم در تشریح خواسته‌های خود و آنچه تحت عنوان حق و تکلیف هسته‌ای ایران در قبال جامعه جهانی ارزیابی می‌شود، موفق عمل کند.

شاید یکی از دلایل این‌که ایران توانست مواضع خود را به خوبی تشریح کند به توانایی‌های تکنیکی تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم برگردد. مثلاً وندی شرمن ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات به زبان انگلیسی، گفت این موضوع سرعت پیشروی را افزایش داد و ضمناً موجب شد طرفین مذاکراتی «مستقیم و بی‌پرده» داشته باشند، یا این‌که جیمز رینولدز، خبرنگار بی‌بی‌سی در امور ایران با انتشار تحلیلی درباره مذاکرات ژنو می‌نویسد: آقای ظریف با استفاده از پاور پوینتی که از لپ تاپ لنوای سیاه‌رنگش آن را اجرا می‌کرد، خطوط کلی طرحی را که قرار است به مناقشه هسته‌ای ایران پایان دهد، ترسیم کرد. دیپلمات‌ها برای اولین بار پس از سال‌ها گفتند در جریان جزئیات ماهیت برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته‌اند. گفت‌و‌گو‌ها به انگلیسی بود و از این جهت نیز با دور مذاکرات قبلی که ترجمه از انگلیسی به فارسی و بالعکس، باعث کندی کار می‌شد، تفاوت داشت.

البته توانایی‌های تکنیکی تنها به تسهیل و تسریع در پیشبرد مذاکرات کمک می‌کرد لیکن سهم اصلی را باید در توانایی‌ها و آشنایی کامل گروه دیپلماسی ایران با مذاکرات هسته‌ای دانست. موضوعی که حسن روحانی، رئیس جمهور هم در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۲۴ خرداد ماه بدان اشاره کرده و قول داده بود که در ماهیت مذاکرات تغییرات مهمی را ایجاد کند. از دیدگاه رئیس جمهور عدم آشنایی تیم مذاکره‌کننده ایرانی با فضای بین‌المللی باعث شده بود آنان از مذاکرات به‌عنوان فرصتی برای تشریح مواضع و نه رسیدن به راه حلی جامع و مانع استفاده کنند و همین مسأله هم باعث شده بود روند گفت‌و‌گو به اصطلاح به «مذاکره برای مذاکره» تبدیل شده و عملاً حاصلی جز تصویب چند تحریم غیرقانونی برای ایران نداشته باشد.

در همین چهارچوب بود که حسن روحانی که خود زمانی سکان مذاکرات هسته‌ای را عهده‌دار بود از یکی از همکاران کارکشته و آشنا به امور دیپلماسی جهانی یعنی محمد جواد ظریف که ضمناً تصدی وزارت امور خارجه را دارد دعوت کرد هدایت گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را هم عهده‌دار باشد. ظاهراً رئیس جمهور تشخیصش بسیار دقیق بود، چرا که با انتقال پرونده هسته‌ای از دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت خارجه اولاً این پرونده ماهیتش از پرونده‌ای امنیتی به پرونده‌ای دیپلماتیک تغییر کرد و از آن طرف هم ظریف با ارائه طرحی دقیق توانست نخستین گام را موفق بردارد. گام اول را از آن روی باید موفق دانست که در پایان مذاکرات هیچ‌کدام از طرف‌های مذاکره‌کننده حاضر به بیان مواضع منفی نشدند و موضعگیری‌ها عمدتاً مثبت بود. به گفته سیدمحمد صدر، رئیس شورای مشاوران وزارت خارجه غربی‌ها تعارف ندارند و اگر احساس می‌کردند در مذاکرات دریچه‌ای جدید بازنشده است، هرگز موضع مثبت نمی‌گرفتند. به این ترتیب اگرچه در ژنو توافقنامه‌ای امضا نشد و قرار هم نبود توافقنامه‌ای امضا شود، اما با این حال تیم مذاکره‌کننده ایرانی توانست به اصلیترین خواسته هدف‌گذاری شده‌اش یعنی بن‌بست‌شکنی در مذاکرات هسته‌ای دست پیدا کند.

به اسم یارانه دادن حوزه انرژی را نابود کردند

ایران در ستون آخرین اخبار خود آورده است که تکلیف یارانه پردرآمد‌ها تا پایان سال روشن می‌شود. بر این اساس کسری هزار میلیارد تومانی تأمین یارانه نقدی در هر ماه، اصلاح در روش پرداخت یارانه نقدی را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. بنابراین دولت از میان راه‌هایی که پیش رو داشت، حذف یارانه ثروتمندان و تداوم پرداخت به سایر اقشار را انتخاب کرده است. بر این اساس، دولت چهار کارگروه برای بررسی و بازنگری در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تشکیل داده است که یکی از کارهای آن‌ها، شناسایی خانوارهای ثروتمندی است که هم اکنون یارانه نقدی دریافت می‌کنند. روز گذشته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این ارتباط از تعیین تکلیف حذف اقشار پردرآمد از فهرست یارانه بگیران خبر داد. بدین ترتیب تا انتهای سال جاری لیست یارانه‌بگیران نهایی خواهد شد. همچنین سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز از تعیین تکلیف وضعیت حذف دهک‌های بالای جامعه تا پایان سال از سوی چهار کارگروهی که در دولت تشکیل شده، خبر داد.

این در حالی است که اعتماد از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان وزیر نفت در مورد شیوه اجرای هدفمندی را مورد توجه قرار داده و نوشته است: کاهش تولید نفت، پس کشیدن غول‌های بزرگ نفتی از بازار نفت ایران، ایجاد عدم تعادل در قیمت‌های انرژی و سست شدن مدیریت چهار شرکت بزرگ وزارت نفت، از دستاوردهای دولت‌های احمدی‌نژاد بوده است. در عین حال، دولت دهم پالایشگاه‌ها را وادار کرد که بنزین تولید کنند و این مسأله نوعی عدم تعادل در خطوط ایجاد کرد. حالابیژن زنگنه می‌خواهد این همه را اصلاح کند.

وزیر نفت در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به اسم دادن یارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلفات صریح و مکرر از قانون، نابود کردند. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیازمند مرمت فوری و اصلاح ساختار بودجه‌ای در لایحه بودجه سال آینده است.

وی با یادآوری اینکه آخرین باری که به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رفته، در سال ۱۳۷۶ برای معارفه آقایی، معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش بوده است، ادامه داد: از آن زمان تاکنون به این شرکت نیامدم، زیرا من خیلی اهل تغییرات نبوده و اساسا به ثبات مدیریت اعتقاد دارم. وزیر نفت با بیان اینکه مشکلاتی که در این چند ساله برای صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش آمده، داستان غم انگیز و فاجعه آمیزی است، دوباره تأکید کرد: یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به خاطر اجرای اهدافی، دستگاه‌های بزرگ بخش انرژی کشور را در آستانه نابودی کامل رساندند، کار این افراد مثل کسی است که سوار بر یک آمبولانس برای رساندن مریض به مقصد در راه صد‌ها نفر را زیر گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است: این دوستان به اسم دادن یارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلفات صریح و مکرر از قانون نابود کردند. زنگنه متذکر شد: ارزشمند‌ترین چیزی که از شرکت پالایش و پخش مانده، نیروی انسانی آن است: زیرا هر چیز مادی که این شرکت داشت، نابود کردند. آن‌ها مکرر در مکرر این کار را با زیر پا گذاشتن قانون انجام داده‌اند. وزیر نفت تأکید کرد: برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خیلی چیز‌ها را از دست دادیم، برای چه؟ که چه بشود؟ خدا را شکر که خداوند جواب این دوستان را داد، چون بنیان این کار اشتباه و خراب بود و خداوند اجازه نمی‌دهد کار نادرست به ثمر برسد.

زنگنه گفت: در سال‌های اخیر برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها پول‌های زیادی برخلاف قانون از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گرفته شد و متاسفانه چون چاره‌ای ندارند، امسال هم این پول را از این شرکت می‌گیرند، اما سعی می‌کنیم این مشکل خارجی که مثل یک بختک عظیم روی گلو و سینه این شرکت قرار گرفته را از بین ببریم. اگر این مشکل برطرف شود، وضعیت داخلی شرکت پالایش و پخش طوری است که می‌توان با همدلی و بدون تنش کار‌ها را به جلو برد. وی با بیان اینکه من سر عهد خود هستم و تاکنون مدیران جدید صنعت نفت را از بدنه این صنعت انتخاب کرده‌ام، افزود: بنده در آینده نیز به این عهد وفادار خواهم بود. وزیر نفت با اشاره به اینکه ساختار بودجه‌ای شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید به سمت عقلانیت برود، تصریح کرد: وقتی عقل و تدبیر بر کار‌ها حاکم نیست، کار جلو نمی‌رود. در جریان هدفمندی یارانه‌ها پولی به زور از این شرکت گرفته شد و باعث شد بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی در این شرکت حکمفرما شود، نمی‌شود با سیستمی کار کرد که یک عده خود را بر‌تر بدانند و آن عده با بقیه به زبان زور و توهین رفتار کنند، خدا را شکر این دوران تمام شد. زنگنه تصریح کرد: ما باید در سال آینده که تنظیم بودجه خیلی اهمیت دارد، تلاش کنیم تا بنیان‌های درستی در آن گذاشته شود و دیگر شاهد تکرار این موارد و اشتباه‌ها نباشیم؛ البته این موضوع ممکن است چند سالی نیز طول بکشد.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان مذاکرات محرمانه

محرمانه بودن مذاکرات هسته‌ای همچنان موضوعی محل اختلاف است. در سویی روزنامه‌هایی مانند کیهان، رسالت و جوان هستند که خواهان افشای محتوای مذاکرات هستند و در سوی دیگر، سایر روزنامه‌ها حق را به تیم مذاکره کننده می‌دهند.

کیهان با اشاره به اعتراض بعضی نمایندگان مجلس به محرمانه بودن مذاکرات ژنو نوشته: برخی نمایندگان مجلس با انتقاد به محرمانه خواندن مذاکرات هسته‌ای، تأکید کردند مسائل مربوط به منافع ملی کشور را نباید محرمانه دانست و ملت ایران باید در جریان روند گفت‌وگو‌ها و تصمیم‌گیری راجع به منافع ملی کشورشان قرار بگیرند.

جوان نیز نوشته که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در اعتراض به طرح محرمانه بودن مذاکرات ژنو گفته است که: مردم نامحرم نیستند!‌ این روزنامه ادامه داده است که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به موضوع محرمانه بودن طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت: اینکه ما مطرح کنیم مباحث مذاکرات محرمانه است، این واقعاً اعلام خوبی نیست. اولاً به جهت اینکه مباحثی که در نشست مطرح می‌شود، هیچ وقت محرمانه نمی‌ماند، اگر ما هم سعی کنیم که مطالب را مطرح نکنیم دیگران مطرح می‌کنند. ثانیاً نمی‌شود مسائل مربوط به منافع ملی کشورمان را محرمانه نگه داریم، مگر چنین چیزی می‌شود! بالاخره ملت ما باید در جریان روند گفت‌وگو‌ها و تصمیم‌گیری راجع به منافع ملی کشورشان قرار بگیرند. وی تأکید کرد: مگر ما می‌توانیم بگوییم مردم، ما در مورد منافع ملی کشور تصمیم می‌گیریم، محرمانه است و شما خبر نداشته باشید! بعد از سایت‌های غیررسمی بشنویم مطالبی مطرح می‌شود که ملت ایران برای حفظ آن‌ها سال‌های سال خون دل خوردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ادعای محرمانه بودن خوب نیست، نه به لحاظ اینکه محرمانه بودن حفظ شود و نه به لحاظ اینکه ما مردم را نامحرم بدانیم، بنابراین بهتر است با مردم شفاف و روشن صحبت کنیم، مگر ما جرمی می‌خواهیم انجام بدهیم! ما از حقوق ملتمان می‌خواهیم دفاع کنیم و حقوق ملت نیز صریح و روشن است و این‌ها خطوط قرمز نظام است. بار‌ها مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و حتی وزیر امور خارجه در مورد آن‌ها تأکید کرده‌اند و برای حفظ این حقوق هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم و به هر شکلی مقاومت می‌کنیم.

تهران امروز هم در توصیف این رویارویی نوشته: همزمان با دعوت کمیسیون امنیت ملی از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و عراقچی، معاون وزیر خارجه برای حضور در این کمیسیون و ارائه گزارش مذاکرات ژنو، بحث و نقد و نظر درباره محرمانه بودن مذاکرات هم بالا گرفته است. روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور، ظریف و عراقچی از مذاکرات ژنو دفاع کردند. روحانی آن را نشانه حسن‌نیت ایران دانست و ظریف و عراقچی هم محرمانه بودن مذاکرات را نشانه جدی بودن ایران ارزیابی کردند. اما در این میان برخی گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها هم خواستار شفاف‌سازی مذاکرات شدند و اعلام کردند وقتی طرف‌های خارجی از ریز مذاکرات و جزئیات طرح ایران خبر دارند دیگر دلیلی بر محرمانه بودن طرح ایران باقی نمانده و باید برای مردم توضیح داده شود که در ژنو چه اتفاقی افتاده و ایران چه پیشنهاداتی داده است که طرف‌های غربی با خوشحالی از آن یاد می‌کنند. البته در این میان تعدادی از نمایندگان هم بر ضرورت اعتماد ملی به تیم مذاکره‌کننده سخن به میان آورده‌اند و در عین حال گفته‌اند که نباید از منافع ملی و حقوق هسته‌ای کوتاه آمد.

تهران امروز در بخشی از گزارش خود در این باره به مجلس پرداخته و نوشته: نمایندگان مجلس هم اگرچه غالبا ترجیحشان بر شنیدن ماجرا از زبان ظریف آن هم در یک جلسه غیرعلنی است اما برخی همچنان پیگیر حضور یک نماینده مجلس در مذاکرات هستند و آن را لازم می‌دانند. موضوعی که اگر چه از سوی دستگاه دیپلماسی جدی گرفته نشده اما می‌تواند به حرف و حدیث‌ها در این زمینه پایان دهد. منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یکی از نمایندگانی بود که در گفت‌وگو با رسانه‌ها خواستار شفاف‌سازی موضوع مذاکرات شد و گفت: «اگر بناست مردم ایران از جزئیات مذاکرات هسته‌ای مطلع نشوند وزارت امور خارجه باید توجیهات لازم را در این باره داشته و به مردم ارائه کند و به‌طور شفاف با مردم صحبت کند‌».

حقیقت‌پور گفت: «وزارت خارجه و دولت باید یا دلیل قانع‌کننده‌ای را برای عدم اطلاع‌رسانی درخصوص مذاکرات هسته‌ای به مردم ارائه کند یا قید محرمانه را از مذاکرات برداشته و مردم را در جریان جزئیات آن قرار دهد که در غیر این صورت فشار‌ها بر دولت و وزارت خارجه افزایش پیدا خواهد کرد». حسین شریعتمداری نیز در کیهان رضایت طرف غربی از ادبیات و رفتار تیم ایرانی را دستمایه انتقاد قرار داد و نوشت: «ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف نشان می‌دهد در جریان مذاکرات ژنو، امتیازات برجسته‌ای که برای آن‌ها غیرمنتظره بوده است، دریافت کرده یا قول دریافت آن را گرفته‌اند. اگر اینگونه باشد باید پرسید چه نکته و بخش درخور توجه دیگری هست که باید محرمانه بماند؟!»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر