جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 68227
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1400 18:23
۸۵ درصد ظرفیت تولید واحدهای فولادی تعطیل شدند

نامه‌ اعتراضی انجمن فولاد به صمت/ دستور به تعطیلی صنایع داده اند!

دبیر انجمن فولاد در نامه‌ای به قائم‌مقام وزیر صمت اعلام کرد که قطعی برق موجب تعطیلی ۸۵ درصد تولید واحدهای فعال زنجیره فولاد شده و این کمبود بار برق نباید فقط روی دوش کارخانجات باشد.

به گزارش راه امروز: رسول خلیفه‌سلطان در این نامه اعتراضی به صمت،  خواستار برنامه ریزی عادلانه تولید در صنایع انرژی بر شد و تاکید کرده  که نباید بار کمبود برق فقط بر دوش فولاد و سیمان باشد. در همین حال، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در مورد آخرین وضعیت صنایعی که به دلیل قطعی برق به تعطیلی کشانده شدند، در اظهاراتی گفته است که  کارخانجات به صورت دستوری تعطیل شده‌اند، یعنی دستور مصلحتی نظام بوده که اولویت با بخش خانگی باشد و دستور به تعطیلی صنایع داده است. او می گوید: بسیاری از صنایع  با حکم قضایی و دستور مقامات تعطیل شدند، وقتی واحدهای صنعتی به هر دلیلی تعطیل می‌شوند، می‌تواند عوارض و پیامدهای بسیار سنگینی داشته باشد. به گفته ابوالفضل روغنی، تا قبل از قطعی برق سیمان 30 هزار تومان بود اما الان 120 هزار تومان شده است. تولیدکننده که قیمت را افزایش نداده بلکه مکانیزم عرضه و تقاضا باعث این موضوع می‌شود. وقتی تولید به دلیل تعطیلی دستوری انجام نمی‌شود طبیعی است که عرضه کاهش یافته و قیمت افزایش می‌یابد.

جزئیات نامه انجمن فولاد 

روز سه شنبه اسدالله کشاورز معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از قول وزارت نیرو برای تامین برق صنایع از پنجشنبه/ هفتم مردادماه خبر داد و گفت: خشکسالی و شرایط کم آبی، تولید برق کاهش و با توجه به فصل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده است؛ لذا شاهد قطعی برق در صنایع مختلف از جمله سیمان و فولاد بودیم که باعث افزایش قیمت سیمان شده است. این موضوع به طور مستمر و مکرر از سوی وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفته و وزارت صمت پیشنهادها و اعتراضات خود را در این زمینه اعلام و مطرح کرده است اما کماکان این مشکل وجود دارد اما براساس جلساتی که با وزیر نیرو برگزار شد، قرار است با خنک‌تر شدن هوا، برق قابل توجهی به صنایع فولاد و سیمان برسد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

اما روز گذشته دبیر انجمن فولاد در نامه‌ای به قائم‌مقام وزیر صمت اعلام کرد که قطعی برق موجب تعطیلی ۸۵ درصد تولید واحدهای فعال زنجیره فولاد شده است و این کمبود بار برق نباید فقط روی دوش کارخانجات باشد.  رسول خلیفه‌سلطان در نامه‌ای به مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی خواستار برنامه ریزی عادلانه تولید در صنایع انرژی بر شد.  وی در این نامه تاکید کرده است که نباید بار کمبود برق فقط بر دوش فولاد و سیمان باشد  . 

در نامه دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد آمده است: «پیرو مذاکرات قبلی در حاشیه جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ چهارم مردادماه ۱۴۰۰  و مذاکرات متعاقب آن و عطف به نامه مورخ بیستم تیرماه سال جاری ‬ این انجمن خطاب به وزیر صمت به استحضار می‌رساند علی رغم وعده‌های قبلی متأسفانه تأمین حداقلی برق مورد نیاز کارخانجات زنجیره فولاد کشور همچنان در شرایط بحرانی قرار داد که موجب وارد آمدن خسارات سنگین روزانه به این زنجیره و اقتصاد ملی کشور گردیده و به طور میانگین بیش از ۸۵ درصد تولید واحدهای فعال زنجیره فولاد را به تعطیلی کشانده است که قطعاً تبعات نامطلوب آن بر بازار داخلی و صادراتی فولاد ایران در ماه‌های آینده بیش از زمان کنونی پدیدار خواهد شد.  بر این اساس و با توجه به نتایج جلسه مورخ دوم مر دادماه ۱۴۰۰ در حضور وزیر نیرو و با توجه به پیش بینی تداوم وضعیت نامطلوب فعلی تا پایان مرداد ماه، تقاضا دارد جلسه فوق العاده ای در جهت برنامه ریزی تولید عادلانه و متوازن برای کلیه صنایع انرژی بر در شرایط بحرانی فعلی و پرهیز از قرار گرفتن همه بار بر دوش یک یا دو صنعت را به صورت فوری و عاجل تنظیم و امر به ابلاغ فرمائید تا حداقل بتوان با مدیریت منسجم در آن وزارتخانه و تعامل لازم با وزارت نیرو، شرایط تولید حداقلی کارخانجات زنجیره فولاد در جهت تنظیم بازار داخلی و رفع تعهدات ضروری صادراتی را فراهم نمود  .ضمناً این انجمن آمادگی خود جهت ارائه برنامه پیشنهادی در این خصوص در جلسه مذکور را اعلام می‌نماید.»

دستور به تعطیلی صنایع داده اند!

در همین حال،  رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در مورد آخرین وضعیت صنایعی که به دلیل قطعی برق به تعطیلی کشانده شدند ، به «ایلنا » گفته است:  کارخانجات به صورت دستوری تعطیل شده‌اند، یعنی دستور مصلحتی نظام بوده که اولویت با بخش خانگی باشد و دستور به تعطیلی صنایع داده است. بسیاری از صنایع  با حکم قضایی و دستور مقامات تعطیل شدند، وقتی واحدهای صنعتی به هر دلیلی تعطیل می‌شوند، می‌تواند عوارض و پیامدهای بسیار سنگینی داشته باشد. کارخانه باید کار کند تا بتواند حقوق کارگر را داده یا شغل ایجاد کند. چنانچه شرکت‌ها در طولانی مدت دچار آسیب‌های این‌چنینی شوند، نمی‌توانند برای حقوق تامین منابع داشته باشند و آسیب آن به جامعه برمی‌گردد.

ابوالفضل روغنی افزود: در این شرایط کارگر کمترین ضرری که می‌کند این است که نمی‌تواند حقوق خود را به موقع دریافت کند و آثار این موضوع مجدد به جامعه برمی‌گردد. برای مثال تا قبل از قطعی برق سیمان 30 هزار تومان بود اما الان 120 هزار تومان شده است. تولیدکننده که قیمت را افزایش نداده بلکه مکانیزم عرضه و تقاضا باعث این موضوع می‌شود. وقتی تولید به دلیل تعطیلی دستوری انجام نمی‌شود طبیعی است که عرضه کاهش یافته و قیمت افزایش می‌یابد.  

وی در پاسخ به سوالی در مورد سطح تولید در کارخانجات بیان کرد: وزارت نیرو هم کمی وضعیت را مدیریت می‌کند. برای مثال فشار بار در استان خوزستان و دیگر استان‌های گرم نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و طبیعتا فشار بیشتری به واحدهای صنعتی وارد می‌شود. نمی‌توان گفت تولید در صنایع که با این تعطیلی‌ها مواجه شدند به صفر رسیده است اما بیشتر کارخانجات سیمان یا کارخانجاتی که مواد ذوبی دارند تعطیل هستند. یا بسیاری از کارخانجات کاغذسازی شیفتی کار می‌کنند.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: وزارت نیرو موظف به ارائه جدول قطعی است، قبلا این جدول را ارائه نمی‌داد اما الان یک جدول قطعی داده و شرکت‌ها تقریبا می‌دانند در چه بازه زمانی باید تعطیل باشند.  این فعال اقتصادی معتقد است که معمولا واحدهای صنعتی اولین قربانی‌های تصمیم‌گیری‌ها دولتی هستند، چراکه می‌خواهند به مردم و مصرف‌کنندگان توجه بیشتری داشته باشند. درحالی که این اشتباه سختی است، به دلایلی که شرح داده شد اگر واحد صنعتی دچار مشکل و آسیب شود، جامعه دچار مشکل می‌شود. زور هیچکس به دولت نمی‌رسد و هر تصمیمی که بگیرد همه واحدهای صنعتی بخش خصوصی باید تبعیت کنند و قدرت این را هم ندارند که بخواهند مقابله کنند. دولت به شکل دستوری از قوه قهریه استفاده کرده و واحدهای صنعتی را تعطیل می‌کند.

روغنی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان خسارت به صنایع گفت: وظیفه وزارت صنعت که با همه واحدهای صنعتی در سراسر کشور در ارتباط است؛ اینکه میزان خسارت به صنایع را محاسبه کند. اما فعلا در این مورد آماری منتشر نشده است. دوره مالی یک شرکت به روزهای کاری، هفته‌های کاری و ماه‌های کاری تقسیم می‌شود و ما بسیاری از هفته‌های کاری را از دست داده‌ایم.  

او به این موضوع نیز اشاره کرد که در قانون بهبود فضای کسب و کار بندی وجود دارد که مطابق با آن دولت باید در این موارد جبران خسارت کند اما چه زمانی خسارتی پرداخت شده که این بار نیز پرداخت کند؟ دولت راه فرار برای این موضوع دارد.  روغنی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که شدت گرما در کشور وجود دارد، قطعی‌ها هم ادامه دارد، اما وزارت نیرو حتی به صنایع اطلاع نداده که قطعی‌های فعلی که منجر به تعطیلی  می‌شود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. درحالی که یکی از حقوق قانونی صنایع این است که از عملکرد و وضعیت دستگاه‌های دولتی که با صنعت و تولید مرتبط هستند خبر داشته باشند. اما متاسفانه آنقدر دستگاه‌های دولتی متکبرانه برخورد می‌کنند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

پیامدهای منفی ناشی از قطعی برق

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر هم با اشاره به پیامدهای منفی ناشی از قطعی برق صنایع فولاد، از تحمیل خسارت جدی به این واحدها و عدم توانایی پیمانکاران بخش تولید در تامین هزینه‌های ثابت خبر داد.  ایمان عتیقی با یادآوری شعار حمایت و مانع زدایی از تولید در سال جاری گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر به صنایع تحمیل شده است در زمینه تامین برق مورد نیاز واحد‌های تولیدی بسیار گله مندیم. او یکی از موارد و مصادیق حداقلی حمایت از تولید را تامین برق صنایع اعلام کرد و افزود: کاهش بین ۱۰ تا ۹۰ درصدی در طول دوره موجب آسیب جدی و بسیار زیادی به تجهیزات و همچنین صنایع زیردستی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شده است.  وی در ادامه از کاهش درآمد ناشی از قطعی برق و تبعات و اثرات منفی آن خبر داد و با بیان اینکه پیمانکاران این شرکت با توجه به ماهیت قراردادشان و به دلیل مشکلات در تامین برق، قادر به تأمین هزینه‌های ثابت نیستند، این اتفاق را موجب تحمیل خسارت جدی به پیمانکاران بخش تولید دانست.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر