سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 68146
تاریخ انتشار: 04 مرداد 1400 16:08
معاون فنی گمرک گفت: صاحبان کالا به روندهای دولتی اطمینان ندارند و مطمئن نیستند که پس از ترخیص کالا بتوانند ارز ۴۲۰۰ تومانی خود را تحویل بگیرند؛ به همین دلیل کالای خود را از گمرک ترخیص نمی‌کنند.
به گزارش راه امروز،  مهرداد جمال ارونقی در گفت و گوی زنده تلویزیونی به تشریح دلایل دپوی نهاده‌های دامی در گمرک پرداخت وگفت: مشکلات کالاهای اساسی به یک مورد خلاصه نمی‌شود. برای کالاهای اساسی باید صاحبان کالا مجوزهای قانونی را به گمرک ارائه دهند. از طرفی در خصوص تأمین ارز به دلیل اینکه ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد ملاحظاتی وجود دارد. بحث حمل این کالاها و مواردی دیگری که وجود دارد، باید انجام شود تا بتوانیم کالا را تأمین کنیم.

ارونقی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: برای نمونه در گذشته بحث ترخیص درصدی را مطرح کرده بودیم به دلیل اینکه مشکلات فراوانی برای ترخیص کامل این کالاها وجود دارد. زمانی که دو ماه ترخیص درصدی متوقف شد، در حال حاضر نتایج آن را می‌بینیم و همچنان تبعات آن ادامه دارد. 

ارونقی با توضیح اینکه ترخیص درصدی به این معنا است که زمانی که یک کالا کد رهگیری بانک را ندارد نمی‌تواند از گمرک ترخیص شود، بیان کرد:  اما برای کالاهای اساسی به دلیل فسادپذیر بودن آن‌ها اجازه داده شده بود که گمرک ۹۰ درصد این کالاها را بدون کد رهگیری بانک ترخیص کند.

اما به گفته او،  اواخر سال ۹۹ این تسهیل برداشته شد و اکنون هنوز نتوانسته‌اند تبعات آن را جبران کنند. از یکم خردادماه  یعنی پس از نزدیک به ۳ ماه، این موضوع بررسی و مجدداً این امکان برقرار شد،  ولی همچنان تبعات لغو این قابلیت همچنان ادامه دارد.

 ارونقی گفت: صاحبان کالا به روندهای دولتی اطمینان ندارند و مطمئن نیستند که پس از ترخیص کالا بتوانند ارز ۴۲۰۰ تومانی خود را تحویل بگیرند؛ به همین دلیل کالای خود را از گمرک ترخیص نمی‌کنند.

                                            هیچ کالا و یا نهاده ای بدون مجوز بازارگاه،​ وارد کشور نشده

معاون فنی گمرک، همچنین شب گذشته یکشنبه 3 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه هیچ کالا و یا نهاده ای بدون مجوز بازارگاه،​ وارد کشور نشده است، گفت: گمرک برای ترخیص همه نهاده هاف مجوز وزارت جهاد کشاورزی را از جهت قرنطینه کالا و مجوز بازارگاه اخذ می کند.  جمال ارونقی افزود:​ اسنادی که به گمرک ارائه مي شود از زمان اظهار تا زمان صدور مجوز بازارگاه، بیش از 45 روز طول می کشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر