سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 68143
تاریخ انتشار: 04 مرداد 1400 13:17
ماجرای اختلاف گمرک وبانک مرکزی بر سر تامین ارز کالاهای اساسی چیست؟

ابهام ۱.۴میلیارد دلاری ارز واردات؛ ‌بانک مرکزی شفاف سازی کند!

اختلاف گمرک و بانک مرکزی بر سر تامین ارز کالاهای اساسی بالا گرفت. بانک مرکزی می گوید: تا پانزدهم تیرماه ۴.۶ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی ارز تامین کرده است. اما گمرک معتقد است که در این مدت تنها ۳.۲ میلیارد دلار کالای اساسی ترخیص شده و ۳.۵ میلیارد دلار نیز موجودی اقلام اساسی در گمرکات است؛ یعنی یک اختلاف ۲.۱میلیارد دلاری. از طرفی بنابر داده های منتشر شده، ۱.۴ میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی تامین شده، اما کالایی از گمرک خارج نشده، که این موضوع به ابهامات ارز واردات کالاهای اساسی بیشتر دامن می زند.

به گزارش راه امروز، ماجرای تامین ارز واردات کالاهای اساسی چیست و ابهام کجاست؟ براساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، باید در نیمه ابتدایی امسال ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات تامین ارز کند که ۴.۵ میلیارد دلار آن برای اقلام زیر نظر وزارت صمت و کشاورزی و ۱.۵ میلیارد دلار دیگر برای دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان است. 

بانک مرکزی: ۴.۶ میلیارد دلار ارز تامین شده
براساس آمارها واظهارات خود مسئولان بانک مرکزی، تا پانزدهم تیرماه سال جاری برابر با ۴.۶ میلیارد دلار کالای اساسی تامین ارز شده است. این در شرایطی است که گمرک اعتقاد دارد در این مدت ۳.۲ میلیارد کالاهای اساسی مشمول ارز ترحیجی یا همان دولتی شامل «جو، دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله سویا، روغن خام، گندم و سایر»  می‌شود.

بنابر آمارهای ارائه شده،  ۱.۲ میلیارد دلار برای ذرت، یک میلیارد دلار روغن خام، و دانه‌‌های روغنی ۸۸۳ میلیون دلار، روغن خام یک میلیارد دلار، کنجاله سویا ۴۸۳ میلیون دلا، گندم ۲۲۵ میلیون دلار و سایر ۱۳۰ میلیون دلار ارز از سوی بانک مرکزی تامین شد. بیشترین کالای اساسی ترخیص شده از گمرک  هم مربوط به «ذرت،‌ روغن خام و دانه‌های روغنی» است.

۱۳۰ میلیون دلار ارز برای کدام کالاها تامین شده؟!
تا این جای کار براساس آنچه خود متولیان بانک مرکزی اعلام کرده اند، ۴.۶ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی تا پانزدهم تیرماه تامین کرده است که مربوط به ۶ قلم کالای اساسی است و یک قلم سایر کالاها نیز ۱۳۰میلیون دلار ارز تامین شده که البته  مشخص نیست شامل چه کالاهایی می‌شود، که مسئولان بانک مرکزی باید در این زمینه شفاف سازی کنند. 

گمرک: تنها ۳.۲ میلیارد دلار ارز تامین شده

حالا اما نگاهی به روند ترخیص گمرک در مورد ۶ قلم کالای اساسی بیندازیم؛ آمارها نشان از این دارد که تا ۱۵تیرماه سال جاری، ۳۰۲ میلیون دلار جو، ۵۳۷ میلیون دلار دانه های روغنی، ۸۸۹ میلیون دلار ذرت، روغن خام ۸۷۵ میلیون دلار، کنجاله سویا ۳۲۷ میلیون دلار، گندم ۳۰۱ میلیون دلار ترخیص شده اند.  به عبارتی دیگر، مجموع ترخیصی این اقلام تا ۱۵ تیرماه برابر با ۳.۲ میلیارد دلار بوده است. 

اختلاف ۲.۱ میلیارد دلاری تامین ارز کالاهای اساسی
مقایسه آمارها،  نشان از یک اختلاف ۲.۱ میلیارد دلاری تامین ارز کالای اساسی میان گمرک و بانک مرکزی دارد. از طرفی ۱.۴ میلیارد دلار ارز تامین شده اما کالایی از گمرک خارج نشده است. همچنین اطلاعات دریافتی از گمرک حاکی از این است که هنوز ۳.۵ میلیارد دلار کالای اساسی در گمرکات موجود هستند که ترخیص نشده اند. 

در همین حال، معاون فنی گمرک نیز در اظهاراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات موجود است،  عنوان کرده که حداقل یک میلیارد دلار از تامین ارزی که بانک مرکزی مطرح کرده مربوط به ترخیص اعتباری کالای اساسی در سال گذشته است که بعد از ۳ ماه ارز آن را در سال جاری تامین کرده و جزء آمار سال جاری محاسبه کرده است. براساس گفته های مهرداد جمال ارونقی،  بنا به آمارها  نزدیک به ۲.۱ میلیارد دلار کالا و نهاده‌های دام و طیور تامین ارز نشده وبیش از ۳ میلیارد دلار کالای اساسی نیز در بنادر و گمرکات موجود است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر