يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 67867
تاریخ انتشار: 26 تير 1400 13:12
وضعیت نامناسب کرونا در چند استان

وعده جدید روحانی برای واکسیناسیون!

روحانی گفت: "برخی از استان‌ها مانند کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان، سیستان و بلوچستان و حتی تهران در زمینه بستری شرایط خوبی ندارند."
حسن روحانی رییس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی کرونا از شرایط نامناسب چند استان خبر داد. روحانی همچنین وعده داد  طی دو هفته آینده ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق خواهد شد.

رییس جمهور در جلسه امروز شنبه ستاد ملی کرونا گفت: «متاسفانه امروز در گزارش‌ها دیدیم برخی از استان‌ها مانند کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان، سیستان و بلوچستان و حتی تهران در زمینه بستری شرایط خوبی ندارند و روند بیماری روبه افزایش است. همه می‌دانیم این ویروس فشار بسیار زیادی به مردم وارد کرد و علاوه بر سلامت مردم، آثار روانی، چالش‌ها و خسارت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی به جامعه زد.»

او افزود: "متاسفانه وقتی فکر می‌شد شرایط در حال حرکت به سمت آرام شدن است، همزمان انتخابات از یک طرف، مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی و از همه مهمتر ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی از سوی دیگر کار را به مراتب سخت کرد و موجب شد با خیز صعودی در سراسر کشور مواجه شویم."

به گفته رییس جمهور "هرچقدر ما در مرزها تلاش کنیم اما ویروس وارد می‌شود. در استان‌ها تلاش می‌کنیم سفر استانی به راحتی صورت نگیرد و ممنوع شود اما با فاصله زمانی از استانی به استان دیگر، مجدد منتقل می‌شود. همه تلاش‌ها انتشار ویروس را به تعویق می‌اندازد اما اصل انتشار را در سراسر کشور به یک صورتی شاهد هستیم. برای اینکه بتوانیم از ویروس فاصله بگیریم و مشکلات جسمی، معیشت، سلامت و اقتصاد را حفظ کنیم مسلما بهترین راه این است که از ویروس فاصله بگیریم."

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فاصله گرفتن ویروس به معنای این است که در اجتماعات شرکت نکنیم، ترددها را کم کنیم، از ماسک و وسایل بهداشتی استفاده کنیم و پروتکل‌ها را کامل رعایت کنیم، تصریح کرد: «امروز اعلام شد به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل عمل می‌شود و این عدد پایینی است و توقع ما رعایت ۸۵ یا ۹۰ درصدی است. درصد رعایت پروتکل که پایین باشد، دورهمی‌ها هم برگزار شود و در رستوران‌ها و تالارها هم مراعات فاصله‌گذاری صورت نگیرد، ویروس هندی هم وارد می‌شود و پیدا است که چه مشکلاتی در کشور و برای مردم به وجود می‌آید.»

روحانی با اشاره به روند واکسیناسیون در کشور گفت: «الحمدلله بیش از ۷ میلیون واکسن تزریق و ۲ میلیون دیگر هم توزیع شده است و علیرغم اینها در این هفته حدود ۷ میلیون دوز دیگر وارد کشور می‌شود. در مرداد ماه بیش از یک میلیون واکسن داخلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در مجموع در یکی، دو هفته آینده حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن می‌توانیم در دسترس داشته باشیم و تزریق آن طی چند هفته و حدود ۲۰ روز می‌تواند انجام گیرد.»

رئیس‌جمهور اضافه کرد: "در نهایت وعده‌ای که دادیم که تا پایان دولت افراد ۶۵ سال به بالا و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه می‌شوند عمل خواهد شد و حتی در برخی از ‌استانها ۶۰ سال به بالا هم دارند از واکسن استفاده می‌کنند. در برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا و در برخی نقاط مرزی و جزایر ۱۸ سال به بالاها دارند از واکسن استفاده می کنند."

روحانی درباره بازگشایی مدارس هم گفت: «اگر شرایطی باشد که در مهر ماه گشایش مدارس و دانشگاه‌ها صورت گیرد، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمین و اساتید دانشگاه مدنظر قرار داده شده است. برای عشایر و گروه‌هایی که اعلام کردیم، طبق وعده‌ای که تا پایان دولت داده شده است، عمل خواهیم کرد. یکی از واکسن‌های داخلی ما نیز به بازار واکسیناسیون آمده و امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان این دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم قرار گیرند.»

روحانی با تاکید بر ادامه رعایت پروتکل های بهداشتی با وجود واکسیناسیون گفت: "بسیاری از کشورهایی که بعد از واکسیناسیون، پروتکل‌ها را کنار گذاشتند پشیمان شدند و مجددا در حال توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات هستند."

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «مصونیت کافی زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام گیرد. به همین دلیل هم کشورهای اروپایی که در سطح وسیعی واکسیناسیون انجام دادند، به دلیل اینکه کشورهای اطراف آنها چه در آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین از واکسن استفاده نکردند، این ویروس مجددا به صورت جهش یافته کشورشان وارد شده است. درست است مرگ و میر به شکل سابق نیست اما ابتلا و اشغال تخت‌های بیمارستانی مشکلات ایجاد می‌کند.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر