جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 67789
تاریخ انتشار: 23 تير 1400 23:05
معاون فنی گمرک با اعلام اینکه از ابتدای امسال ۶.۸ میلیون تن کالای اساسی را از گمرکات و بنادر کشور ترخیص کردیم، گفت: ارزش این کالا‌ها ۳.۲ میلیارد دلار بوده است و هم اکنون حدود ۲ میلیون تن کالا، آماده حمل و خروج از بندر است.

به گزارش راه امروز: مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در برنامه گفت وگوی شبکه خبر گفت: از ابتدای امسال ۶.۸ میلیون تن کالای اساسی را از گمرکات و بنادر کشور ترخیص کردیم و ارزش این کالا‌ها ۳.۲ میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: حدود ۲ میلیون تن کالا، آماده حمل و خروج از بندر است به عبارتی تمام تشریفات اداری آن انجام شده است.  این مقام مسئول با بیان اینکه صاحبان کالا به هیچ عنوان کالا‌های خود را در بنادر به‌ویژه بندر امام خمینی(ره) نگه نمی‌دارند، گفت: اکنون ظرفیت انبار‌های بندر امام(ره) پر شده است و اکثرا در محوطه‌های تخلیه شده است و در آن دما هیچ صاحب کالا، کالای خودش را در بندر نگه نمی‌دارد.
معاون فنی گمرک با اشاره به قطعی برق و قطعی سیستم گمرک گفت: قطعی برق داشتیم و نهایت تا ۳ ساعت سیستم گمرک قطع بوده است نه اینکه یک کالا ۴ ماه در گمرک بماند.

واردات ۳۰ میلیون تنی محصولات کشاورزی
حسن عباسی‌معروفان  هم که در این برنامه حضور داشت با بیان اینکه امسال نزدیک به ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، واردات داشتیم، گفت: حدود ۲۳ میلیون تن از این کالا‌ها را نهاده‌های دامی و مابقی را روغن خوراکی و گندم تشکیل می‌دهد. مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته در داخل کشور ۱۳۴ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی تولید شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۹ میلیون تن صادرات داشتیم که بیش از ۶.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل شده است. به گفته عباسی‌معروفان، میزان واردات ما در سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد دلار بود که از لحاظ تناژ بیش از ۲۱ میلیون تن محصولات کشاورزی بوده است.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا از گمرکات وارد کشور شده است. به گفته وی به دلیل اینکه هم اکنون ورود کالا به کشور بالاست روند ترخیص کالا هم سرعت گرفته است.

واردات ۶۲ درصد کالا‌های اساسی از بندر امام
در ادامه غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری گفت: اوج کار ما در بنادر نیمه دوم سال است به‌ویژه در بندر امام(ره) که ۶۲ درصد کالا‌های اساسی وارداتی ما از آنجا به کشور وارد می‌شود. وی افزود: سال گذشته همه تمهیدات را سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اتخاذ کرده بود و علی‌رغم اینکه خواب بین ۷ تا ۸ روز را در بندر امام(ره) و بقیه بنادر با همین فاصله زمانی داشتیم متاسفانه گمرک تدبیری برای خروج کالا‌های اساسی نداشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال برداشت محصولات تولیدی داخل کشور ازجمله استان خوزستان آغاز شده است، گفت: در همین مدت ۳ ماه و ۲۰ روزه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی شامل گندم، چغندر، ذرت، تره بار از استان خوزستان حمل کردیم.  وی افزود: تا امروز بیش از ۵.۵ میلیون تن کالا یعنی ۲۵ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته حمل کردیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر