سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 67747
تاریخ انتشار: 22 تير 1400 10:04
معاون فنی گمرک با انتقاد از تبعیض رفتاری در تخصیص ارز برای ترخیص کالاها مطرح کرد

بانک مرکزی لیست ارزبگیران اعتباری را منتشر کند

معاون فنی گمرک با انتقاد از اینکه بر اساس مدارک و مستندات، بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد تا مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود، از بانک مرکزی درخواست کرد تا لیست شرکت هایی که به صورت اعتباری در سال ۹۹ به آنها ارز داده شده را با میزان ارزی که به آنها اختصاص پیدا کرده و چه مدت زمان بعد از ترخیص کالا داده شده را منتشر کند.
به گزارش راه امروز:  بیش از ۷ میلیون تن کالا از ۶ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند در گمرکات و بنادر کشور دپو شده اند، یک رکود در رسوب کالا. اما چرا کالاها در گمرک مانده اند و ترخیص نمی شود، موضوعی است که این روزها متولیان گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی وصمت از نگاه عملکردی دستگاه خودشان به آن می پردازند. 

۴۵ روز معطلی برای صدور مجوز بازارگاه 
در همین رابطه مهرداد جمال ارونقی با حضور در گفت و گوی ویژه خبری درباره انباشت نهاده‌ها در گمرکات کشور  به ارائه توضیحاتی پرداخت وگفت: در کالا‌های اساسی نیاز به مجوز‌های قانونی داریم که حتماً باید توسط گمرک اخذ شود تا اجازه ترخیص کالا داده شود و بیشتر این‌ها مجوز وزارت جهاد کشاورزی را نیاز دارند که در خصوص سلامت کالا این مجوز‌ها در حداقل زمان ممکن صادر می‌شود و به گمرک ارائه می‌شود.
او  با اشاره به اینکه  مجوز دیگری هم تحت عنوان مجوز عرضه کالا در بازارگاه است که با نرخ مصوب برای کالا‌ها یا نهاده‌هایی که در نظر گرفته شده نیاز است، بیان کرد: متاسفانه تاخیر در ترخیص کالا ایجاد می‌کند از این جهت که حداقل زمانی که مجوز بازارگاه به گمرک ارائه می‌شود که البته هنوز به صورت غیر سیستمی است ۴۵ روز به طول می‌انجامد که در این مدت زمان گمرک نمی‌تواند کالا را ترخیص کند که باید اصلاح شود.

ارونقی در این لحظه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با نامه‌ای اعتراض آمیز عنوان کرد که گمرک حق ندارد بدون مجوز بازارگاه نسبت به ترخیص کالا اقدام کند و الان اگر یک کیلو کالا را بدون مجوز فیزیکی بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی ترخیص کنم باید پاسخگو باشم.  معاون فنی  گمرک ایران افزود: این ۴۵ روز حداقل زمان است و بر اساس مدارک که بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد که مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود.

۱.۴ میلیون تن کالا روی کشتی مانده است
او همچنین  درباره نامه ۹۰ درصد ترخیص کالا از وزارت جهاد افزود: وارد کننده ها از این شرایط استقبال کردند چون ۴ ماه کالای آنها مانده و نمی توانند کالای خودشان را خارج کنند و نامه ۹۰ درصد با پیشنهاد گمرک بوده است و 3 ماه می شود که این مصوبه ۹۰ درصدی قطع شده و کلی کالا مانده است. برای اولین بار ۱.۴ میلیون تن کالا روی کشتی به مدت یک ماه مانده است. معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته اعلام کرده بود فقط ۱۶ شرکت اعتباری وارد کنند و به غیر از آن افرادی که کالای خودشان را وارد کرده بودند به آنها اعتباری نمی دادند، گفت: یعنی کالاها در گمرکات و بنادر ماندند و علی رغم اینکه اسناد مالکیت داشتند کالای خود را نمی توانستند خارج کنند. ما این مشکل را مطرح کردیم و نهایتاً اعلام شد تمامی شرکت ها می توانند اگر کالای خودشان را در این شرایط به بنادر و گمرکات کشور رساندند حتماً از شیوه اعتباری استفاده کنند ولی هیچکس اقدام و عمل نکرد.

از ارزپاشی به برخی شرکتها تا قطره چکانی ارزی
ارونقی  از آقای تاجیک نژاد درخواست کرد تا لیست شرکت هایی که به صورت اعتباری در سال 99 به آنها ارز داده شده را با میزان ارزی که به آنها اختصاص پیدا کرده و چه مدت زمان بعد از ترخیص کالا داده شده را منتشر کند.  معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: فقط ۱.۸ میلیارد یورو کالا در بندر امام خمینی (ره) است که باید تعیین تکلیف شود و هیچ کدام از اینها تخصیص نشده اند و تأمین نگرفتند و همه کالاها دپو شده است. او درباره موضوع حمل و نقل کالا هم افزود: در حال حاضر ۲ میلیون تن کالای آماده خروج داریم که در بندر امام خمینی (ره) است که باید خارج شود.
ارونقی گفت: الآن در بنادر شمالی بالای ۱۱۰هزار تن کالا بیش از ۸ ماه در آنجا ماندند و نمی توانیم تشخیص دهیم که این کالا فاسد شده یا نشده است که قرنطینه باید اعلام نظر کند و حتی کالا تا۱۶ ماه هم داریم که در بنادر شمالی وجود دارد. او همچنین  اعلام کرد که در بنادر جنوب کشور هم که الآن در محوطه های روباز کالا را نگهداری می کنند دمای هوا ۵۰ درجه است.

در تخصیص اعتباری تأخیر داریم؛‌ چون پس از ترخیص تأمین  ارز انجام می شود!
حسین تاجیک نژاد کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره تأمین ارز برای ترخیص کالاها گفت: طبق مصوبه مجلس امسال 8 میلیارد دلار می توانیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهیم.  وی افزود: از این 8 میلیارد دلار، 6 میلیارد دلار برای 6 ماهه اول سال است که چهار و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی است.
 
او ادامه داد: ما از درآمد ارزی دولت می توانیم تخصیص بدهیم و تا الآن حدود ۴.۵ میلیاردی که باید برای کالاهای اساسی تا پایان شهریور تخصیص می دادیم را تا امروز انجام دادیم یعنی از برنامه جلو هستیم. تاجیک نژاد گفت: ما حدود ۲ میلیارد و۷۰۰ میلیون دلار تأمین را انجام دادیم که ۲ میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار به صورت نقدی و بخشی از این تخصیص به صورت اعتباری است. او افزود: طبیعی است که در تخصیص اعتباری، تأخیر داریم چون مقرر شده اول کالا بیاید، ترخیص بشود و بعد از ترخیص تأمین را انجام دهیم. اما در سال گذشته که تخصیص اعتباری انجام شد حدود 800 میلیون دلار این فرآیند را انجام دادیم.  این کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی گفت: تا الآن ۲.۷ میلیارد دلار تأمین کردیم که تا پایان شهریور تقریباً طبق برنامه هستیم.  وی افزود: بانک مرکزی ریال می تواند چاپ کند ولی ارز را نمی تواند چاپ کند حتماً ارز باید بیاید تا مصرف شود و بانک مرکزی صرفاً یک واسطه است.

تخصیص ارز با اعلام سه وزارتخانه صمت، جهاد و بهداشت بوده
وی ادامه داد: ما هیچ تخصیصی در کالای با ارز ترجیحی نمی دهیم مگر اینکه وزارت صمت، وزارت جهاد یا وزارت بهداشت به ما اعلام کرده باشد و ما هیچ اختیاری در مورد ترخیص کالاهای اساسی نداریم. آقای تاجیک نژاد گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته ۱۴شرکت اجازه اعتباری داشتند و بعد از آن همه شرکت ها می توانستند به صورت اعتباری کالا وارد کنند ولی ما صرفا با نظر وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام دادیم و حتی یک ثبت سفارش وجود ندارد که تخصیص داده باشیم و نظر وزارت صمت، جهاد یا بهداشت در کالاهای اساسی وجود نداشته باشد. وی افزود: بانک مرکزی به صورت ماهانه لیست افرادی که ارز دریافت می کنند را منتشر می کند.

۴میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد!
در بخش دیگری از این گفت وگوی خبری، مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد که بیشتر آن در بندر امام خمینی (ره) است.  حسن عباسی معروفان افزود: اگر آمار نیاز کل کشور به نهاده ها را در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۴میلیون تن فرض کنیم در هر ماه دو میلیون تن گردش کالایی را باید داشته باشیم.  او ادامه داد: در جلسه ای که حدود یک ماه پیش درباره این موضوع داشتیم مقرر شد نامه ای که سازمان دامپزشکی ارائه می دهد به عنوان ارائه در بازارگاه محسوب شود که تاخیر نداشته باشیم.

معروفان گفت: موضوعات قاچاق کالا الزام کرده که افرادی که کالا وارد می کنند و در سامانه بازارگاه ارائه نمی شوند عرضه خارج از سیستم تلقی می شود و قاچاق محسوب می شود.  او افزود: واردات در بازرگانی خارجی یک فرآیندی دارد که مرحله به مرحله و پشت سرهم است و افرادی که ثبت سفارش می کنند که بالای ۴۲۰ شرکت وارد کننده غلات و نهاده های دامی در کشور هستند که بیش از۱۱۰ شرکت فعالیت آنها چشمگیر است و این شرکت ها می توانند اعلام کنند که یک ثبت سفارش از روزی که بارگذاری در سامانه می کنند و روزی که ما تایید می کنیم چقدر طول می کشد و در حال حاضر ۱۴میلیون و دویست هزار تن ثبت سفارش داریم که تا پایان سال را پوشش می دهد.

معروفان با بیان اینکه  ۱۲ سازمان و ارگان در یک تجارت خارجی دخیل هستند و خروجی کار گمرک است، گفت:  اینکه کشتی در لنگرگاه وارد می شود ترخیص شود و۴۵ روز به طول می انجامد را به نوعی تایید می کنم که در کل باید این فرآیند طی۳۰ روز تمام شود.  مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در نامه ۹۰ درصد ترخیص که با کمک گمرک انجام شده ومقرر شد که افرادی که ارز نگرفتند و به آنها تخصیص داده نشده بتوانند۹۰ درصد را با نامه ها ترخیص کنند.

او عنوان کرد: در حال حاضر حدود چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در ۱۲گمرک داریم که بیشتر آن هم ذرت است که به میزان یک میلیون و هشتصد و ۸۰ هزار تن می باشد که این عدد در ۱۰روز پیش دو میلیون و دویست هزار تن بوده است یعنی ۳۲۰هزار تن طی ۱۰روز خارج شده است.

تبعیض ارزی صورت نگرفته
معروفان درباره مشکل ارزی گفت: امروز یک سهمیه ای برای ما به عنوان اعتبار ارزی مصوب شد و برای 6 ماهه اول سال 6 میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است که ۴ و نیم میلیارد دلار آن برای نهاده ها و کالاهای اساسی است و مابقی برای وزارت بهداشت است.

مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: از میزان 3 میلیارد دلاری که در حدود ۴ ماه دریافت کردیم حدود یک و نیم میلیارد دلار آن تأمین شده است و مصوب شده علاوه بر تخصیص نقدی، تخصیص اعتباری هم انجام شود. به گفته این مقام مسوول در  وزارت جهاد کشاورزی،  امسال مقرر شده هر فردی اعتبار نزد فروشنده خارجی دارد می تواند کالا وارد کند که ۴۳ شرکت اعلام آمادگی کردند و تا امروز ۱۹ شرکت اقدام کرده اند.
او با بیان اینکه از محل تخصیص ارز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به صورت اعتباری است، گفت: کالایی که الآن نیاز داریم بیش از میزان تأمین شده ارز است.  بنابر آمار اعلامی معروفان،  میزان ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از 6 میلیارد دلار داده شده که ۳ میلیارد و۲۵۰ میلیون دلار برای ۴ قلم نهاده ها است.  او  ادامه داد: تا تاریخ دهم خرداد ۱۴۰۰ هر فردی که کالا وارد کرده به صورت نقدی ارز به او داده شده است و از این تاریخ به بعد 1 دلار نقدی به هیچ فردی داده نشده، که تبعیض نشود و همه آنها به صورت اعتباری بوده است.

تبانی در کرایه حمل بار روند ترخیص را کند کرده!
مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی  همچنین درباره کرایه حمل بار گفت: کامیون داران یک تعرفه ای دارند که بر اساس تن کیلومتر محاسبه می شود و یک عرف از قدیم بوده که الآن شدت بیشتری هم گرفته که با عنوان پشت بارنامه است؛ این پشت بارنامه را شرکت های دولتی، بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام نمی تواند پرداخت کند در صورتی که بخش خصوصی این امکان را دارند تا کالاهایشان سریعتر برسد.
او افزود: هر کامیون متوسط ۲۲ تن بار خارج می کند و اگر بطور متوسط در بنادر کشور ۲ هزار و ۸۰۰ کامیون در روز بار بیاورد دیگر بار دپو نخواهد شد. به گفته معروفان،  اگر پشت بارنامه توسط راننده اخذ نشود رضایت درونی برای حمل بار را ندارد.
او درباره دپوی شرکت بازرگانی دولتی در گمرکات هم گفت: در بنادر ۵۰۰ هزار تن مخزن روغن داریم که در داخل کشور نداریم. اما مخزن روغن در بندر امام خمینی (ره) و بندر عباس داریم که به عنوان کالای دپو شده محسوب می شود در صورتی که انباری غیر از این در کشور نداریم.
معرفان در نهایت  گفت: بر اساس آمار دیروز ۲ هزار و ۸۰۰ کامیون توانسته ۶۹ هزار تن بار را خارج کند و اگر همین روال را پیش ببریم طی ۱۰روز بعد کمتر از ۲ میلیون تن کالا خواهیم داشت.

آقای معروفان مستندات ارائه کنند
در ادامه برنامه،  غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری در ارتباط تصویری با این برنامه درباره موضوع پشت بارنامه و قیمت های بالای محل گفت: در سه ماه پایانی سال فرصت طلایی برای خروج کالا از بندر و ورود ناوگان ما به بنادر است. او افزود: در سه ماهه آخر سال ۹۹ به صورت مکتوب به آقای معروفان، صاحبان کالای دولتی، بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی اعلام کردیم که واردات ناوگان ما بالای 2 هزار و 500 دستگاه است و خواب ۷ روز در بنادر از جمله بندر امام خمینی (ره) داریم و این فرصت را برای خروج کالا مغتنم شماریم ولی هیچ اقدام خاصی انجام نشد.
دغاغله در ادامه عنوان کرد: پیش بینی ما این بود که از اول سال هزار و۴۰۰ با توجه به برداشت محصولات داخلی با افزایش تقاضا مواجه می شویم و توان ما تقسیم خواهد شد و تا امروز فقط در استان خوزستان پنج و نیم میلیون تن کالای کشاورزی شامل چغندر قند، ذرت، گندم و تره بار در حال حمل است و همزمان باید کالای اساسی را هم حمل کنیم.
او همچنین گفت: حمل و نقل بر اساس تن کیلومتر و مصوبه شورای اقتصاد، توافقی است و بر اساس عرضه و تقاضا کرایه آن توافقی است و در زمانی که تقاضا زیاد باشد قطعاً قیمت ها بالا خواهد رفت و در غیر این صورت کرایه هم پایین خواهد آمد. دغاغله تاکید کرد:  اگر خارج از توافق در خصوص حمل و نقل فی مابین راننده و صاحب کالا اتفاق خاصی می افتد بر اساس مستندات آقای معروفان اعلام کنند که چه تخلفی صورت می گیرد چرا که نیازی به پشت بارنامه نیست؛ چون کرایه توافقی است و می توانند در بارنامه درج کنند و الزامی به توافق خارج از بارنامه نیست.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر