جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 67653
تاریخ انتشار: 19 تير 1400 07:31
معاون فنی گمرک نسبت به انباشت ۷ میلیون تن کالا هشدار داد

برای ترخیص کالا ۱.۸ میلیون دلار ارز و جابجایی کالا به ۳ هزار کامیون نیاز است

معاون فنی گمرک نسبت به انباشت ۷ میلیون تن کالا در گمرکات هشدار داد وگفت: در حال حاضر برای ترخیص کالا ارز باید تخصیص یابد، اما تامین نشده و ما در حال حاضر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیاز داریم که تخصیص نیافته است. همچنین برای جابجایی کالا به ۳ هزار کامیون نیاز است.
به گزارش راه امروز: «مهراد جمال ارونقی» معاون فنی گمرک در ارتباط تصویری با برنامه زنده گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر، درباره وضعیت انباشت کالا‌های اساسی در گمرکات کشور گفت: متاسفانه از ۱۰ روز پیش تاکنون میزان رسوب کالا‌ها در گمرکات کشور بیشتر شده و جمع کالا‌ها شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به ۶.۵ میلیون تن رسیده، با احتساب کالا‌های اساسی گمرکات داخل کشور میزان مذکور از ۷ میلیون تن هم می گذرد که در نوع خود یک رکورد است.
 
معاون فنی گمرک کشور گفت: هم اکنون ۱۷ فروند شناور در حال تخلیه ۴۰۰ هزارتن کالای اساسی هستند، که متاسفانه ۲۹ فروند کشتی یک میلیون و ۴۵۰ هزارتن کالای اساسی را در خود جای داده است و منتظر تخلیه بار در لنگرگاه‌ها هستند. 

رکود انباشت ۷ میلیون تن کالا و نیاز به ۱.۸ میلیون دلار ارز برای ترخیص کالا

به گفته ارونقی، این میزان بیشترین میزان انباشت کالا‌های اساسی از ابتدا تاکنون است، که اگر جمع کل کالاهای اساسی تخلیه شده، در حال تخلیه ومنتظر در لنگرگاه را محاسبه کنیم، به ۶.۵ میلیون تن می رسد، که با احتساب کالاهای اساسی موجود در گمرکات  داخل کشور، قطعا این میزان از ۷میلیون تن هم عبور می کند که رکود جدیدی در ماندگاری کالا در گمرک به شمار می رود.  

وی افزود: به دلیل تکمیل ظرفیت انبار‌های بندر امام خمینی، کالا‌ها در محوطه‌های روباز تخلیه می‌شوند و این وضع هشدار است. ارونقی با بیان اینکه تمامی ثبت سفارش‌ها صورت گرفته و تمامی صاحبان این کالا‌ها منتظر ترخیص کالا هستند، افزود: در حال حاضر برای ترخیص کالا ارز باید تخصیص یابد، اما تامین نشده و ما در حال حاضر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیاز داریم که هیچ کدام تخصیص نیافته است.

برای جابجایی کالا به ۳ هزار کامیون نیاز است

ارونقی بیان کرد: با توجه به ظرفیت ۹۰ درصدی در گمرکات کشور باید ۹۰ درصد از این کالا تخلیه یابد. معاون فنی گمرک اظهار کرد: ۱۳۰ هزار تن کالا باید از بنادر ترخیص شوند و در این بین بسیاری از کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها منتظر رسیدن به لنگرگا‌ها هستند.

او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲ میلیون تن کالای آماده خروج داریم و بسیاری از صاحبان کالا التماس می‌کنند که کالا‌های خود را خارج کنند که این روند طبیعی نیست. او اظهار کرد: باید ۳ هزار کامیون در بنادر حاضر شوند تا اقدام به جابه جایی کالا کنند و صاحبان کالا باید روند تشریفات را انجام دهد.  از این ۶ میلیون تن کالا ۲میلیون تن مربوط به حمل با کامیون ها بوده  و ۳۰هزارتن از طریق ناوگان ریلی جابه جا می‌شود.

کالای موجود در کشتی پهلو گرفته در بنادر، رسوب تلقی نمی شود
در ادامه حسن عباسی معروفان مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهادکشاورزی که بصورت حضوری مهمان این برنامه بود گفت: روزانه ۴۴ هزار تن کالا مصرف کشور در ۴ نهاده است.

وی با بیان اینکه سالانه در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تن کالا که در بندر ماندگاری داشته باشد داریم و این امری طبیعی است، گفت: سالانه ۲۵ میلیون تن کالا وارد می‌کنیم که تقسیم بر ۱۲ ماه کنیم حدود ۲ میلیون تن می‌شود یعنی ماهانه این مقدار کالای اساسی باید از گمرکات ترخیص شود.

این مقام مسئول افزود: الان ۴ میلیون ۱۰۰ هزار تن کالا که مربوط به ۴ نهاده است در بنادر انباشته شده است و معلوم هم هست که این کالا‌ها به چه کسی تعلق دارد و با چه ارزی خریداری شده است.
 
جا به جایی ۵۰۲ هزار تن کامیون کالا در سال گذشته

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که بصورت تصویری در این برنامه حضور یافت گفت: سال گذشته ۵۰۲ میلیون تن جابجایی کالا داشتیم که ۲۵ میلیون تن آن کالای اساسی بوده است. به گفته وی در ۲۴ساعت گذشته حدود ۲ هزار کامیون برای بارگیری کالا‌های اساسی از پایانه خارج شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: واقعا دستگاه‌های مربوطه باید با هم بنشینند و به تفاهم برسند اینکه راننده بخواهد در گرمای بالای ۵۰ درجه بندر امام پای باسکول منتظر بماند، در تسریع فرآیند مشکل ایجاد می‌کند. وی در بخش دیگری از سخنانش پرسید: چطور ناوگان حمل و نقل کرایه اش برای بخش خصوصی می‌صرفد، ولی برای بخش دولتی این کرایه نمی‌صرفد یا اینکه چرا آقایان فقط یک یا دو شرکت حمل و نقل را انتخاب می‌کنند و شرکت‌های حمل و نقل بیشتری را انتخاب نمی‌کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر