جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 67428
تاریخ انتشار: 11 تير 1400 23:03
معاون فنی گمرک در واکنش به اظهارات وزیر راه تشریح کرد

دلایل کُندی ترخیص کامیون های وارداتی

در پی اختلاف نظر درباره کُندی ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی از گمرکات بین وزارت راه و گمرک، معاون فنی گمرک به تشریح دلایل اصلی طولانی بودن تشریفات ترخیص در این زمینه پرداخت.
به گزارش راه امروز: ماجرای ترخیص کامیون‌های سه ساله اروپایی این روز‌ها باعث ایجاد اختلاف بین گمرک و وزارت راه و شهرسازی شد؛ به طوری که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره قانون واردات کامیون‌های دست دوم ۳ سال ساخت، چندی پیش اعلام کرد که امیدوار هستیم که دستگاه‌های مربوطه اجازه دهند ترخیص یک هزار و ۵۰۰ کامیونی که یک سال است در گمرک هستند، بیش از این تاخیر نداشته باشد و مردم طبق اختیار قانونی که به قانون‌گذار اعطا شده، بتوانند این کامیون‌ها را ترخیص و از آن‌ها استفاده کنند.

معاون فنی گمرک ایران در واکنش به اظهارات وزیر راه  اعلام کرد که کل فرآیند ارزیابی و تشریفات گمرکی حداکثر یک هفته انجام می‌شود و مجوز سایر سازمان‌هاست که ترخیص کامیون‌ها را تسریع می‌کند. بنده صراحتا می‌گویم اگر وزارت راه و شهرسازی با توجه به اختیاراتی که دارد بدون اخذ مجوز‌های قانونی، مجوز ترخیص کامیون‌ها را بدهد، گمرک تمام کامیون‌ها را ظرف حداکثر ۴۸ ساعت ترخیص می‌کند و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد.

اما  اظهارات ارونقی، واکنش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را در پی داشت. او خطاب به معاون فنی گمرک گفت: طبق بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی واردات کامیون‌های با عمر سه سال با مشخصات وزارت راه در ازای اسقاط کامیون است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، باید ۵۵ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۴۰ سال از مدار فعالیت خارج شوند. اسلامی همچنین  با بیان اینکه دو طرح نوسازی ناوگان طبق ضوابط داریم که مردم هم ثبت‌نام کرده‌اند و کسی که بخواهد قوانین را ملاک قرار ندهد کار درستی نکرده، گفت: تاکنون ۲۰۰ دستگاه کامیون خارجی ترخیص و پلاک شده است.

دلایل  اصلی معطلی  کامیون ها برای ترخیص 
البته بنابر توضیحاتی که معاون فنی گمرک ارائه کرده یکی از دلایل طولانی بودن تشریفات گمرکی  وکندی ترخیص درباره کامیون های وارداتی ارسال بخشنامه های مزاحم و متناقض از سوی وزارتخانه های ذی ربط است. به طوریکه بنابر توضیحات ارونقی،  وزارت صمت در مورخ نوزدهم آبانماه ۹۹به گمرک اعلام کرده که صرفا ردیف تعرفه های (۸۷۰۱۲۰۰۰)، (۸۷۰۴۳۲۰۰)، (۸۷۰۴۲۳۹۰)، (۸۷۰۴۲۲۹۰)، مشمول ارز متقاضی (منشا خارج از کشور و واردات در مقابل صادرات و تهاتر) است.
 همچنین در بندی دیگری  تاکید کرده که بررسی مجوز ارزی ردیف تعرفه های مذکور در بند یک به صورت سیستمی صرفا به سازمان راهدای و حمل ونقل  جاده ای تنفیذ و بررسی مجوز ارزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان های کان لم یکن گردد.   

بنابراین براساس این نامه، صرفا کامیون های تحت ردیف تعرفه های (۸۷۰۱۲۰۰۰)، (۸۷۰۴۱۰۱۰)، (۸۷۰۴۱۰۹۰)، (۸۷۰۴۲۲۹۰) و(۸۷۰۴۲۳۹۰) از محل تصویب نامه های موصوف قابلیت ورود را دارا بودند. برهمین اساس وزارت صمت در آنزمان تاکید کرده  با توجه به عدم احراز هویت خدمات پس از فروش  توسط نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش کامیون های سه سال کارکرده، تا رفع ابهام مذکور از ترخیص کامیون های موضوع نامه صدرالاشاره خودداری فرمایید. 

 در همین راستا، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در نامه دیگری به گمرک در  مورخ هشتم آذرماه ۹۹ آورده است: واردکنندگان موظفند پس از ثبت سفارش واردات نسبت به اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیون های وارداتی اقدام نمایند. بر این اساس خواهشمند است دستور فرمایید ترخیص کامیون های مذکور از گمرکات با تاییدیه مکتوب این سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مبنی بر اسقاط کامیون توسط واردکننده انجام گردد. 

با این حال، به نظر می رسد، در بحث کامیون‌های وارداتی هر دستگاهی یک موضوعی را مطرح می‌کند. از این رو، ممکن است کامیون‌های کارکرده اروپایی وارداتی به این زودی‌ها تعیین تکلیف نشوند. 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر