چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 66720
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1400 21:30
دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عصر امروز سه شنبه هجدهم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد.
به گزارش راه امروز: کاندیداها در بخش پایانی مناظره دوم به جمع بندی صحبت های خود پرداختند.


۱.محسن رضایی در جمع بندی سخنانش در دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز عنوان دولت ما "اقدام و تحول" است، اقدام یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی جراحی های بزرگی باید انجام داد؛ چرا که مشکلات اقتصادی ریشه در مسایل سیاسی و مدیریتی و ساختاری دارد، بنابراین باید کار درست و منطقی انجام داد. برنامه دولت ما اساسش بر اصلاح از درون قدرت است و به دلیل این که رابطه من با نظام رابطه با ثباتی بوده است و بیش از ۵۰ سال از ۱۷ سالگی تا الان در یک مسیر مستقیمی حرکت کردم، از این رو به خاطر اعتماد بین من و نظام و همچنین با توجه به رابطه ام با دوستان دیگر از جمله مجلس، نیروهای مسلح وقوه قضاییه می توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام دهم.

وی ادامه داد: اول هم این اصلاحات را از خود دولت شروع می کنیم و تشکیلات عریض و طویل را باید سر و سامان دهیم، معنایش این نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم خیلی از استاندارن و مدیران و کارشناسان انسان های شریف و کار درستی هستند، اما مساله این است که دیوان سالاری و نظام اداری و بروکراسی با آیین نامه های مختلف حقیقتا یک منجلابی از درگیری ها و فساد را ایجاد کرده است که باید پاکش کرد.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مساله دیگر نهادهای وابسته به رهبری است با اینکه وابسته به رهبری هستند اما همه در خدمت دولت هستند، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم، اینها هم نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب می دهم تا امکان بهره وری بیشتر از این نهادها را داشته باشیم. کمک به ادامه تحولات در قوه قضاییه و مجلس که حتما در دستورکار ما خواهد بود. کمک به کاری که آقای رییسی در قوه قضاییه شروع کردند و در ابتدای کار هم هستند یا مجلس انقلابی که شکل گرفته را کمک خواهم کرد. هم چنین فعال کردن جلسات سران قوا هم از دیگر اقداماتم خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی واقعا بی خاصیت شده است، خاطرنشان کرد: اول از رهبر انقلاب تقاضا می کنم که شورای انقلاب فرهنگی را اگر ایشان موافقت کنند  منحل کنم و شورای انقلاب فرهنگی را از این وضعیت خارج کنیم و وضعیت فرهنگی و مساله جوانان را اساسی حل کنیم.

وی ادامه داد: مساله دیگر اصلاح احزاب اصولگرا و اصلاح طلب که دو سرمایه هستند، است، اما  نفودی ها بازیگران سیاسی و ماجراجویان زیادی در ساختار سیاسی اجتماعی ما هستند، امروز ما اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

۲- سعید جلیلی در جمع‌بندی اظهارات خود با بیان اینکه هشت سال گذشت و در کشور در این مدت کندی و توقف وجود داشت، گفت: نقش رئیس‌جمهور برای درک درست مساله، تشخیص پاسخ و انتخاب رویکرد مناسب بسیار مهم است. یک رویکرد این است که کشور را به زور اداره کرد و برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود اما باید در چهار سال آینده کشور جهش پیدا کند و حاضرم با کسی که این را قبول ندارد مناظره و بحث کرده و از دیدگاه خود دفاع کنم تا مردم انتخاب درستی داشته باشند. هدف من هم کارهای ژورنالیستی نیست.

وی ادامه داد: جهش به برنامه نیاز دارد نه اینکه معطل شویم که aftf فلان شد یا نشد. کشوری با این اقتصاد بزرگ نباید معطل اینها باشد بلکه باید برنامه داشته باشد. در مجمع تشخیص مصلحت گفتم کشور را معطل aftf نکنیم. خود دوستان گفتند بگذارید که اعلام نشود شما مساله را درست متوجه نمی‌شوید و وقتی رویکردتان اشتباه است، جواب نمی‌گیرید.

وی با ذکر مثال در مورد کولبران گفت: دو رویکرد حداقلی یا حداکثری در این زمینه وجود دارد. من در مرز بانه و باشماق با کولبرها صحبت کردم. همان کولبرها بعد از دو سال ۵۰۰ میلیون صادرات با تعاونی‌ای که درست کردیم، داشتند. تعاونی نخ‌کاران در روستایی در بوشهر مصادره شد و کسی که آن را خرید تجهیزات آن را قطعه قطعه کرد. دولت اینجا چه کاره است؟ رئیس‌جمهور باید برای استفاده از ظرفیت‌های کشور جهت جهش برنامه داشته باشد.

جلیلی در پایان گفت: در بخش قبلی صحبت‌هایم درباره طرح زنان روستایی عدد ۵۰۰ میلیون دلار را ذکر کردم که رقم صحیح ۵۰۰ میلیون تومان است.
 

۳ - امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی این مناظره تلویزیونی گفت: ما در موضوعات مختلف مجبوریم اظهار نظر کنیم که مردم از لا به لای صحبت های ما به نگاه و فکرمان برسند.

وی افزود:اقتصاد ما ضمن این که درون زا باید باشد، باید برون گرا هم باشد و این همان اقتصاد مقاومتی است. کارکرد وزارت خارجه که می بایست برای ما منافع ملی و اقتصادی تامین کند، باید تغییر کند. وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد و دفاتر ما در سراسر دنیا باید محل معاملات سنگین باشد و رتبه بندی سفارتخانه ها نیز براین اساس باشد. 

وی با بیان این که ۱۵۰۰ شرکت دولتی خانه خلوت جناح های سیاسی هستند، اضافه کرد: برنده انتخابات اهل ستاد خود را در این شرکت ها قرار می دهد و بسیاری از این شرکت ها امکان کنترل توسط دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی را ندارند. ما فراخوانی را برای عضویت در هیات مدیره این شرکت ها پیش بینی کردیم که ۷۵۰۰ نفری که قرار است این ۱۵۰۰ شرکت را اداره کنند توسط اساتید دانشگاه انتخاب شوند. 

قاضی زاده هاشمی خطاب به جوانان گفت: جوان های عزیز که منتقد وضع موجود و عدم به کارگیری نسل جدید هستید و احساس می کنید پشت درهای بسته طبقه ای باقی مانده اید و از دعوای اصولگرا و اصلاح طلاب و راست و چپ خسته شده اید و می‌خواهید کشورتان را آباد و مقتدر ببینید، دولت "سلام"، دولت جوانان و نسل نو است دولت جوان های لر، کرد، لک، فارس، بلوچ، ترکمنی، عیسوی، مسلمان شیعه و اهل سنت. 

این کاندیدای ریاست جمهوری در پایان گفت: ما از همه جناح ها و کسانی که داخل جناحی نیستند به کار می گیریم و سفره انقلاب را می تکانیم، سفره انقلاب متعلق به مردم است و ما پشتوانه ای جز شما جوانان نداریم ،کارترهای اقتصادی و حزب و جناحی  با ما نیستند هر جوان یک ستاد است. 
 
۴ - محسن مهرعلیزاده در بخش جمع بندی اظهارات خود در دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات با مورد خطاب قرار دادن مردم گفت: مردم شریف ایران! می‌دانم که از وعدها، تبعیض‌ها،  سختی‌ها، فساد، رانت، توهین و تحقیرها خسته شده‌اید و این همه خستگی نهال امید را در شما خشکانده است. حتماً با خود می‌گویید که این‌ها مثل قبلی‌ها هستند و آمدند حرف‌هایی را می‌زنند و می‌روند و تازه اگر در وعده‌هایشان صادق باشند، چقدر می‌گذارند آنها کار خود را انجام دهند و چقدر خواهند توانست کار خود را انجام دهند؟

وی افزود: می‌گویید که فرقی نمی‌کند که چی کسی رای بیاورد؛ من از شما میپرسم، اگر رای شما اثر نداشت، چرا گزینه‌ای ریاست جمهوری را این همه محدود و خاص کردند؟ اگر رای شما اثر نداشت، چرا ابر و باد و مه و خورشید و فلک را بسیج کرده‌اند تا یک نفر خاص را رییس جمهور کنند و یک انتخابات حداقلی با نتیجه مطمئن را دنبال می‌کنند و  بر خلاف شعار افزایش مشارکت، تمام اهرم‌های کاهش مشارکت را به کار می‌برند؟ اینها همه بخاطر این است که از تصمیم هوشمندانه شما نگرانند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم خاطر نشان کرد: ندیده‌اید که چگونه سخن می‌گویند؟ ندیدید که بجای ارائه راهکار برای معیشت مردم، می‌گویند تمام اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنیم؟ کاندیداها را تهدید می‌کنند که ممنوع الخرج و محاکمه می‌کنیم؛ بعضاً طوری سخن می‌گویند که گویی مردم رعیت‌اند و اینها ارباب، گویی مردم سربازند و اینها امیر و مردم متهمند و اینها قاضی؛ امروز حتی همین مناظره هم به محلی برای تنزل جایگاه ریاست جمهوری تبدیل شده است. بجای سوالات اساسی سیاست خارجی و تاثیر آن بر اقتصاد، تحریم و آینده اقتصاد کشور یکسری سوالات کوچک و تقریباً جزئی، که جزئی از مواردی که مورد انتظار شماست را مطرح می‌کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: مردم عزیز! من در پیشگاه خداوند متعال با شما پیمان می‌بندم که با ایجاد سامانه‌های شفافیت و ثبت و درج کلیه قراردادها و در دسترس قرار دادن آنها، گردش آزاد اطلاعات توسعه آزادی های سیاسی از جمله آزادی بیان، تقویت مطبوعات و رسانه‌ها، مقابله با انواع فیلترینگ، شرایط نظارت همگانی برای نهادها مدنی، گنجاندن مطالبات و وعده‌های انتخاباتی ام در قالب لوایح و ارتباط مداوم با اصحاب رسانه و خبرنگاران و تقویت دولت الکترونیک و بهره گیری از نسل جوان و نخبه و شایسته سالاری بدون در نظر جنسیت، قومیت و دین و مذهب به وعده‌هایم عمل خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه با مانع زدایی از تولید رونق کسب و کار و ایجاد درآمد، رفاه را برای مردم عزیز به هدیه خواهم آورد، اظهار کرد: اگر برای فردای ایران بزرگ ترس نداشتم و برای یکپارچگی ایران بیمناک نبودم، هرگز به صحنه نمی‌آمدم. بیایید دست به دست هم دهیم تا نگذاریم عده‌ای قلیل برای ما تصمیم بگیرند.

۵- ابراهیم رییسی در جمع بندی سخنان خود در  پایان مناظره دوم گفت: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری باید حتما مسایل نه به صورت کلان بلکه  به صورت اقلیمی شناخته شود و معلوم شود در هر حوزه ای چه مشکلی هست و چه راه حلی دارد و قدرت و توانی باشد که مساله را حل کند.

وی افزود: از اول پیروزی انقلاب اسلامی عده ای بیشترین بهره  را از آزادی می بردند و مردم را ناامید کردند و حرف های ساختارشکنانه می زدند و به همه اهانت کردند و در نهایت می گفتند که آزادی نیست. چرا این طور هست، مردم فهم دارند.

رئیسی بیان کرد: من حاضرم با هر کدام از دولتمردان درهر زمان و در  هر پارک و اجتماعی بین مردم بروم و اقبال مردم به شما و خودم را ببینم.

رئیسی گفت: رقیبان سالهای قبل ما که آقایان کارمند آنها محسوب می شوند از بیش از ۲۰۰ نفر شکایت کردند و بنده با اینکه می توانستم از هیچ کسی شکایت نکردم؛ چرا  درست عمل نمی کنید. بنده به عنوان قاضی از تمام آقایان گذشتم.

وی گفت: رییس جمهور  یعنی  همه مردم در مملکت حقشان تضمین شود با هر جایگاه و اقلیمی که هستند.

وی ادامه داد: فضای مجازی بهترین بستر نظارت مردم در دولتمردان است و  ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم و هر قاضی و کارمند را  با نگاه مردم ارزیابی کردیم و مردم  نمره دادند.

وی افزود: ما ۳۵ سامانه فعال شده و تا اخر سال ۴۰ سامانه فعال خواهد شد. ما در دوران کرونا الگو شدیم و  ۱۲۰ هزار نفر زندانی  به مرخصی رفتند. به نام جمهوری اسلامی این کار را می کنیم و کارهای افتخارامیزی به نام جمهوری اسلامی انجام دادیم.

وی در پایان گفت: ما گشت ارشاد برای مدیران داریم.

۶- علیرضا زاکانی در جمع بندی صحبت هایش اظهار کرد: کسانی که مسببان وضع موجودند خودشان مدعی بوده و مظلوم نمایی می کنند. دلم برای جوانان وطن می سوزد چون از ابتدا تا الان بیشترین کسی بودم که با جوانان ارتباط داشتم. 

زاکانی ادامه داد: جوانان از فساد و تبعیض خسته اند دولت من موانع را از جلوی پای جوانان بر میدارد که از جمله آن کنکور، اشتغال، مسکن و ازدواج است. همه آنها طی برنامه مدونی حل خواهد شد. 

وی ادامه داد: حریم خصوصی خط قرمز است، کسی نباید وارد حریم خصوصی شود. ما درباره فرهنگیان و توجه به حوزه فرهنگ هم تاکیداتی داریم نباید حقوق فرهنگیان با کارمندان بانک و وزارت نفت متفاوت باشد. 

زاکانی با اشاره به تورم نقطه به نقطه به میزان  ۵۲ درصد گفت: آقای همتی زمانی گفته بود که به تورم ۲۲ درصد می رسیم، اما اکنون تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد شده که مایه خجالت است. ما با محور تلاش برای تحول در کشور بر پایه بهره گیری از علم و دانش و تحصیل کردگان برنامه داریم. دولت باید در خدمت مردم باشد نه این که خود را فقط دولت کارمندان بداند. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در حالی صبحت از نشاط می کنند که نشاط برای وقتی است که جیب پدر پر باشد جیب پدران را خالی کرده و آنها صورت شان را با سیلی سرخ می کنند یا این که درباره پیامک صحبت می کنند بدترین پیامک ها مربوط به اقساط معوق بانک و نبود موجودی در حساب است. پدر مردم را در آوردید چرا به درد مردم نمیرسیدید. 

وی افزود: بحث از نفوذ می کنند اما ۲۶ جاسوس در این دولت گرفته شده آن هم دولتی که امنیتی ترین دولت تاریخی است. اگر بخواهیم نشاط را در ورزش حاکم کنیم باید آن را از دست دولت خارج کرده یا این که برای نجات هنر باید همین کار را انجام دهیم.

زاکانی در پایان تاکید کرد: ما مخالف فیلترینگ هستیم و دنبال اینترنت ارزان قیمت و پر سرعت هستیم که ان شاءالله مهیا می شود. 

۷- عبدالناصر همتی در بخش پایانی سخنان خود در این مناظره اظهار کرد: عملکرد همه مشخص است. نحوه نگاه دوستان به جامعه از صحبت هایشان مشخص است. ما چه حقی داریم که برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم که چگونه راه بروند و چگونه زندگی کنند. بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند.

وی افزود: من از جوانانی می‌گویم که ۶۰ درصد آنان گفته‌اند رای نمی‌دهیم. شما راجع به ۴۰ درصد صحبت می‌کنید من راجع به ۶۰ درصد، چرا به اینها اهمیت نمی‌دهید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دوستان می‌گویند ما اهل تعامل هستیم. در برنامه‌های خودشان رپ پخش می‌کنند اما رپ را ممنوع کرده‌اند. نوجوانان ما به سمت موسیقی کی‌پاپ یا پاپ کره‌ای رفته‌اند. ما هنوز رپ خودمان زیرزمینی است. اینها را چه کسی جواب می‌دهد؟ مگر رییس جمهوری نباید این را پیگیری کند.

وی یادآور شد: چرا باید کلهر، کسمایی، شجریان را ندیده بگیریم و وقتی نوبت انتخابات شد رپ را بگذاریم داخل برنامه‌های خودمان؟

همتی ادامه داد: من همه چیز را از زاویه اقتصاد حل می‌کنم. ما باید تعارض منافع را حل کنیم و گروه‌های ذی نفع را حل نکنیم مشکل بر جای می‌ماند. اینها دارند در هنر هم «هیولا» می‌سازند و پول های کثیف ردوبدل می‌کنند.

وی یادآور شد: می‌گویند ما دنبال حسینه کردن کاخ سفید نیستیم، مگر شما سوار ترک این آقایان نشدید و بر سرشان بوسه زدید؟

همتی تصریح کرد: آقای رئیسی شما به ما می‌گویید که کمتر از کارمندانی هستیم که از شما شکایت کردند. چهل سال در کشور خدمت کردیم به ما  می‌گویید در حد کارمند شما هستیم؟ شما الان به ما که در برابر شما کاندیدا شدیم توهین می‌کنید. وقتی جلوی مردم به ما اینطور می‌گویید مگر از شما کمتر هستیم؟

وی گفت: ما می‌خواهیم این روش را عوض کنیم و هر یک نفر باید به ده نفر زنگ بزند و همه باید به صحنه بیایند و این شیوه متلک و طعنه زنی عوض شود.
برچسب ها: مناظره دم
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر